slag på insidan av kotan, överben?

S

sabbet

När man precis kommit igång igen så blir pållan halt av ett slag (?) på insidan av kotan :(

Förra lördan kom hon in från hagen och haltade tydligt i traven, på höger fram. Eftersom det är ett av benet som hon opererades för lösa benbitar i början av december, så blev jag givetvis livrädd :crazy: Såg det inte först, men senare såg en kompis att det var en bula på insidan av kotan som var lite varmare än övriga benet. Bulan är var/är hård. Hon fick gå ut i liten hage med benskydd på, och vi har lindat henne på natten med back on track. Hon har fått vila sen dess, vi har bara promenerat med henne.

Jag var bortrest förra veckan och åkte ut först i fredags igen. Benen var kalla och fina, även bulan. Sprang först med henne och linade sen och hon såg fin ut! :) Beslöt att hon fick gå ut i stor hage igen, med benskydd på och fortsatt lindad på kvällen. Medryttare åkte ut på lördan och då markerade hon tydligen igen :confused: När jag var ute igår sprang jag med henne och ett par stallkompisar tittade, det såg bra ut! Sen skulle en av dem springa med henne så jag fick se själv, då blev pållan rädd för något och sprätte till, sen när hon sprang med henne så markerade hon igen :( (Hon hade inga skydd på sig dumt nog, eftersom jag bara skulle springa ute på gårdsplan) Sen idag när jag och medryttaren var ute så var hon fortsatt halt.

Bulan är kvar och fortfarande lite varm. Hon får gå ut i liten hage igen nu, för jag vill inte riskera att det blir värre. Ska se hur det är imorgon, är det inte bra ringer jag vet. på onsdag.

Hur skulle ni göra? En tjej i stallet snackade om att "passa dig inte så hon får ett överben". Men vad kan jag göra för att göra saken bättre? Några tips? Jag har inte kylt något, är det för sent att göra det? Vad ska jag kyla med? (dum fråga kanske) Tycker det är mystiskt att hältan försvann för att sedan komma tillbaka när hon fick gå ut i stor hage igen (eller av att hon "sprätte" till) :confused:

Virrigt inlägg, men alla tips och råd är välkomna!

/Sabina
PS. Ringde veterinären som opererade Tirana i december för att fråga om det kan hända att det svullnar upp så långt efter operationen. Han trodde inte att bulan hade något med operationen att göra, så det var ju "skönt" på något sätt. DS.

Sv: slag på insidan av kotan, överben?

Jag skulle ringt och pratat med vet om det, utan att ha sett eller känt är det nog svårt att säga så mycket.
Om jag ska spekulera lite iallafall: När du skriver att bulan är på insidan av kotan så undrar jag om de kan få överben där, de överben jag har sett har suttit mera uppe på skenan?
Av det du skriver verkar det mera vara över leden, så för mig låter det lite som där sidoligamentet sitter? Kan ju också vara en svullnad i mjukdelarna pga slag, men då undrar jag om det inte skulle vara mera mjukt?
En del hältor kommer och går, t ex vid ligamentskador.
Fråga vet om kylning, jag skulle gissa att kylning är bra, t ex spola med kallt vatten upp till 20 min. Finns väl kyldamasker och sånt också, men spola tror jag är enklast.

Tack för ditt svar! :bow:

Jag kanske kan fota ikväll och lägga upp, då kanske det är lättare att se. Dock är inte bulan så fruktansvärt stor, men ändå. Det är på främre delen av kotan, på insidan.

Ärligt talat så förstod jag inte vad hon menade med att hon kunde få överben, trodde inte heller att de kunde få det så långt ner. Men möjligt att hon missförstod mig.

Förlåt, men vad innebär ligamentskador? Hur kan de få det och hur allvarligt är det?

Kan ju prova att kyla benet idag...

/Sabina

Jag misstänker att det inte går att säga så mycket av ett foto heller, ring vet.
Det kan väl vara allt från ett slag som ger en ofarlig svullnad som går ner på några dagar, till ligament/senskador som kan ta ett år eller mer.
Ligament är samma som ledband, liknar senor i strukturen. Om hästen trampar snett så kan ett ledband töjas ut, precis som vi kan vricka foten/handleden.
Vissa vrickningar går över snabbt, om det är större skador på ledbanden så beror det på skadans art hur lång tid det tar. Man kan se många av den här typen av skador med ultraljud.
Och hästen har flera ledband i kotområdet, samt att många senor och senskidor går över kotan, plus ledkapseln i sig, ringbandet osv.
Men jag menar inte att skrämma dig, förhoppningsvis har den bara fått ett slag på kotan, men det är bättre att prata med vet om vad de tycker, jag kan inte tillräckligt mycket.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt