Slakta annans häst

Nethril

Trådstartare
långt

har en bekant som frågade mig om ett problem idag, och jag hade inte en aning om hur man kan lösa detta så jag tänkte att jag hör mig för här! :idea:

Lite bakgrundshistoria:
Person A har en gård. På denna gård har A sin dotters två hästar. Person B frågar om inte B:s häst kan få stå med A:s hästar. Efter lite diskussion kommer A+B fram till att B får ha sin häst där gratis, A betalar allt (foder som gården producerat, verkningar, avm, vacc. osv) om B bara kommer dit en gång om dagen och mockar åt sin häst. Det foder som ingår är hösilage och havre. Detta accepterades och både A och B var nöjda.

Efter några veckor så slutade B dyka upp och det gjorde egentligen inte så mycket för hästarna skulle ändå ut på sommarbete och B hade lite personligt strul som gjorde att h*n inte kom ut till sin häst.

B har inte varit ute hos sin häst sedan dess. Denna häst är 32 år gammal och har från mitten av sommaren tills nu fallit ur så otroligt mycket. (har sett henne själv och det är verkligen hemskt. visst hon är 32 år men det här är illa! hon orkar inte fälla/sätta päls eller någonting och ser ut som de där värsta vanvårdsfallen man ser på tv. enda skillnaden är väl att hon inte är sårig.)

Detta blir ju självklart ett problem för A då B inte höll sin del av överenskommelsen och i princip bara dumpade hästen där.

Nu är det så att A vill nödslakta hästen då den är så gammal och sjuklig, inte tillgodogör sig maten, inte används och tar upp en plats som h*n kan hyra ut. När A ringde B för att fråga om denne kunde hämta sin häst fick A till svar:
"Du kan få henne, jag vill inte ha henne"
När A då frågade om han kunde få papprena eller B:s godkännande till avlivning blev h*n arg och sade blankt nej.

Och så är situationen nu. Vad i hela friden kan man göra? vad kan A göra?

kan man skriva ett brev med något i stil med "om ni ej avhämtar er häst innan den ... tillfaller denne A och papper och dyl ska överlämnas" alltså inte bra formulerat men ni förstår kanske vad jag fiskar efter?

otroligt tacksam för svar!

Sv: Slakta annans häst

Borde inte vet kunna döma ut hästen akut om den ser bedrövlig ut? Det borde väl kunna ske utan hästägarens godkännande om det är illa. Bara en tanke.

Det som stallägaren ska göra är dels kräva ersättning för det som skulle gjorts av B meninte gjorts d v s mockningen. <för här har B redan brustit mot vad det var överens om.
Sedan kan A som stallägare och även ansvarig för skötseln av hästen. Det har även B gått med på. Ta ut en veterinär som bedömma i vilket skick hästen är. Är den då så dåligt som du skriver kan hästen avlivas av djurskyddsskäl med en gång utan att ägaren akn säga något om det.

Men en överlåtelse går inte att göra så enkelt som du föreslår om inte både A och B är överens om det. Rent juridiskt så sker sådana saker efter en hel del olika pappersexersis av jusrister om maninte kan själv och då oftast för att täcka en skuld som hästägaren har till stallägaren. Det finns ingen här nu, hästen skulle ju stå utan kostnad.

Ta kontakt med djurskyddsinspektören i kommunen, men innan det sker bör man först informera hästägaren om att man har för avsikt att ta kontakt med DI om det inte går att föra en konstruktiv dialog ang denna häst. Om det inte biter på hästägaren, är en kontakt nödvändig.
Man ska sen berätta i vilken situation man befinner sig i och att de bör komma på inspektion, oavsett om hästägaren uppenbarar sig eller inte kan de göra en kontroll. Förmodligen kommer de att be en veterinär om utlåtande, vad veterinären kommer fram till är avgörande vad som kommer att ske med hästen.

Kanon! tack för alla svar!
om veterinär dömer ut hästen, kan B komma i efterhand och säga "bla bla veterinären står ju på A:s sida" etc? eller begära ersättning för hästen eller nåt?

B är alltså en riktig bråkmakare och kan h*n bråka om nåt så gör h*n det. Synd att det stackars djuret ska bli lidande bara.

Nej, A kan aldrig bli ansvarig för att djurskyddet i samband med veterinär valt att avliva hästen av djurskyddsskäl.

fler frågor

B säger nu att hon inte har någon häst. alltså att hon inte äger någon häst. A vill nödslakta hästen så fort det bara går MEN vill inte betala fakturan på 3700kr. hur fasen löser man detta?

det finns inga papper på hästen och den har heller inget pass.

Eftersom det inte finns några papper så kommer det ju bli svårt för A att få betalt av B.

Men om A skulle ha fått hästen och B skickat över papprena så skulle ju i alla fall A ha fått betala avlivning?

Det bästa är väl att betala för avlivningen, för hästens bästa
...och se det som att man gjort en god sak för den hästen?

Kanon! tack för alla svar!
om veterinär dömer ut hästen, kan B komma i efterhand och säga "bla bla veterinären står ju på A:s sida" etc? eller begära ersättning för hästen eller nåt?

B är alltså en riktig bråkmakare och kan h*n bråka om nåt så gör h*n det. Synd att det stackars djuret ska bli lidande bara.

Om djurskyddsinspektören är med kan han/hon ta kort på hur hästen ser ut (ja det kan ju A också) innan hästen avlivas. Veterinären skriver också ett intyg på hästens skick vid avlivningen. Om hästägaren tycker något så är det så att det är hästägaren som blir anmäld för djurplågeri.

Avliva häststackaren, kräv sedan B på pengarna. Ta det gärna vägen via djurskyddsinspektören med avlivningen om det inte innebär orimlig väntan.

Själv skulle jag betala avlivningen, kräva B på pengarna men om B vägrade betala skriva det på humanitärkontot.

kl

Kan man inte köra hästan till ett slakteri?? Det brukar ju vara gratis så slipper man ju den utgiften iaf och hästen slipper lida. Min erfarenhet av slakteri är bara positiv.

hur gör man med en häst som lider, men inte har något pass då? måste man vänta på att få ett pass (som ju kan ta väldigt lång tid) eller finns det andra alternativ?

hur gör man med en häst som lider, men inte har något pass då? måste man vänta på att få ett pass (som ju kan ta väldigt lång tid) eller finns det andra alternativ?

Man avlivar den till destruktion helt enkelt. Det är enbart om den ska slaktas, dvs köttet ska bli föda, man måste ha pass.

Om du tar ut lantbrukstjänst/tar bort på klinik/tar bort hemma och gräver ner/alla metoder och varianter som gör att hästen destrueras så krävs inget pass.

Men du kan inte avliva en passlös häst 'gratis'.

okej, tack för att du klargjorde något jag har grubblat över länge :)
så rent statisktiskt sätt, så behöver man inte ha något pass till hästen om man inte kommer att skicka den till slakt...

okej, tack för att du klargjorde något jag har grubblat över länge :)
så rent statisktiskt sätt, så behöver man inte ha något pass till hästen om man inte kommer att skicka den till slakt...

Rent när det gäller avlivning så är det helt korrekt. Dock är det ju ett allmänt passkrav. Men ingen nekar dig att avliva en passlös häst till destruktion i dagsläget iaf =)

jag har även funderat lite på det, är det någon straffavgift för att inte ha pass till hästen? eller hur ska dom få alla att skaffa pass, för som jag har uppfattat det så är det inte helt ovanligt att hästar inte har pass.

(nu är det inte så att jag har några tankar på att ha massa hästar utan pass, mina har chip och allt. utan jag är mest nyfiken)

jag har även funderat lite på det, är det någon straffavgift för att inte ha pass till hästen? eller hur ska dom få alla att skaffa pass, för som jag har uppfattat det så är det inte helt ovanligt att hästar inte har pass.

(nu är det inte så att jag har några tankar på att ha massa hästar utan pass, mina har chip och allt. utan jag är mest nyfiken)

Jag vet faktiskt inte, jag TROR att i nuläget händer inget mer än att du blir tillsagd att skaffa pass. Om du ändå struntar i det vetesjutton vad som händer. Men svårt tro det händer ett skvatt.

De hade hästinventering här i somras, och jag hade plockat fram passen. Men de kollade dem inte ens, med motiveringen 'vi kikar inte på det nu, det är så många som inte ens fått sina pass'.

Och hos många rasföreningar är det ju låååång kö för att få pass. Dock så rent tekniskt så är du inte regelenlig om du inte ens ansökt om pass.

Och japps, det finns MASSOR med passlösa hästar, såg siffran 50% passlösa uppskattningsvis någonstans, och känns inte alls orimligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: mackan
·
A
Hästmänniskan Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta...
2
Svar
38
· Visningar
4 826
Senast: zillax89
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 810
Senast: Novalisa
·
K
Hoppning Har ju nu vart med i dommartornet på Ölands Hoppen där vissa hästar hoppad avd. B (unghästar främst) nytt för iår var att även äldre...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Krulidut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama