slakta/avliva

Sv: slakta/avliva

Våran gjordes på klinik och kosta 5600:-.
Då var det bara att lämna hästen och dem fixa resten :( .

Avlivade mitt D-ponny sto i början av februari. Anlitade en "trotjänar-avlivare". Han kom till gården, berättade hur allt gick till och sen tog vi Susanna och promenerade ner på ängen brevid alla hagarna. Där sköt han henne med så kallad slaktmask (bultpistol) vilket gör att gör att hästen blir "hjärndöd", oftast dör de av skottet men inte alltid. Själva avlivningen sker då han skär ett snitt i halsen och avblodar. Det räcker alltså INTE med ett "skott i pannan". Avblodning ska ske enligt lag om avlivning. Allt gick väldigt fort men ändå väldigt lugnt till väga! Alla de andra hästarna var ute när det skedde. De var lika lugna hela tiden, verkade som om de förstod vad som hände. Efter det att jag och min dotter klappat om Susanna gick vi tillbaka till stallet medan han vinschade in henne i transporten. Från det han kom tills det han körde iväg med henne till destruktion, tog det 50 min. Kostnad 6200:-.
Du kan även avliva med hjälp av överdos sömnmedel men det är jätte-giftigt att handskas med. Vad jag hört, är att det bästa sättet för hästen är att använda "slaktmask"+avblodning. Humanast.

Vad jag hört, är att det bästa sättet för hästen är att använda "slaktmask"+avblodning. Humanast.

För normalhästen så är det ingen större skillnad i humanitetsgrad att avliva med bult eller med licensavllivningsvätskan. Om allt går som det ska så i båda fallen så hinner hästen inte fatta vad som händer innan den slår i backen och är 'borta' rent medvetenhetsmässigt.

För sprut/stickrädda hästar är det ju dock mer inhumant med sprutavlivning, för huvudskygga hästar är det mer inhumant med bult. Men i 'normalfallet' kvittar det lika sålänge allt är lugnt och tryggt fram tills den faller, och det går fort mellan själva skottet/sprutan och de faller.

Lantbrukstjänst avlivade min häst som vägde ca 500 kg och de tog med sig kroppen direkt. Köttet skulle ej användas eftersom hon gått på mediciner. 3500:- inkl. moms.

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Honey07
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 903
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka