N

Nattis_83

Någon som vet hur mycket man får om man slaktar hästen?
Eller får man ut alla pengarna på försökringen då bara?
Kan man dömma ut hästen och få pengarna och sen ge bort den?
Någon som vet hur det funkar?

Jag slaktade mitt hbl i dec förra året. Han var ca 162 cm i mkh och för honom fick jag strax över 3000kr från slakteriet.

Sen fick jag ut på försäkringen.

Om du vill ha ut på försäkringen men inte slakta hästen så kan man triangelmärka men då får det inte vara en skada som hästen lider av.

Tack för svaret. Så man kan döma ut hästen och få ut pengar utan att slaka den sen?!
Då kanke hon kan göra de och jag får tillbaka hästen eller något.
Det beror på hur girig hon är med pengar. :(

Vill bara tacka för svaren från alla. Men om man nu triangelmärker en häst får man behålla den sen fast att man fått ut pengar för den, och själv välja om man ska slakta eller inte?

Javisst, det är ju för att slippa slakta som man kan triangelmärka och ändå få ut livförsäkringen -10 000. Det finns ingen som tvingar en att sälja även om många väljer att sälja duktiga ston till avel efter de blivit triangelmärkta. Det beror ju delvis på varför hästen döms ut. Den får ju inte lida av skadan så den döms ut av djurskyddsskäl och inte klarar hagvistelse ens. :crazy:

Jaja! Jag vet inte riktigt hur det funkar eftersom jag bara haft så pass friska hästar att jag aldrig behövt fundera på de. Men hon som äger henne nu säger att hon inte får ut någonting på försäkringen om hon inte sätter en kula i pannan på henne. Därför jag undrade hur detta funkade.
Så trist att hon ska ha den inställningen då.
Hästen har tydligen en senskada som kan läka om hon får vila i 6-12 mån men hon är 17 så hon kommer ju inte hålla för så mycket mer än promenadridning om hon nu blir bra vill säga. :(

jag fick ut 1800:- från slakteriet när jag tog bort mitt hbl sto, och jag fick 20,000 av försäkringsbolaget, hon kunde inte sparas pga en hovbensfraktur. man får bara 4,50 /kg för en häst sedan är det bara att gång det med vikten men det gäller bara ren slaktvikt, man räkan bort huvud, ben . så när det är borta så väger inte hästen så mycket.

Jag fick tidigare i veckan papper från slakteriet, där det stod att de tagit emot min häst...(de kom ut och avlivade henne alltså). De fick köttet som "tack för hjälpen" eller vad mna ska säga, för att de tog bort henne helt enkelt. Nåväl, på papperna från slakteriet står det att jag fick 6.45:- + moms per kilo användbart kött (i mitt fall 278).

Inga pengar alls om hästen har ätit mediciner som gör att köttet inte får användas till livsmedel. Butta t ex.

När jag var tvungen att skiljas från min trotjänare så var de som kom tvungna att försäkra mej om att han inte gick till livsmedel. Vill inte för allt i världen att han ska bli kött och någon äter upp honom. Där har inte pengar något värde alls i mina ögon. Jag betalade gladeligen för att de hjälpte mej att ta bort honom värdigt hemma. Det kostade ca 2000 kr. Men jag såg till att han gick till destruktion och inte till nån äcklig köttindustri. Jag själv tycker väldigt mycket om djur, men inte så mycket att jag äter dem.

Kolla så att du har "rätt" försäkring!
Min foderhäst, som avlivades på grund av en ringkota, var inte livförsäkrad, men hon hade en veterinärvårdsförsäkring. Eftersom hon den sista tiden gått på Finadyne fick köttet inte användas som livsmedel.
Det kostade 2900 kronor att avliva henne (Djurambulansen, oktober 2000).

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka