Släkten är värst?

Jordgubblime

Trådstartare
Har blivit rådfrågad i en situation som jag inte vet riktigt hur den kan lösas bäst, tänkte att någon hör kanske har erfarenhet av liknande.
A och B väntar barn, Bs föräldrar kommer inte överens, alls. Tänk Hollywood dramaqueen/king med hysteriskt skrikande, flygande inredning och totalt obrydda om omgivningen... Med väntande barn funderas det ju såklart en del kring hur det ska bli med det nya barnbarnet, dop, födelsedagskalas osv. Barnet ska absolut få lära känna sina mor/farföräldrar men det är inte aktuellt att börja dela upp kalas och högtider bara för att två vuxna människor inte kan uppföra sig. Föräldrarna är mycket svåra att prata med om detta då det ser svart så fort den andras namn kommer på tal och blir smått oregerliga:cautious:
Hur hade ni gjort? Någon som har haft en liknande situation?

Har blivit rådfrågad i en situation som jag inte vet riktigt hur den kan lösas bäst, tänkte att någon hör kanske har erfarenhet av liknande.
A och B väntar barn, Bs föräldrar kommer inte överens, alls. Tänk Hollywood dramaqueen/king med hysteriskt skrikande, flygande inredning och totalt obrydda om omgivningen... Med väntande barn funderas det ju såklart en del kring hur det ska bli med det nya barnbarnet, dop, födelsedagskalas osv. Barnet ska absolut få lära känna sina mor/farföräldrar men det är inte aktuellt att börja dela upp kalas och högtider bara för att två vuxna människor inte kan uppföra sig. Föräldrarna är mycket svåra att prata med om detta då det ser svart så fort den andras namn kommer på tal och blir smått oregerliga:cautious:
Hur hade ni gjort? Någon som har haft en liknande situation?

Låtit dem ha sin konflikt i fred.

Typ: bjuda in till dop och meddela att den andra kontrahenten också är inbjuden.
Villkora inbjudan med "du är hjärtligt välkommen, X är också bjuden. Om ni båda kommer, utgår jag från att ni håller er konflikt för er själva och beter er trevligt under festligheten."

Som ovan.

Mina barns farförälder vägrar komma om andra farföräldern är närvarande. Denne får helt enkelt stå över isf. Nu kommer man och firar tex födelsedag-jul dagen efter/när det passar tex och det får vara så helt enkelt.
Att missa bröllop, dop, större grejor pga detta ser vi som hens förlust även om det såklart är tråkigt.
Den andre parten har inget emot att denne kommer, och skulle absolut sköta det snyggt, hålla sej ifrån varandra osv. De har dessutom varit skilda i säkert tjugo år snart.
Men väljer man stoltheten framför sina barn-barnbarn då får man ta konsekvensen..

Ja lite så tänkte jag också, men sen kommer ju följd frågan hur de ska förklara detta för barnen (när de blir lite större)... Det kanske är så enkelt som att säga att mor/farföräldrarna inte kommer överens?

Jag hade helt enkelt sagt till bägge att om den inte klarar av att hålla konflikten för sig själv var det sista gången dem blir bjudna på dylika tillställningar.

Jag ser inte hur och varför A och B ska ta på sig att lösa detta. Antingen skärper man sig ett par timmar för barnens / barnbarnens skull eller så har man inget på kalas att göra.

Ja lite så tänkte jag också, men sen kommer ju följd frågan hur de ska förklara detta för barnen (när de blir lite större)... Det kanske är så enkelt som att säga att mor/farföräldrarna inte kommer överens?
Håller med de svar du redan fått i tråden, men vill inflika ang hur man förklarar för barnet att jag resonerar så angående det mesta barn undrar över. Att man helt enkelt får förklara att: såhär är det. Generellt tror jag inte att barn har särskilt svårt för att ta in sådan information :).

Då tänker ni likadant som jag. Skönt att veta då detta såklart är mycket jobbigt, framförallt för B som är uppvuxen med dessa bråk och inte riktigt vet hur hen ska hantera situationen. :(

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 424
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar