Slakt av annans häst.

Luff

Trådstartare
Jag har från grannkommunen hört om ett knepigt fodervärdsavtal som gått åt pipan och undrar;
Får man som uthyrare av stallplats skicka någon annans häst till slakt ÄVEN om man har ägarens tillåtelse om det inte finns en skriftlig överenskommelse OCH pass.
Tar slakteriet emot hästen då?

Får Länstyrelsen beordra slakt om hästen är fullt frisk?
Vem får betala räkningen - hästen står i en hage, fodervärden är bortblåst - med originalpasset, markägaren ser till hästen, anmäler till länsstyrelsen, länsstyrelsen kontaktar ägaren som ej fått reda på att fodervärden dragit, ägaren kan ej ta hem hästen och får en frist på några veckor.
Nu hotas det med slakt.

Vem kan flytta hästen?
Vem kan slakta den?
Kan markägaren kräva att Länsstyrelsen avhyser hästen?

Sv: Slakt av annans häst.

Jag har från grannkommunen hört om ett knepigt fodervärdsavtal som gått åt pipan och undrar;
Får man som uthyrare av stallplats skicka någon annans häst till slakt ÄVEN om man har ägarens tillåtelse om det inte finns en skriftlig överenskommelse OCH pass.

Vem får betala räkningen - hästen står i en hage, fodervärden är bortblåst - med originalpasset, markägaren ser till hästen, anmäler till länsstyrelsen, länsstyrelsen kontaktar ägaren som ej fått reda på att fodervärden dragit, ägaren kan ej ta hem hästen och får en frist på några veckor.
Nu hotas det med slakt.

Vem kan flytta hästen?
Vem kan slakta den?

Hästen betraktas vä'l som lös egendom.
Får inte hyresvärden in pengar för platsen har han väl möjlighet att begära kvarstad.
Kan då ägaren lösa ut hästen får han väl ut den, om inte så.....

nja, riktigt så enkelt är det inte - det beror på vad som står i avtalet med hyresvärden.

ja naturligtvis, men om man har begärt och fått kvarstad så.

I en sådan situation kan man jämföra en häst med exempelvis en båt.
Har ägaren lämnat in båten för vinterförvaring och struntar i att hämta ut den så har varvet rätt att ta ut högre hyra än vad som varit avtalat eftersom båtägaren tvingar kvar båten på varvet.
Kräver varvet sedan en insats från KFM och kan bevisa att de har ett krav så går KFM in och låser båten för att sedan sälja den. När varvet fått sina pengar och KFM sina, får båtägaren vad som är kvar.
En häst är i lagens ögon ingenting annat än lösöre i den situationen.

I den här situationen så är det nog inte otroligt att kusen går till slakt om det inte dyker upp en köpare som dels kan lösa restskulden dels kan visa att har möjlighet att stalla upp hästen

Nu hotas det med slakt.

Vem kan flytta hästen?
Vem kan slakta den?

Om ägaren till hästen inte kan ta hand om den så kan det bli fråga om ett omhändertagande, dvs om hästen är övergiven. Omhändertagandet verkställs av polisen, och den är f r om detta polisens ansvar. Polisen har olika jourhem där de kan placera en häst till att det bestämts vad som ska hända med hästen. Kostnader för omhändertagandet och uppstallningen under denna tiden får hästägaren stå för.

Kan markägaren verkligen kräva hästägaren på någonting iom att det är inte hästägaren som är skyldig markägaren några pengar utan det är en fodervärd som försvunnit. Markägaren kan ju logiskt inte ta någon annans ägodelar i pant för en skuld tredjepart har till honom ?
Har alltid tidigare hört just att det farligaste man kan hyra ut till är folk som har häst på foder just för att man står helt utan säkerhet om de shappar iom att de inte äger hästen som står i stallet utan den har alltid hästägaren rätt att hämta oavsett hur mkt skulder den som hyrt in hästen har skaffat sig.

På frågan om slakteriet tar emot hästen utan pass så är svaret nej, det är bara avlivning som gäller om hästen inte har sitt pass.

Kan markägaren verkligen kräva hästägaren på någonting iom att det är inte hästägaren som är skyldig markägaren några pengar utan det är en fodervärd som försvunnit. Markägaren kan ju logiskt inte ta någon annans ägodelar i pant för en skuld tredjepart har till honom ?
Har alltid tidigare hört just att det farligaste man kan hyra ut till är folk som har häst på foder just för att man står helt utan säkerhet om de shappar iom att de inte äger hästen som står i stallet utan den har alltid hästägaren rätt att hämta oavsett hur mkt skulder den som hyrt in hästen har skaffat sig.

Objektet (hästen) har förorsakat markägaren kostnader.
Han får inte in ngr pengar alltså låser han objektet tills notan är betald.
Avtalet mellan fodervärd o hästägare är upp till dem att lösa.

Vill hästägaren få tillgång till sin vara löser han skulden och får ut sin häst.
Skulden får han senare reglera med fodervärden.

Vill eller kan inte hästägaren lösa skulden kan det nog gå så långs som att hästen övergår i markägarens händer och han får då om han väljer ett sälja eller slå ikull djuret.

Jag tror du har fel där, tror inte att markägaren har laglig rätt att kvarhålla egendom som inte tillhör den som är skyldig pengar därav faran att hyra ut till annan än ägaren. Ett avtal om hyra finns mellan fodervärd och markägare, det finns inget avtal mellan häst och markägare då hade det varit en helt annan sak men hästen har inte ingått något avtal hästägaren har inget ekonomiskt ansvar över fodervärden och kan därför inte hållas ersättningsskyldig för de skulder fodervärden drar på sig och därför har du heller inte rätt att kvarhålla dennas egendom. Det är tvärtom helt upp till markägaren att kräva in sina pengar från fodervärden detta utan inblandning av hästägaren.

Jag slaktade en inackorderad häst utan ägarens skriftliga tillåtelse, jag hade naturligtvis passet dock. Och ägaren hade varit i kontakt med slakteriet per telefon.

Jag tror du har fel där, tror inte att markägaren har laglig rätt att kvarhålla egendom som inte tillhör den som är skyldig pengar därav faran att hyra ut till annan än ägaren. Ett avtal om hyra finns mellan fodervärd och markägare, det finns inget avtal mellan häst och markägare då hade det varit en helt annan sak men hästen har inte ingått något avtal hästägaren har inget ekonomiskt ansvar över fodervärden och kan därför inte hållas ersättningsskyldig för de skulder fodervärden drar på sig och därför har du heller inte rätt att kvarhålla dennas egendom. Det är tvärtom helt upp till markägaren att kräva in sina pengar från fodervärden detta utan inblandning av hästägaren.

Befinner sig hästen hos markägaren?
Får hästägaren komma och hämta hästen där mot markägarens vilja?
Hästen är ett lösöre som innehar ett visst värde som markägaren kan låsa.
Det är ju trots allt hästen som kommit i åtnjutande av mat o boende.
Om han får KFM med sig.
Får han det kan inte hästägaren göra annat än betala och kräva pengarna från fodervärden eller ev. se på mens hästen går till slakt.

Du kan inte ta 3:e parts egendom i pant för obetalda räkningar, i det här fallet hästen. Du måste kräva skulden av den som du har avtal med. Du kan givetvis hindra ägaren från att beträda din mark, men denne kan i sin tur begära handräckning för att få tillbaks sin egendom.

Du kan inte ta 3:e parts egendom i pant för obetalda räkningar, i det här fallet hästen. Du måste kräva skulden av den som du har avtal med. Du kan givetvis hindra ägaren från att beträda din mark, men denne kan i sin tur begära handräckning för att få tillbaks sin egendom.

Det är ju därför jag lade in min brasklapp "Om han får KFM med sig".

Men situationen är inte helt problemfri.
Lite beroende på vad som är skivet.

Nej det beror inte på vad som är skrivet, man kan inte beslagta tredjeparts ägodelar. Man får inte KFM med sig då det finns inget om.

Däremot kan det bli problem att utnyttja retentionsrätten även om man har avtal med ägaren. Där beror det på hur avtalet är skrivet och möjligen vem som är parten (företag eller privatperson).

Nej det beror inte på vad som är skrivet, man kan inte beslagta tredjeparts ägodelar. Man får inte KFM med sig då det finns inget om.

Däremot kan det bli problem att utnyttja retentionsrätten även om man har avtal med ägaren. Där beror det på hur avtalet är skrivet och möjligen vem som är parten (företag eller privatperson).

Naturligtvis beror det på hur avtalen är skrivna.
Står där att ägaren borgar för fodervärdens åtagande vad det gäller hysning av hästen så...eller hur?

Vilket jag skulle kräva om jag hyrde ut boxplats, att hästen inte får lämna gården innan slutlikvid erlagts och att hästen får tas i pant och säljas för att åstadkomma detta.

Men jag skrev ju även att detta får inte ske om inte KFM godkänner det hela eller hur. För det är ju genom KFM du måste gå?

Naturligtvis beror det på hur avtalen är skrivna.
Står där att ägaren borgar för fodervärdens åtagande vad det gäller hysning av hästen så...eller hur?

Vilket jag skulle kräva om jag hyrde ut boxplats, att hästen inte får lämna gården innan slutlikvid erlagts och att hästen får tas i pant och säljas för att åstadkomma detta.

Men jag skrev ju även att detta får inte ske om inte KFM godkänner det hela eller hur. För det är ju genom KFM du måste gå?

Givetvis kan man som stallägare sluta ett avtal med ägaren till hästen, då är denne inte tredje part längre. Skriver du ett avtal med fodervärden med ovan lydelse utan ägarens medverkan eller godkännade så lär den inte gälla, liksom det inte är gilltlig att avtala om att grannen, fru Svenson, kungen eller gud själv står för notan om något går snett, om man inte har deras medgivande förstås.

Givetvis kan man som stallägare sluta ett avtal med ägaren till hästen, då är denne inte tredje part längre. Skriver du ett avtal med fodervärden med ovan lydelse utan ägarens medverkan eller godkännade så lär den inte gälla, liksom det inte är gilltlig att avtala om att grannen, fru Svenson, kungen eller gud själv står för notan om något går snett, om man inte har deras medgivande förstås.

Om Kalle som är fodervärd skriver ett avtal med mig så som jag vill ha det.
Så blir hästen säkerhet.

Och strular det så är det upp till kalle att hålla hästägaren skadelös, inte jag.

Naturligtvis får du rätt om avtalet är så skrivet.

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 219
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 189
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv