Tuvstarr
Trådstartare
Jag har för mig att det också ibland skrevs så då folk helt enkelt inte var intresserade av att gifta sig och leva ihop. Det var kanske egentligen mer eller minde väl känt vem fadern var, men det passade av någon anledning inte att registrera det så officiellt.Har funderat lite över min farmors mamma. Farmos mamma var ogift när farmor föddes 1916 och på födelsekortet för farmor står fader okänd men det kan ju innebära vad som helst, inget erkännande från fadern är väl troligast kanske eller att det var opassande på något vis. Kan inte minnas att farmor nånsin pratade om sin barndom och det kanske fanns skäl till det. Kan inte ha varit lätt för en ensamstående mor i början på 1900-talet.
I fallet med pigan i min släkt så gissar jag i varje fall att det var husbonden som var far till barnen, och då gick det väl inte för sig att registrera det, då han ju redan var gift. Jag kan inte riktigt föreställa mig varför en mycket ung piga som fick några barn annars fick vara kvar på gården. Men om det var så, så kan jag bara undra hur hustrun stod ut med situationen.