Slakt av annans häst.

Sv: Slakt av annans häst.

Knappast kan Kalle pantsätta något som inte tillhör honom, det är därför det är så noga att man verkligen tar reda på ägarförhållande på det man tar som säkerhet för annars står man där med lång näsa den dagen man tror man har en säkerhet men det visar sig att den som är skyldig en något inte alls äger panten för då är det bara för den rättmätiga ägaren att hämta sitt objekt.
Du får nog läsa på lite vad gäller affärsjuridik annars kommer du stå där med lång näsa en dag och lära dig den hårda vägen.

"Enligt 4 kap 17 § UB får lös egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare. Av innehållet i 18 och 19 §§ är här av omedelbart intresse endast stadgandet i 18 § 1 st, enligt vilket gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Av indirekt intresse är emellertid, att 19 § innehåller regler om presumtion för gäldenärens äganderätt till egendom som han besitter gemensamt med sin make, om han varaktigt sammanbor med denne, eller gemensamt med annan med vilken han varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, medan eljest egendom som är föremål för fleras gemensamma besittning får utmätas endast om det framgår att egendomen tillhör gäldenaren. "

Hämtat från "lagen.nu"

"Enligt 4 kap 17 § UB får lös egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare. Av innehållet i 18 och 19 §§ är här av omedelbart intresse endast stadgandet i 18 § 1 st, enligt vilket gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Av indirekt intresse är emellertid, att 19 § innehåller regler om presumtion för gäldenärens äganderätt till egendom som han besitter gemensamt med sin make, om han varaktigt sammanbor med denne, eller gemensamt med annan med vilken han varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, medan eljest egendom som är föremål för fleras gemensamma besittning får utmätas endast om det framgår att egendomen tillhör gäldenaren. "

Hämtat från "lagen.nu"

När jag hyr en bil förbinder, borgar jag för ev pböter, vägavgifter som bilen påläggs.

Det är inte bilens ägare som får stå för dessa i det fallet pga avtal. annars skulle bilägaren få stå för dem.

Ett liknande avtal kan man använda här.

Ja man använder sig ofta av fodervärds avtal för att klargöra att det är fodervärden som är ansvarig. Ytterligare en omständighet som försvårar för den som hyr ut stallplats att kunna utnyttja retentionsrätten.

Nu är bilar ett uselt exempel dock då det om jag inte minns fel, finns speciella regler kring p-bot, att det alltid är ägaren som är ansvarig (sedan kan denne mycket riktigt avtala om att få ersättning). En sådan lagstiftning finns inte kring hästar.

Ja man använder sig ofta av fodervärds avtal för att klargöra att det är fodervärden som är ansvarig. Ytterligare en omständighet som försvårar för den som hyr ut stallplats att kunna utnyttja retentionsrätten.

Nu är bilar ett uselt exempel dock då det om jag inte minns fel, finns speciella regler kring p-bot, att det alltid är ägaren som är ansvarig (sedan kan denne mycket riktigt avtala om att få ersättning). En sådan lagstiftning finns inte kring hästar.

vad jag naturligtvis menade var, att man kan avtala vid en bilhyra så att ägaren går fri så kan man avtala så att ägaren inte går fri, också...eller hur?;)

Du kan säker göra ett sådant avtal med hästägaren som jag nämnt innan, men som sagt inte med fodervärlden, man kan helt enkelt inte avtala om äganderätten till ett föremål man inte äger och förvänta sig att det är giltigt.

Du kan säker göra ett sådant avtal med hästägaren som jag nämnt innan, men som sagt inte med fodervärlden, man kan helt enkelt inte avtala om äganderätten till ett föremål man inte äger och förvänta sig att det är giltigt.

Nej naturligtvis inte, men om man i avtalet kräver att ägaren godkänner det innan och att markägaren får tillbaka avtalet påskrivet så stänger man ju dörren eller hur.

Jovisst kan du sluta ett avtal med hästägaren också, det skrev jag i inlägg 19 också, fast där insisterade du på att det inte behövdes utan du kunde skriva avtalet med fodervärden (inlägg 20).

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 219
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 189
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv