Slakttransport av hästar från Sverige

Tora

Trådstartare
Lite osäker om denna tråden har hamnat rätt.

På radion idag hörde jag att när hästar skall slaktas så kollar man upp var man får bäst betalt och kör hästarna dit. Det är alltså någon rapport som gjorts för ett tag sedan som visar att det är på detta sätt som det görs. Jag fick det intrycket att det även gäller svenska hästar.

Min fundering är nu vilka i Sverige är det som gör så? Är det slakterierna som samlar upp hästarna och sedan kör ner dom till tex Italien för att dagspriset på hästkött just nu är högst där? För inte är det väl hästägarna som gör så?

Jag har och tänker alltid ta bort min häst hemma så jag kan se att den får ett värdigt slut och att hästen verkligen dör. Men om man lämnar sin häst till ett svenskt slakteri riskerar man att den åker ner till Italien då? Vem är det från Sverige som gör de här transporterna?

De sas även att när man tex kör slakthästarna så vid gränsen säger man att hästen är såld som sporthäst men sedan istället körs till slakteriet utomlands. Det skulle vara svårt att kontrollera att hästen såldes som sporthäst och inte till slakt om man inte följde efter transporten hela vägen. Men återigen vem är det i Sverige som gör så här?

Vill gärna veta vad/vem jag skall "akta mig för" för att inte riskera att någon av mina hästar hamnar på någon slakttransport.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

När man lämnar sin häst till ett slakteri är man själv med och ser till att hästen tas bort på plats, direkt efter ankomst. Självklart, enligt mig.

Sen finns det folk som säljer hästen levande till slakteriet - i det fallet finns det ingen som helst garanti för att hästen inte förs utomlands.

De sas även att när man tex kör slakthästarna så vid gränsen säger man att hästen är såld som sporthäst men sedan istället körs till slakteriet utomlands. Det skulle vara svårt att kontrollera att hästen såldes som sporthäst och inte till slakt om man inte följde efter transporten hela vägen. Men återigen vem är det i Sverige som gör så här?

Hästhandlare? I mina trakter finns en hästhandlare som för några år sedan köpte upp travare för en billig slant (typ 500 kronor) under förevändning att hon skulle omplacera dem. Hennes sätt att omplacera hästar var att köra ut dem till Danmark, där hon bytte till sig hästar av en annan hästhandlare. Dansken, i sin tur, körde travarna vidare till Italien eftersom danskarna av någon outgrundlig anledning fick bättre betalt där än svenskarna. EUS jordbrukspolitik kan jag inte begripa mig på...
Den här hästhandlaren är fortfarande aktiv idag, trots att hon stått inför tinget X antal gånger för att ha sålt skadade hästar. Jag vet inte om hon fortfarande köper upp slakthästar och för ut dem ur landet, men om inte hon gör det så finns det andra, lika samvetslösa, människor.

Jag har läst en hel del annonser på sistone eftersom jag letar efter en till häst, och sett otaliga annonser där folk skänker bort sina gamla hästar (20+). Så enkelt - ge bort den gamle trotjänaren, så behöver man själv inte ta det obehagliga beslutet om avlivning (och så kommer man ju billigt undan, då en trotjänaravlivning med destruktion kostar runt 7000 kronor).

För bara några veckor sedan var det en kvinna någonstans runt Göteborg/Borås som skaffade ett helt gäng sällskapshästar genom att svara på annonser, och sen körde hon direkt till slakteriet...

Sensmoral: ge inte bort hästar!
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Dom som kör ut hästar för att slakta i andra länder, man får bra betalt (eller bättre än i Sverige) redan i Danmark, är företrädesvis hästhandlare. Ofta dom som erbjuder bytesrätt till sina köpare och hästarna som åker iväg är de som "bytts in" och inte längre går att sälja som ridhästar. Att man sedan kan fylla på bilen med "gratis" hästar så att den blir full gör det ju inte mindre lönsamt.
Så det är en av anledningarna till att man som hästköpare inte ska handla av dessa hästhandlare precis som man inte ska ge bort sin gamla häst.
Det blir inte mindre tråkigt för inblandade hästar att dessa ofta inte är svenska från början utan redan utdömda i sitt hemland innan de kommer hit och säljs till blåögda svenskar, som vill köpa billigt och göra fynd. Fynd som sedan inte håller och som man "bara" kan byta mot en ny häst och inte häva köpet på. När ingen längre vill köpa hästen går resan tillbaka ut i Europa för landa på ett slakteri.

Tråkigast är ju att det kan ske lagligt om man bara uppfyller kraven vid gränspasseringarna med hälsointyg och pass.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

*allmänt*

Det är alltså någon/några som åker runt och köper upp hästar för en billig peng?

Men om man alltså bara kör iväg till ett slakteri och lämnar hästen där så kan även seriösa slakterier köra hästarna där det betalas bäst?

Nu tar jag som sagt alltid bort hästen hemma. Även om det kostar 5000-7000 kr så är det ändå inte mycket. Det är ju vad hästen kostar mig på 1-2 månader.

Jag har inte fått ihop det vilka det är som skickar hästarna från Sverige till Italien. Trodde faktiskt att slakterierna inte fick köra iväg hästarna efter man lämnat in dom.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det är nog inte (de seriösa) slakterierna som kör iväg hästarna utan som de andra skriver - hästhandlare och andra personer som handlar med hästar som ingen vill ha...

Att se till att ens egen häst inte hamnar där är ju ganska lätt - man ser till att vara med (antingen själv eller en person man litar på) när hästen avlivas på slakteriet. (Eller hemma eller var man nu tar bort hästen)
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Hästhandlare, travhästtränare, mindre nogräknade slakterier - det är nog ganska utbrett.

Det är inte alls ovanligt att någon gör en Danmarksresa med lastbilen och samlar in hästar från andra stall, som ska bort. Med ägarens goda minne alltså. Organiserade slaktresor, bättre att få betalt för hästen hellre än få betala lika mycket för att bli av med den.

Görs det på ett korrekt sätt ser jag inga problem med det.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det är alltså någon/några som åker runt och köper upp hästar för en billig peng?

Det är möjligt att någon gör det. Men de flesta svarar nog på annonser om billiga eller gratis hästar, eller så annonserar de själva.

Men om man alltså bara kör iväg till ett slakteri och lämnar hästen där så kan även seriösa slakterier köra hästarna där det betalas bäst?

Det finns inga seriösa slakterier som gör så. Jag tror inte heller att det finns ett enda seriöst slakteri som inte tar bort hästen direkt vid ankomst. Klarar du inte av att vara med när hästen bultas kan du stå utanför och se att den verkligen är död.
Skulle du vilja stalla upp din häst på ett slakteri och låta den stå där i en tid i avvaktan på att bli avlivad? För mig är tanken främmande.

Jag har inte fått ihop det vilka det är som skickar hästarna från Sverige till Italien. Trodde faktiskt att slakterierna inte fick köra iväg hästarna efter man lämnat in dom.

Som någon skrev tidigare - det är hästhandlare som gör så. Och, för att svara på din sista mening igen - lämna inte en levande häst på slakteriet - se till att hästen är död innan du kör därifrån. Då kan du vara säker på att den inte hamnar på en transport till Italien.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

*svarar flera igen*

Jag tar som sagt alltid bort min häst hemma. Det är så liten kostnad i det stora hela.

Ok då förstår jag bättre var hästarna kommer ifrån. På radion så lät det lite som om det var den enskilda hästägaren som jagade det bästa priset.

Fick inte riktigt ihop det där.
 
Senast ändrad:
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Är jag ensam om att ha en känsla av att den stora hästköttsskandalen är orsaken till de extremt höga priser som betalats för slakthästar neråt i europa. Själv håller jag tummarna just nu att iom denna uppdagats så kommer vi förhoppningsvis se ett slut på dessa grymma långa slakttransporter för hästarnas del för nu lär det inte gå att prångla ut något hästkött till nötköttspriser på väldigt länge.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Mycket av hästköttet kommer ifrån Rumänien där man under senare tid slaktat ut väldigt mycket hästar p g a ändringar i vägtrafikförordningen.
Så det har inte direkt med hästslakt i övriga Eupropa.
Det har även upptäckts att det använts behandlade hästar som kommit från bl a England. Men det är en annan sak och handlar inte om man inte vetat att det var häst.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Tror tyvärr inte det kommer minska, hästkött är väldigt populärt i bl a Frankrike och det blev ju ett uppsving efter tidigare köttskandaler.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Restriktionerna om livstids-karens kom ju från EU??? Hur kan det då vara ok att transportera hästar till andra EU-länder, om de inte kan användas här?

F ö tror jag att efterfrågan på hästkött i Sverige är för dålig, det gör att priserna inte är så höga här....

Äter själv gärna hästkorv, har dock inte tyckt om det hästkött (filé) som jag ätit, för sött, men antar att jag inte kryddat rätt????
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Mycket av hästköttet kommer ifrån Rumänien där man under senare tid slaktat ut väldigt mycket hästar p g a ändringar i vägtrafikförordningen.
Så det har inte direkt med hästslakt i övriga Eupropa.
Det har även upptäckts att det använts behandlade hästar som kommit från bl a England. Men det är en annan sak och handlar inte om man inte vetat att det var häst.

Skall nog till enorma mängder hästar om man betänker vilken omfattning fusket säkert har haft vi känner säkert bara till en ytterst liten bråkdel av produkter där häst utgetts för att vara nöt, och trots det är det en betydande andel produkter bara med anknytning till lilla pyttelandet sverige, har tyskland ens dragit igång någon provtagning än har inte läst något om provresultat därifrån. Med tanke på att det spåras till Lichtenstein ett inte ovanligt putteland att gömma pengar i så blir man ju inte förvånad om organiserad brottslighet ligger bakom och var hittar vi mkt inflytelserik sådan jo i italien och vart är vanligaste destinationen för slakttransporterna ? Jo just det italien. Skulle vara väldigt intressant att veta vad köttpriset för hästkött i köttdisk i italien tex ligger på med tanke på att det logiskt handlar om ett väldigt högt kilopris de får betalt per kg för hästarna där nere. När det lönar sig för dem att köpa upp tex halvblod på ca 550kg levande vikt för 8-9000:- och först ha bry med att låtsas vara vanliga spekulanter och sen köra och hämta den, sen transportera över den till danmark där den står i uppsamling ett antal dagar för att sen lastas på lastbil som lastar 10 hästar max och lastbilstransport genom europa ner till italien vilket med dagens dieselpriser kostar ett antal tusen lappar bara det. Man kan ju bara gissa hur mkt de får betalt de gör ju knappast allt det för någon ynklig tusen lapp utan förtjänsten lär ju vara stor. Det intressanta är ju står verkligen hästköttet så högt i pris som hästkött där nere eller är det höga priset just för att det sedan prånglas ut på marknaden i färdigrätter som nöt ?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

om jag inte minns fel så fick man transportbidrag från eu till italien för några år sen för dom hade stor överkapacitet där så det är kanske inte otroligt att samma gäller till rumänien och andra länder
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det jag sitter och lurar på är vad kan man göra för att detta skall sluta!!!! Det jag som hästägare kan göra är att när min gamla häst är +20 år och jag inte vill betala för den längre så ta ansvaret att ta bort den själv. Varför skall det kosta mellan 5000-8000kr att ta bort en häst? Finns det något att göra på priset där? Kan man minska kostnaderna på att avliva hästarna här hemma så kanske folk börjat ta lite mer ansvar...
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Fler hästar borde bli mat. Synd att Kolmården slutade med att utfodra sina rovdjur med hästkadaver.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det jag sitter och lurar på är vad kan man göra för att detta skall sluta!!!! Det jag som hästägare kan göra är att när min gamla häst är +20 år och jag inte vill betala för den längre så ta ansvaret att ta bort den själv. Varför skall det kosta mellan 5000-8000kr att ta bort en häst? Finns det något att göra på priset där? Kan man minska kostnaderna på att avliva hästarna här hemma så kanske folk börjat ta lite mer ansvar...

Fast hur mycket är 5000-8000 egentligen i hästvärlden? Två täcken kostar lätt 5000 idag. Tycker faktiskt att det är lite konstigt att man kan tänka att en kvalitetsadel kostar 15000 som begagnad men man vill inte bekosta en avlivning på hästen för halva det priset. Att ge sin häst ett värdigt och "säkert" avslut är väl det minsta man kan göra.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

När man lämnar sin häst till ett slakteri är man själv med och ser till att hästen tas bort på plats, direkt efter ankomst. Självklart, enligt mig.

Sen finns det folk som säljer hästen levande till slakteriet - i det fallet finns det ingen som helst garanti för att hästen inte förs utomlands.



Hästhandlare? I mina trakter finns en hästhandlare som för några år sedan köpte upp travare för en billig slant (typ 500 kronor) under förevändning att hon skulle omplacera dem. Hennes sätt att omplacera hästar var att köra ut dem till Danmark, där hon bytte till sig hästar av en annan hästhandlare. Dansken, i sin tur, körde travarna vidare till Italien eftersom danskarna av någon outgrundlig anledning fick bättre betalt där än svenskarna. EUS jordbrukspolitik kan jag inte begripa mig på...
Den här hästhandlaren är fortfarande aktiv idag, trots att hon stått inför tinget X antal gånger för att ha sålt skadade hästar. Jag vet inte om hon fortfarande köper upp slakthästar och för ut dem ur landet, men om inte hon gör det så finns det andra, lika samvetslösa, människor.

Jag har läst en hel del annonser på sistone eftersom jag letar efter en till häst, och sett otaliga annonser där folk skänker bort sina gamla hästar (20+). Så enkelt - ge bort den gamle trotjänaren, så behöver man själv inte ta det obehagliga beslutet om avlivning (och så kommer man ju billigt undan, då en trotjänaravlivning med destruktion kostar runt 7000 kronor).

För bara några veckor sedan var det en kvinna någonstans runt Göteborg/Borås som skaffade ett helt gäng sällskapshästar genom att svara på annonser, och sen körde hon direkt till slakteriet...

Sensmoral: ge inte bort hästar!

Jag skulle få betala ca 10 000 kr för detta. Så det är individuellt beroende på vilken firma man anlitar, om hästen kräver lugnande och vart man bor.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Med EUstöd har det byggts upp ett stort hästslakteri i södra Italien, det var regionstöd för att minska arbetslösheten där, och det kommer regelbundet båtar från Sydamerika med LEVANDE Criollos för slakt. Vid ankomsten till Italien sorteras hästarna, dom som är utan skador och någolunda friska till vänster och köps upp av hästhandlare från Holland och Italien, dom sjuka och halta går till höger och till slakt. Detta slakteri uppbär stort EUstöd varje år, så det är era skattepengar som indirekt stöder slakttransporterna till Italien, visste ni det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 522
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Men idag fick jag veta något som lät väldigt underligt i mina öron. Slakteriet i Skåne, som varit på tapeten i media rätt flitigt, hyser...
2
Svar
29
· Visningar
3 486
Senast: BaconBob
·
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 376
Senast: jklirla
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 024
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp