Slakta hästen hemma?

B

boriz

Hej!

Undrar vad det kostar att "ta bort" hästen på hemmaplan jämfört med att man kör iväg och slaktar den? Vad förlorar man i "köttpengar" osv?
Har ingen koll men skulle vilja att "min" häst slapp åka från gården då hon är engslig av sig i transport mm.

Tacksam för svar! Mvh Boriz

Sv: Slakta hästen hemma?

Är inte det viktigaste hästens välbefinnande den sista tiden? I sådana fall har du redan svarat på frågan ang. vilket alternativ som är bäst....

varför svarade du inte på frågan istället?

kanske pengar är en viktig fråga i situationen.. kanske de pengar som sparas/tjänas ska gå till att köpa ny häst (som kanske säljs till världens elakaste person annars) eller något..

Kostnade är lite olika beroende på var i landet man befinner sig. Jag tog hem en som fixade avlivning och bortförseln av kroppen och det kostade då, för två år sedan, 3000:-. Veterinär kan sköta avlivningen och så anlitar man någon "Husdjurstjänst" för bortforsling av kroppen eller om man kan få tillstånd att gräva ner kroppen hemma. Vad det kostar i slutänden har jag ingen aning om. :cool:

Jag undrar eftersom det inte är min häst. Om det var det skulle jag lägga ut pengarna tveklöst!!!

Vad kostar det när de kommer och hämtar hästen- eller går man rentutav plus (köttet, huuuu), intresserad av vad skillnaden blir ifall jag skulle kunna "gå emellan" med förlusten för ägaren (som är jättebra men inte lika blödig jag)???.

Vad man får från slakteriet beror på en mängd faktorer. För ett normalt hbl fick man ut runt 1500:- från slakteriet för några år sedan.

Man gör sammantaget en ganska stor ekonomisk förlust, om man väljer avlivning etc i st f slakt.

En variant som jag inte sett nämnas här, och som jag inte är säker på är tillåten, är att slakta hemma och använda köttet i hushållet. SMotsvarande som man gör med gris och ungnöt t ex.

Jag vet, jag vet, det är ett känsligt område, men inte desto mindre en variant för den som vill.

LIA

Om hästen har pass kan du slakta den på slakteri och få betalt för köttet, annars får man betala där också om slakterierna tar emot dem. Jag har ingen koll då jag tagit bort två stycken hemma i år. Det kostade 3600 kr med transporten. Vi måste betala kontant vid avlivning.

Jag tycker ändå att det är bästa sättet trots att jag har mycket åkvana hästar.

LIA skrev:
Vad man får från slakteriet beror på en mängd faktorer. För ett normalt hbl fick man ut runt 1500:- från slakteriet för några år sedan.

Man gör sammantaget en ganska stor ekonomisk förlust, om man väljer avlivning etc i st f slakt.

En variant som jag inte sett nämnas här, och som jag inte är säker på är tillåten, är att slakta hemma och använda köttet i hushållet. SMotsvarande som man gör med gris och ungnöt t ex.

Jag vet, jag vet, det är ett känsligt område, men inte desto mindre en variant för den som vill.

LIA

:eek: :eek:

Tycker att det låter ganska så groteskt men om nu tänker närmare på det så...
Mormor hade lamm tills jag fyllde 12 och jag hade de alltid som mina egna, kelade med och busade med, att de sen slaktades och blev mat till oss var en ganska naturlig sak...Inget som jag riktigt bekymrade mej för, eftersom det var så det var..:smirk:
Därför har jag förståelse för de som kan tänkas göra likadant med hästen MEN det är inget jag nånsin skulle göra själv...

Även om jag har smakat hästkött så tillhör det ett av de djur jag alltid kommer undvika äta just för att det är ju "mina kompisar"...

Har hästen pass kan den slaktas hemma och man får ersättning av slakteriet minus vad de tar för att de kör ut. Häst utan pass avlivas och man får ingen ersättning utan måste betala avlivningen oavsett om det sker på slakteri eller hemma på gården. Enklast är att kolla upp i god tid vilka alternativ som finns så man slipper fatta beslutet när dagen är kommen.

Att slakta för eget bruk är fullt lagligt och jag vet de som gjort så och den hästen hamnade i frysboxen. Inget jag hade klarat av om det varit min egen häst även om jag hade ätit hästkött. :cry: Att ge bort hemslaktat är tillåtet, men det som ska säljas måste besiktigas först av veterinär och jag tror det är mkt svårt att få hemslaktat kött godkänt för försäljning om man inte har eget gårdsslakteri. Peter_Lundin här på sidan kan nog svara bäst på just den biten.

Senast ändrad:

Hejsan! Tog bort min häst för en veckas sen...hemma på stallgården på en åker. Allt som allt gick det på en fin räkning på 5500kr ca. med moms och bensin pengar och sånt. Hästen hade inge pass och livstids karens p.g.a. medeciner.
Så det är fruktansvärt dyrt. Men då tog jag det som jag tycket var bäst för hästen och mig.
Svensklantbrukstjänst åker oxså runt och tar bort och dom tar 2719kr plus alla andra tillägg och moms. Mne då har dom en konteiner och en grävskoga och det kan ligga andra djur där i så som grisar, kor och andra hästar. Och för mig känndes det inte bra!

Att slakta hästen hemma o få betalt för köttet är bara möjligt på ett fåtal ställen i landet.
Att få hemslaktat kött godkänt för försäljning är inte svårt det är omöjligt.
PL

Jag som bor i Stockholm tar ut Stockholms nödslaktservice när det är dags :bow: De avlivar samt tar hand om kroppen direkt, senast blev det: + 2000 ca kr för kroppen som livsmedel, -ca 250 för att kroppen var ngt fet, - ca 1500 för avlivning+ borttransport summa kvar ca 250 kr stort hbl. Kan varmt rekommendera dem om du bor i närheten de är guld värda, med sitt fantastiska bemötande i denna jobbiga situation för hästägaren (hästarna brukar öh inte reagera/märka att ngt är på gång)

Här kostar det ca 2000 kr och då ingår allt. Då förs kroppen bort o grävs ner och inte till destruktion eller livsmedel.

Mia_R skrev:
Har hästen pass kan den slaktas hemma och man får ersättning av slakteriet

Inte en chans att du får ersättning från ett slakteri,för ett djur, som inte är slaktat på slakteriet!:smirk:
Ett hemslaktat djur tas nog inte ens emot på ett slakteri!

peter_lundin skrev:
Att slakta hästen hemma o få betalt för köttet är bara möjligt på ett fåtal ställen i landet.
PL

Hur går det ihop med slakteriveterinärsjobbet ??
Vad jag vet, så är dessa Skyldiga att besiktiga djuret Innan slakt...

Man måste först ta hem en veterinär för att besiktiga o skriva ett nödslaktsintyg.
Sen kan en godkänd nödslaktare/sanitetsslaktare avliva på gården o köra in ttill slakteriet för fortsatt uppslaktning o besiktning.
PL

Som Peter redan svarat så är det fullt möjligt även om det inte var aktuellt för min del nu sist, då jag inte skaffat pass till pållan innan hon togs bort i början av sommaren. I annat fall hade jag mycket väl kunnat tänka mig låta köttet gå till livsmedelsproduktion även om jag inte ätit det själv. :smirk: Min förra nödslaktades akut pga benbrott och det hamnade senare i butikerna vad jag vet, jag fick iaf betalt för kroppen.

peter_lundin skrev:
Man måste först ta hem en veterinär för att besiktiga o skriva ett nödslaktsintyg.
Sen kan en godkänd nödslaktare/sanitetsslaktare avliva på gården o köra in ttill slakteriet för fortsatt uppslaktning o besiktning.
PL

Maken Är slaktare och Har jobbat många år på slakteri och han säger att ett vanligt slakteri Får Inte ta emot ett djur som är avlivat hemma. (Och betalar definitivt inte ut pengar för ett sånt djur)Däremot så går det enligt honom om djuret körs till ett slakteri, som har nödslakt!
En viss skillnad anser jag!
Och personen som skrev att det var ok att avliva hemma och sedan köra in på slakteriet och dessutom få betalt formulerade sig som att det sättet gick för sig på Alla slakterier. Jag vill få fram att det Inte går riktigt så enkelt.
Även om nu Mia_R inte berörs av frågan längre, så finns det ju andra som läser den här tråden...

Kan du gräva ner hästen hemma på gården, eller på annans gård, behöver det inte kosta mer än tillståndet från länsstyrelsen (300:-), kostnaden för avlivningen (kan en lokal slaktare göra med bultpistol) och kostnaden för den som sedan gräver ner hästen. Det är nog det mest ekonomiska alternativet, om man inte vill ta tillvara på köttet av någon anledning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar