Släktforska i USA

SmizzSpeedy

Trådstartare
Har börjat släktforska lite här i sverige och har hittat en del folk på min pappas sida, och då två systrar till min farfars morfar som emigrerade till Amerika nån gång i början på 1900-talet. (tror jag)
Det jag undrar är om nån där ute i buke-världen vet hur man forskar i USA och vart man vänder sig/vilka sidor på nätet man kan kolla för att hitta dem??
Jag har papper på överlåtelse av ett arv som är skrivet bla i North Dakota 1924.

Nån som vet om man kan hitta info om mark och fastigheter i Sverige också? Har en del papper på detta som min släkt ägt och det gäller ganska stora delar av ett samhälle i mellansverige. Eller måste man kontakta lantmäteriet för att få tillgång till markägare mm?

Tacksam för alla tips jag kan få!
 
Sv: Släktforska i USA

Ellis Island kan man söka på namnen på sådana som emigrerat till Amerika. Ibland är det svårt att hitta rätt person p.g.a. de språkproblem som försvårade kommunikationen mellan nordbor och amerikaner; många namn och hemorter är konstigt stavade och vissa släktingar har jag inte lyckats hitta alls. Hittar man en person borde man också kunna se vilken slutdestination denne uppgett vid ankomsten.
 
Sv: Släktforska i USA

Till båda: tack för tipsen! Ska kolla dessa sidor. En av släktingens man står som Charley på de dokument jag har. Han hette Gustaf här i Sverige, så jag kan förstå att det kan bli svårt att lokalisera vissa, men ska absolut försöka!

På Sveriges Släktforskarförbunds forum Anbytarforum kan du få massor av hjälp om du inte redan hittat dit:

http://aforum.genealogi.se/discus/

Där finns medlemmar som kan tolka gamla handstilar, kan just de där namnbyteshistorierna och en mängd annat och de älskar att hjälpa till för att utveckla sig eller för att de bara är hjälpsamma. Det finns en hel forumavdelning rörande utlandet.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 791
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp