Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Vi har alltid haft ston och valackar tillsammans och det har aldrig varit något problem. Varför skulle det vara problem???

Vilken tur ni har haft att det aldrig varit problem.
Uppenbarligen så har många en annan erfarenhet. Varför chansa ?
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Fast nu är du ju lite väl negativ.. Med det där tänket kan du ju lika gärna vägra sätta dig i en bil för att "det har gått så illa för många andra". Antingen funkar det eller så funkar det inte. Det beror på individerna, inte könen.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Det stämmer inte riktigt. De flesta ston har hormoner som gör att de blir moderliga i närheten av föl, hingstar har hormoner som säger att de ska få bort andra hingstars avkommor. En valack som varit en ängel mot föl kan ändras snabbt, det finns alltför många som har fått se det. Vill man vara på säkra sidan håller man sto och föl med andra ston.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Förvisso sant. Men det behöver inte innebära att det absolut inte kommer funka för TS. Vill man vara på den SÄKRA sidan håller man isär dom, ja. Men faktum är att det faktiskt KAN fungera för TS, men det kommer hon aldrig få veta om hon inte provar.
Jag tror att TS är en mycket ansvarstagande hästägare som aldrig skulle låta stoet gå kvar med de andra om minsta lilla problem uppstod bara för att vara bekväm.
Det har funkat för vissa, det har inte funkat för andra. TS vet nog hur hon ska hantera saken om ett problem skulle uppstå :)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Varför ska man ta risker? När man valt hingst, fått stoet dräktigt, fått ett friskt föl, och sen riskera allting? I mina ögon är det ansvarslöst.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag menar inte bara när det finns föl inblandat. Under x antal år med hästar har jag faktiskt aldrig hört någon som inte kan ha sina ston och valackar ihop.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Blandflockar är ett otyg!

Om du går i de där funderingarna enbart för att det är "bekvämt", så tycker jag att du inte borde skaffa föl!

Det är en sak att släppa med ston, men aldrig i livet ett litet föl bland valackar!

Jag släpper inte ihop vuxna ston med valackar heller.


Jösses, det var till att ta i från fotknölarna.
Jag frågar om andras erfarenheter och berättar om våra förutsättningar. Du behöver inte slå mig på käften för det.

Vad gäller blandflockar generellt så tycker vi olika.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

*kl*

Jag har alltså inte någonstans sagt att jag kommer ta några onödiga risker så några uppläxningar behövs inte.
Jag frågar endast om andras erfarenheter.

:)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Det är väldigt stor skillnad när det är föl inblandat.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Det är väldigt stor skillnad när det är föl inblandat.


vilket jag kommer ta fasta på givetvis.

Den första tiden får hon gå själv med fölet och 'boa' in sig som mamma.
Detta är hennes 2a föl. Sist gång gick hon i blandflock fram till tiden för fölning, efter det tillsammans med 3 andra ston och deras föl).
Jag räknar med att det kommer gå några veckor innan hon får sällskap av annat vuxet sto.

Ni som låter era ston föla inne, hur länge väntar ni tills ni introducerar utelivet för den lilla ? (förutsatt att det inte är snö och drivis fortfarande)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Alla mina föl är födda på kvällen eller natten. De har släppts ut med mamma dagen efter. Jag brukar börja med att låta de vara ute typ 45 minuter, sen inne och vila ett par timmar, sen ute igen. De är ute minst tre gånger per dag. Så håller jag på i några dagar och ökar utevistelsen och minskar innevistelsen.

Beroende på väder har jag släppt dem på bete dygnet runt från det de vart från tio dagar till tre veckor gamla. Jag har haft turen att bara få friska föl hittills.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jösses, det var till att ta i från fotknölarna.
Jag frågar om andras erfarenheter och berättar om våra förutsättningar. Du behöver inte slå mig på käften för det.

Vad gäller blandflockar generellt så tycker vi olika.

1. Det är inte alltid man ser om och när en valack klättrar på stoet.
2. Det är inte bara "hingstiga" valackar som "betäcker".
3. En valack kan helt plötsligt få för sig att börja "betäcka" trots att den aldrig gjort så tidigare.
4. Det kan bli otäcka skador om och när det händer.
5. Stoet kan bli sterilt av infektion.

Ja, jag tar i för folk tycker att "alla hästar kan gå tillsammans", vilket oftast bara är ett naivt önsketänkande.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag har också haft lyckan att få friska föl och jag har alltid tagit ut dem samma dag (fölat på natten tidig morgon). Stoet behöver röra sig lite och jag vill göra ordentligt rent efter fölningen. Men då är det någon som leder stoet lite. Sedan är de faktiskt ute ett tag varje dag. Är det varm och f f a torrt så fölet kan ligga så är de ute i princip hela dagen.

Det är ju väldigt individuellt från sto till sto. En del ston blir kanske stressade av att vara ute för länge med ett föl som springer omkring mycket o s v. Man får helt enkelt vänta och se och göra efter bästa förmågan.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

*kl*

Kunde inte se länken, men det kan vara jobbdatorn som krånglar. Kikar när jag kommer hem. :)

Planerar att ta ut 'akut'-semester några veckor efter fölningen och ägna all tid till detta. Hoppas givetvis på ett friskt och starkt föl och sto och bra väder.

Sist gång jag hade sto med föl var för sisådär 20 år sedan (isses) så det är väldigt mycket nya funderingar nu.
Minns faktiskt inte hur vi gjorde den gången mer än att den första gången vi gick ut med sto och föl (sto i grimskaft) så lyckades stallägarens hingst bryta sig ut genom sin boxdörr i stallet och kom dundrande över och genom 2 hagar fram till där vi befann oss (jag höll på att dö :crazy:)
Det gick dock bra.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Måste bara säga: GUD så söt hon var som liten bebis ! (och fina mamman)

Mina ston har fölat så pass sent på säsongen att de fölat ute och fortsatt vara ute direkt, intag endast vid ihållande regn. POnnystoet fick gå ensam några veckor med sin unge innan de släpptes tillbaka till sto/föl flocken
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

jag skulle inte släppa ett för ungt föl med valacker.

Gjorde det misstaget själv förra året.

När fölet var 2 veckor gammalt släppte jag in ett 2 års sto till mamma och föl. Det var helt odramatiskt.
2 veckor senare så släppte jag in min valack som jagade det stackars fölet med bakåtsrukna öron. Kan säga att den valacken är annars världens mes och låg i rang. Slutade med att 2 åringen gick emellan och skyddade fölet, för fölets mamma bara sprang runt o struntade i fölet.

Så med 2 åringens hjälp löste det sig så jag fick tag i valacken.

Väntade sen 2 månader till innan jag släppte ihop dom igen och den gången gick det bättre även om han även då jagade den lilla....

så jag skulle nog vänta tills fölis är iallafall 3 månader innan jag släpper ihop med valacker....men det är jag det.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Så fin galopp redan på det lilla fölet! Blir grejer det.-)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

*kl*

Nu har väl en del av er redan sett det, men vi har iaf blivit med föl.
Ett bedårande stoföl som kom natten till valborg.

Dag 1 blev det endast en kort utevistelse med morsan i snöre.

Detta är dag 2 (de går i egen liten hage med de 3 morbröderna tryggt avskilt från tjejerna) :)

http://www.youtube.com/watch?v=ODCWqKyiym0&feature=share&list=UUjfpmYon-3gxri8sfhQl4vw

I dag (11 dagar efter) är hagen 4 ggr större, utevistelserna 5ggr längre och farten är 100 gånger snabbare :-D. Tyvärr är det också 100 gånger mindre fart i morsan som lugnt betar kvar när den lille far omkring som en illbatting (mamsen skulle må bra att röra lite mer på sig O_o )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 921
Senast: Dopy
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 100
Senast: Carlsson000
·
Avel Hjälp ! Fick mitt efterlängtade stoföl sjunde maj . Hon ser ut som en broiler - ardenner i kroppen och är pigg, busig och underbart fin...
Svar
7
· Visningar
3 453
Hästhantering Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp