Slakt eller start?!

Indyhope

Trådstartare
Ja, så är läget för lille plutten just nu. :cry: :cry:
Det vill säga - så var läget igår. Och naturligtvis kom han med i ett lopp idag (som går nästa vecka alltså), så slakthuset får vänta.

Sedan är frågan vad som ska göras med lille hästen. :cry: :cry: Jag vill få honom att bli ridhäst, men han har ett dåligt framknä och jag tror inte det kommer att hålla för ridning. :cry: :cry:

Sista starten nu i alla fall. :cry: :cry: Helt onödigt att åka iväg och ändå bli sist. Hästen är oduglig... Är jag helt pessimistisk idag kanske?! :crazy: Enda plustecknet är att vi fick mitt turnummer. ;) :D

Sv: Slakt eller start?!

hänger inte riktigt med nu faktiskt.......

vad är felet med hästen? är han sjuk måste du ju stryka honom!!

Nej, nej.. han är inte ofräsh så, men han har pålagringar på ett framknä efter att ha fått en spark. Och de få gångerna vi har ridit honom, så har han blivit halt. Han är aldrig halt annars när man tränar/tävlar trav.

Skulle självklart ALDRIG åka och starta om han var sjuk eller halt på något sätt. Och han har haft dessa pålagringar i flera år utan problem (veterinärerna säger också att det är ok), MEN han håller inte för ridning och jag vet inte vad jag ska göra nu när han ska sluta tävla för jag tror inte att han kan bli ridhäst. Och man kan inte ha hur många hästar som helst som går och "skrotar" hemma på gården.

Vad finns det för alternativ för en färdigtävlad häst?? Det var det jag undrade.

Om jag förstår rätt så är hästen är hästen fräsch nu men duger helt enkelt inte. Stryk honom. Varför lägga tid på att åka och tävla om du tror han kommer sist? Det kan du väl bespara både dig själv och honom från?

Det är inget roligt beslut alls men tyvärr är det kanske så att slakt faktiskt är det bästa alternativet? Kan han inte fungera som ridhäst har han nog ingen vidare framtid. Hur är han att köra? Står han still i vagnen? Eventuellt kunde du kanske hitta någon som vill ha en körhäst? Fast det är inte så jättestor efterfrågan på gamla travare som körhästar...

Visst finns det travare som passar som ridhästar och som får bra liv efter tävlandet. Jag har själv en sådan gamling. Han är utlånad på obestämd tid till en person jag har bra förtroende för men jag säljer honom aldrig, hellre åker jag "in" med honom... Detta är en häst som av olika anledningar är väldigt speciell för mig och han har ett jättebra liv som ridhäst. Men skulle jag sälja honom har jag ingen kontroll över honom längre och jag ser honom mycket hellre död än att det finns en möjlighet att han far illa...

jobbigt... lider med dig!
En jag känner hotade sin häst med slakt, de följande 4 starterna resulterade i 2-2-d-1 !!! tidigare hade han en 2:a och några 4-platser som bäst, på 21 starter. Loppet efter vinsten sänkte han rekordet till 15,2! en tid han aldrig varit i närheten av... :eek:

PiperGarden skrev:
jobbigt... lider med dig!
En jag känner hotade sin häst med slakt, de följande 4 starterna resulterade i 2-2-d-1 !!! tidigare hade han en 2:a och några 4-platser som bäst, på 21 starter. Loppet efter vinsten sänkte han rekordet till 15,2! en tid han aldrig varit i närheten av... :eek:

Oh, jag kanske ska prova med det.. ;) Faktum är att när jag har nämnt något om slakt, så har han tränat bättre. Hihi.. kanske funkar om man säger det innan start också??!! ;)

Solros: Ja, hästen är fräsch, men duger egentligen inte till någon framskjuten placering. Anledningen till att vi startar är att jag ska få bättre lopprutin och han är perfekt att träna det med. Han är väldigt lättkörd och har alltid en positiv inställning. Att tävla är det roligaste han vet och han älskar att träna. Därför känns det trist att sluta, när hästen ändå är fräsch nog att klara av det.

indyhope skrev:
Skulle självklart ALDRIG åka och starta om han var sjuk eller halt på något sätt. Och han har haft dessa pålagringar i flera år utan problem (veterinärerna säger också att det är ok), MEN han håller inte för ridning och jag vet inte vad jag ska göra nu när han ska sluta tävla för jag tror inte att han kan bli ridhäst. Och man kan inte ha hur många hästar som helst som går och "skrotar" hemma på gården.

Vad finns det för alternativ för en färdigtävlad häst?? Det var det jag undrade.

Sällskaps häst, "polis" ( brukar man kalla äldre häst som ser till 1-2 åriga hingstar på sommarbete. väldigt bra att ha en sådan som ser till att dom sköter sig)

ja det är för jäkligt..först får han slita som ett djur /notera skämtet!/
på banan och när ålder o slitage sätter p för karriären är det bara slakthuset kvar...du menar väl inte att du är okunnig om flera bra alternativ? 1. skänk bort honom som sällskapshäst - finns många som skulle bli glada! 2. hör med ridsällskap i närheten - ham kan duga som övningshäst i körning på ridskola alt lantbruksskola eller 3.hör efter på din närort..ngn kanske söker en snäll licenshäst?
pålagringar i knäleden behöver i o för sig inte sätta stopp för ridning, eftersom han är ohalt i körning tyder det på att man kanske ska anpassa a: ryttarens vikt och sits samt rida skonsamt, dvs inga hopp, galopprusher etc. en lätt ryttare och anpassad ridning kan ge honom ett bra liv..

1. Han kan inte gå som sällskapshäst eftersom han är elak mot andra hästar och har orsakat skador på flertalet hästar.

2. Jag har redan hört mig för om ngn vill ha honom på lantbruksskolor.

3. Nej, man kan inte rida honom eftersom han har blivit halt varje gång ngn har provat (lätt tjej som ridit i skritt). Och då menar jag inte vanligt halt, utan blockhalt.

4. Jag startade i alla fall och han var så jättebra fast han inte fick pengar (rejäla positionsproblem), så han får tävla ett tag till... Han gjorde sitt bästa lopp hittills.

ja, det var ju för väl, att det gick bra..men jag klurar på det här med hans pålagringar - att han kan tävla med dom men inte bära en lätt ryttare i skritt låter egendomligt i mina öron, kanske är det sadeln som trycker på en nerv? Inom ryttarled är man otroligt noggrann med sadelanpassningen då flertalet hästar faktiskt kan visa hälta om sadeln ligger fel. de tar inte ut steget, och en bekant (som tävlar Intermediare) fick specialsy en sadel till sin då alla sadlar tydligen klämde honom över manken..? i travsvängen brukar vi ju bara slänga på en sadel vilken som helst , gärna 20 år gammal och i stort behov av omstoppning mm..
ja, gamle trolljahn funderar vidare..allt är inte bara svart o vitt här i världen, och en hälta kan komma från många håll. förmodligen har man mycket kvar att lära sig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka