“Detoxification” eller “biotransformation” är naturliga kemiska processer som ständigt äger rum i kroppen. Det är ytterst sällan en häst behöver hjälp med att avlägsna gifter och “slaggprodukter” ur kroppen. Det klarar den oftast alldeles utmärkt på egen hand.

Vid svåra förgiftningsfall där hästens hälsa äventyras kan man dock understödja de naturliga kemiska processer som avlägsnar icke önskvärda ämnen från kroppen.

Här är en bild på levern som hanterar biotransformationen som äger rum i två steg.

http://tinytiffeh.tumblr.com/post/102858970939/nutrition-assignment-liver-detoxification-there

I det första steget sker vanliga kemiska reaktioner som t.ex. att en syre- eller svavelmolekyl binder vid det ämne som ska rensas ut ur kroppen. Dessa reaktioner ger upphov till oxidativ stress vilket gör att kroppen behöver ha tillgång till antioxidanter. I nästa steg tar levern det kemiska ämne som bildas i steg 1 och tillsätter något ämne som gör produkten vattenlöslig. Denna produkt kan sedan lätt utsöndras i urinen.

Bland annat så behövs t.ex. B-vitaminer, magnesium och en rad aminosyror, t.ex. trimetylglycin, för reningsprocessen.

Är det brist på några av dessa ämnen i foderstaten så kan det hjälpa att tillsätta de näringsämnen det är brist på för att stödja den naturliga reningsprocessen.

Tyvärr så översvämmas dock marknaden av produkter som inte har någon som helst verkan. Det är dessutom väldigt sällan levern behöver hjälp med att rensa ut ämnen som kroppen inte behöver.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17