Slakthäst.

Narcissa

Trådstartare
Är det någon som vet vad man får betalt för att skicka en häst med slakttransport till typ Italien?

Nej, det är inget jag är intresserad av men jag ska sälja en billig häst och jag vill inte riskera ett sådant öde för den. :(
 
Sv: Slakthäst.

Jag vet inte pris, men den generella rekommendationen är att inte ta under 10 000 kr för hästen. Då är risken stor för slakttransportödet.
 
Sv: Slakthäst.

Det är en bra bit under det men köparen har haft hästen ett bra tag nu och hästen mår bra (de är alltså fv nu).
 
Sv: Slakthäst.

Då hade jag absolut övervägt ett lägre pris, om jag litade på personen. Det är ju skillnad om man annonserar och sätter priset på 3000 kr...
 
Sv: Slakthäst.

Men jag är alltid orolig när det gäller så billiga hästar. Tänkte bara på hur mycket man får om man säljer till sånt hemskt.
 
Sv: Slakthäst.

Det tycker jag absolut att man ska vara - orolig alltså. Det är inget att ta lätt på. Samtidigt är det en svår ekvation att lösa. Att kräva mer pengar än marknaden ev. är beredd att betala.
 
Sv: Slakthäst.

Lägg priset på 10.000 kr (dvs vid annonsering) - då blir det ointressant för slakttransportörerna.

Det är trist att det inte går att slakta hästar här i Sverige. Det skulle vara ett utmärkt alternativ för de hästar som ska tas bort och inte har medicinerats hårt innan det.
 
Sv: Slakthäst.

Jo, det går. Men det är bara ett fåtal slakterier kvar, och då blir det en rejäl resa ändå.
 
Sv: Slakthäst.

Lägg priset på 10.000 kr (dvs vid annonsering) - då blir det ointressant för slakttransportörerna.

Det är trist att det inte går att slakta hästar här i Sverige. Det skulle vara ett utmärkt alternativ för de hästar som ska tas bort och inte har medicinerats hårt innan det.

Precis som Lovisaleonora skriver: det är klart att det går att slakta i Sverige.
Att man sedan inte får något betalt är en annan sak - men man slipper åtminstone betala för avlivningen.

Jag körde en fjording, C-ponny, till slakt i somras. Fick 260kr. Fast jag tror att det lokala slakteriet betalar ovanligt dåligt.

Min resa var 4 mil enkel väg, tycker inte att det är så farligt. Inte med en transportvan häst åtminstone.

Men visst har det fått mig också att fundera på hur mycket betalt man får vid "utlandsslakt". Och det är klart, får man 5000kr, så kan jag förstå om en del människor faktiskt överväger det eftersom 5000kr är mycket pengar för många.

Vet inte om det är samma karensregler utomlands och i Sverige, vad gäller läkemedel? Tycker annars det verkar vara många hästar som inte får slaktas.
Jag har två hästar som inte får slaktas: den ena pga att originalpasset försvunnit längs vägen.
Den andra för att uppfödaren låtit sätta kryss i rutan, vilket jag kan tycka är lite irriterande.
Uppenbarligen inte för att jag köpte hästen för att slakta den, men för att slakt är ett praktiskt sätt för avlivning när den dagen kommer.
 
Sv: Slakthäst.

När det var aktuellt med ponnyslakt för "oss" fick vi besked om ca 2000 kr för ponnyn (shetlandsmodell) på vårat slakteri. Jag blev förvånad över vad "bra" betalt det var.
 
Sv: Slakthäst.

Jodå, man får visst betalt i Sverige, det går på vikten, klassningen och hur mycket de behöver hästkött just då. Förhandlingsbart, mao.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 690
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 017
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
724
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp