Slaktad igångsättning

Shaggy

Trådstartare
Nu har det jag bävat för hänt. Novan har tröttnat på att bara skritta och ta några få travsteg. Hon aviserade redan i måndags att hon inte tänkte tåla detta länge till idag exploderade hon.
För att göra en kort sammanfattning. Sista veckan i juni konstateras det att Novan har en hovledsinflamation vf den behandlas och hon står på vila. Hon ska egentligen gå i sjukhage men jag inser att det är hopplöst och släpper på bete med lugn kamrat och ber till gudarna. V 28 är det återbesök och hältan syns nu enbart på böjt spår. Leden behandlas igen fortsatt vila på bete. v33 nytt åb hon friskförklaras. Igångsättning under 3 månader skritt minst 1månad.
Jag har skrittat fram tills nu och vi har precis kommit till att börja trav lite försiktigt. Tyvärr fick hon förra vecka en veckas oplanerad vila pga hälta vf som berodde på kraftig mugg. Första gången jag red var i måndags då hon talade om att nu räcker det.
Idag har hon slaktat igångsättningsprogrammet totalt. Det fanns 4 lägen 1. spänd stenstod 2. överilad skritt på bogarna 3. mycket snabb trav med huvet i vädret och sänkt rygg 4. rejsgalopp (ja hon drog järnet i 2 uppförsbackar).
Frågan är nu vad gör jag :confused: Hon ska ju egentligen inte galoppa förrens om 1 månad. Tyvärr är den energi hon har nu mycket negativ det går INTE att göra NÅGOT av den. Jag har försökt flytta, backa, tempoväxlingar, skritt travövergångr med korta mellanrum osv bara för att trötta ut henne mentalt men det fungerar inte. Jag har varit med om denna typ av energi tidigare och det finns bara 1 sak som tar bort den och det är tokrejs :crazy: tyvärr fungerar ju inte det nu, eller det är iallafall för stor risk med det.
Hur talar jag förstånd med en häst med medfödd kondition som dessutom stressar upp sig för ingenting vid denna energinivå :confused:
Är detta fel forum så ber jag om ursäkt.

Sv: Slaktad igångsättning

Hur mycket kraftfoder får hon och vad får hon? Sätt henne på bara äpplen och morötter och se om det hjälper.

Hon får enbart bete och krafft protein. Inget extra energifoder alls med andra ord.

Superknepgt verkligen. Men om hon nu får gå på böjt spr så hade jag arbetat från marken (tömkört) tills du kan trava mera och börja galoppera. Det brukar vara lättare att hålle dom lugna så, men det finns ju inga garantier....

ge magnesium, tredubbla behovet och ge, det fungerar ofta på hästar som är som mindre helikoptrar efter vila..

magnesiumöverskottet ger förgiftningssymptom i form av slöhet och avtrubbning.. dock är förgiftningen inte farlig för hästen! utan när du sänker magnesiumet igen så kommer hästen att bli sig själv igen..

Rejsar hon inte av sig i hagen då? Det brukar ju bralla av det värsta där när det har byggt för mycket spänningar. Antagligen får detta lugna tempo henne att känna sig hoptryckt, hon vill bocka ut ryggraden och äntligen sträcka på sig, ruska av sig sina blockeringar. Yeah! Så där blir en del hästar med jämna mellanrum och kan väl betraktas som ett friskhetstecken om något. Hästar brukar inte om de inte tvingas till det, göra mer än de klarar av.

Om hon är friskförklarad och råkar bryta programmet på eget initivativ något enstaka tillfälle tror iallafall inte jag är nåt att oroa sig för. Så länge du sedan återgår till ditt träningsprogram. Du behöver ju inte uppmuntra det fast kommer det så kommer det... Hästen är kanske klokare än du, vem vet. Hon har förmodligen full koll på vad hon klarar av?

Vänligen Kokopelli som för egen del (inte hästens) nästan alltid slarvar med doktorers order. Ibland får man trots allt tänka själv jag känner min kropp bäst och hästen får man förmoda känner sin kropp bättre än nån annan?

Jag vågar inte rida på böjt spår på mjukt underlag ännu. Har inte tillgågn till utebana utan enbart ridhus och det blir för mjukt.

Hon får redan extra magnesium. Kanske inte så mycket extra men jag är lite feg också har läst om hästar som fått problem med njurarna då de fått stora doser magnesium i kombination med stora mängder fosfor. Jag har ingen aning om mängden fosfor i maten nu så ...

Hästen kräver en kvot mellan energi och protein på ca 8 vilket ju är extremt högt. Får hon inte detta rasar musklerna av henne oavsett vilken träning hon får. Eftersom betesvallarna är gammla och ogödslade så får hon krafft protein hela betesperioden. På vintern skaffar jag sedan ett grovfoder med höga proteinvärden för att slippa ifrån "onödiga" tilläggsfoder.

