Sv: slakta/avliva
Avlivade mitt D-ponny sto i början av februari. Anlitade en "trotjänar-avlivare". Han kom till gården, berättade hur allt gick till och sen tog vi Susanna och promenerade ner på ängen brevid alla hagarna. Där sköt han henne med så kallad slaktmask (bultpistol) vilket gör att gör att hästen blir "hjärndöd", oftast dör de av skottet men inte alltid. Själva avlivningen sker då han skär ett snitt i halsen och avblodar. Det räcker alltså INTE med ett "skott i pannan". Avblodning ska ske enligt lag om avlivning. Allt gick väldigt fort men ändå väldigt lugnt till väga! Alla de andra hästarna var ute när det skedde. De var lika lugna hela tiden, verkade som om de förstod vad som hände. Efter det att jag och min dotter klappat om Susanna gick vi tillbaka till stallet medan han vinschade in henne i transporten. Från det han kom tills det han körde iväg med henne till destruktion, tog det 50 min. Kostnad 6200:-.
Du kan även avliva med hjälp av överdos sömnmedel men det är jätte-giftigt att handskas med. Vad jag hört, är att det bästa sättet för hästen är att använda "slaktmask"+avblodning. Humanast.