:crazy: usch, känner igen det där alltför väl.. på min gick det så långt att han fick gå på små doser lugnande.. var rena rama rodeon vissa dagar, och en häst som bara fick trava en långsida, snacka om att man kallsvettades för att man visste vad det kunde innebära:eek: och att en häst får plats att springa (!) i en normalstor box det hade jag inte för mitt liv kunnat tänka mig

det sägs ju att banan ska vara något lugnande, men det får bara ges en halv om dagen, provade detta, men jag vet inte om det bara var inbillning, för jag tyckte faktiskt att han höll sig något bättre i skinnet..

sen finns det väl nåt man kan köpa i ridsportbutiker för heta hästar? har ingen aning om vad det heter, men nån fomr av örtblandning är det iallafall

Nej tyvärr rejsar hon inget i hagen. Hon går med en gammal dam som har rejäla pålagringar i knäna och hon vill av förklarliga själ inte springa. Novan springer inget själv i hagen. Jag har försökt få henne att springa genom att driva igång henne för kommer hon bara igång brukar hon fortsätta tyvärr var jag tvungen att leda henne bort från kompisen för att fåhenne att springa och det enda som hände vara att hon sprang järnet till kompisen och halkade när hon tvärstannade så jag vågade inte forsätta av rädsla för att hon skulle vricka sig eller sträcka sig. Novan blir tyvärr även väldigt rädd för allt när hon är på detta humör och det är nog anledningen till att hon inte vågar springa själv.
Angående att bryta programmet på eget initiativ så vet jag inte om hon har vett att inse sina gränser när hon är på dethär humöret. Jag vet vid andra tillfällen då hon velat göra saker trots att hon har fått ont av det. Då har det dock handlat om muskelsmärta inte ledsmärta.

Banan fungerar inte lugnande. Hon får 1-2st varje dag och smaskar glatt i sig dom :d men lugnande är det inte. Jag köper enbart bananer då de säljs ut för att de är för mogna så tillgången är lite till och från och humöret är exakt likadant oavsett.
Varför ska man ge max 0,5 st/dag?

det sägs ju att banan ska vara något lugnande, men det får bara ges en halv om dagen, provade detta, men jag vet inte om det bara var inbillning, för jag tyckte faktiskt att han höll sig något bättre i skinnet..
undrar också vart du hört max ½ banan om dagen, de vet vi har frågat har inte sagt något om maxdos..

jag vet faktiskt inte varför man bara ska ge en halv, är bara något jag hört, inte sett något fakta på det själv (skrev nog lite galet i det förra inlägget:o skulle stått med ett att där också ), men har inte vågat ge mer... men som jag fick förklarat så innehåller det nånting som kan bli giftigt i för stor mängd.. min älskar också banan så det var ju inte direkt att man fick tvinga i honom något...

vad går hon i för hage? finns möjlighet att ha henne ute några nätter till kanske det skulle vara nåt? innan hösten klampar in för gott menar jag.. och om hagen för det finns.. sånt brukar ju kunna fungera som lugnande och när hon väl märker att det inte behövs stå i liten tråkig box och samla energi kanske hon håller sig i skinnet?

bara spånar mest... vet ju hur jobbig den sitsen är du sitter i.. man vill ju att dom ska få röra sig så mkt dom behöver, inte det lättaste att få dem att förstå vitsen med det hela heller:crazy:

Senast ändrad:

Jag är jättetacksam för att du spånar :bow:
Hon går fortfarande kvar på betet så hon är ute dygnet runt ännu, jag tackar gudarna för denna varma höst. Tyvärr måste hon nog flytta hem ganska snart och då blir det liten hage eftersom vi inte har tillgång till stora vinterhagar och betet hemma är slut. Detta kommer ju inte förbättra situationen precis :crazy:.

Nej det blir samma sak då. Som det är nu är det säkrare att sitta på henne.
Jag promenerade i förrgår och tänkte då ta en lång promenad jag vände vid samma ställe jag brukar vända när jag rider för jag insåg att det började bli för farligt. Då hade jag vetat i minst 1 km att jag borde vända av säkerhetsskäl men hoppats att hon skulle coola ner sig. På hemvägen fick jag gå och bromsa henne hela tiden så hon gick förböjd åt ena eller andra hållet konstant. Hon lyssnade givetvis på mig bad jag henne stanna så tvärnitade hon vad jag henne skritta så "skrittade" hon bad jag om back så backade hon. Allting hon gör blir dock för mycket och helt plötsligt kan det i ren livsenergi sprätta ut ett ben eller bli en bock. Absolut inte för att testa utan för att hon exploderar av "inaktivitet". Som jag nämnt tidigare så är aktivitet för henne rejs galopp och den använder vi i vanliga fall för att rensa hjärnan på både henne och mig.
Stundtals börjar jag fundera på att låta henne få som hon vill och hoppas att Kokopelli har rätt. Helt enkelt rida till en lång brant uppförsbacke och låta henne galoppa upp, hoppas att hovleden håller och sedan ha fått problemet ur världen i kanske 2 veckor. Det känns dock mycket riskabelt.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 652
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025