Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Empress

Trådstartare
Har ett dräktigt sto med beräknad nedkomst 5 maj.

Hon går i dag tillsammans med våra 3 vallacker och är väldigt bundis med den mest ranghöga vallacken i flocken.

Planen har varit att sto och föl till att börja med får gå i egen hage tills fölet har vant sig vid utelivet och efter en stund så kommer det ett sto och föl utifrån som är tänkt att gå tillsammans med våra under sommaren (om allt går som det skall).
Hade dock önskat att alla på något sätt kunde gå tillsamman då det förenklar både hanteringen av hästar, vatten, ev. stödfodring samt gör att vi kan växla beteshagarna på ett helt annat sätt.

Vad har ni erfarna uppfödare för tips gällande ihopsläpp av sto och föl med andra hästar?
Risker, fördelar och nackdelar.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Nu får alla mer än gärna rätta mig om jag har fel. Detta är en vild gissning!

Borde det inte gå att släppa dom tillsammans med den ranghöga valacken som hon redan är bundis med? Om han får se fölet före resten av flocken och lära känna den nya medlemmen så kanske han tar både sto och föl under sina vingar och håller resten borta? Dom lär ju inte ta en kamp om denne står i vägen för fölet? Som sagt, en vild gissning!
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

När mitt ena sto fick föl 2009 så gick dom ihopa med mammans halvsyster. Det gick hur bra som helst. I år så ska båda stona betäckas, så går allt som det ska får de gå ihopa nästa år, tillsammans med deras små föl.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

jag släpper ihop sto och föl med resten av flocken efter ca 3 veckor och det har funkat för mig,då jag ej bor där hästarna är så gör jag det när jag vet att jag är kvar flera timmar då det blir ganska mycket spring i början...nu vet ju inte jag hur ditt sto är som mamma,min är erfaren och ser till att fölis är på rätt sida om henne då flocken kommer och väldigt uppmärksam på föl och flock :)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Man skall alltid passa sig för att släppa föl med valacker kan sluta riktigt illa finns exempel på många valacker som försöker ha ihjäl fölungen. Andra sto utan föl är en helt annan sak.
Att dessutom som i ditt fall släppa valackerna med ett sto med föl de inte känner (den som kommer utifrån) hade jag aldrig någonsin gjort.
Jag hade inte chansat jag hade låtit 2 två stona med föl gå för sig och valackerna för sig över sommaren.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag har lite samma fundering som du. Mitt sto ska ha föl i mitten på april och jag är lite osäker på hur jag ska göra sedan när fölet har kommit - när ska man våga släppa ihop dom med de andra? (ett äldre sto och en äldre valack)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Håller med om att valacker är en risk! De har inte alltid helt normalt hästbeteende, och det kanske inte visar sig förrän i en situation när det hettar till. Jag hade inte vågat förrän framåt hösten, när fölet är stort nog att springa undan och har lärt sig lite mer om livet.

Andra ston är en helt annan sak. Det enda man ska passa sig för där är att ett äldre ranhögt sto utan föl kan försöka norpa åt sig av årets skörd, så att säga!;)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Måste berätta om en händelse med en valack och ett nyfölat sto här på gården: vår shettisvalack älskar att gå tillsammans med ston och halvvuxna föl. Han är en superb lekfarbror.

Men för ett par år sedan fölade ett av stona ute, i samma hage som valacken. Det var inte riktigt meningen, och vi hann ingripa väldigt snabbt, men valacken försökte skilja mor och barn åt, betedde sig mycket konstigt och gjorde utfall mot fölet.

De fick inte gå ihop igen förrän i augusti- september det året.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

*kl*

Ingen som har erfarenhet av blandflock/föl? Hur ofta händer det egentligen att en vallack blir 'tokig' ?

Därför att jag frågar är för att jag är av uppfattningen att man ofta ser risker utifrån sin egen erfarenhet. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det tillhör vanligheterna.

Jag vet folk som aldrig skulle binda upp sin häst på stallgången för att de har sett en häst kasta sig och göra sig illa en gång.

Jag vet att det finns de som aldrig blandar ston med vallacker pga skaderisken. Själv har jag inte några som helst problem med det. Jag har alltid haft ston och vallacker ihop utan några som helst problem och har aldrig haft någon skada eller olycka som kan förklaras med att de går i blandblock under mina 30 år i hästvärlden.

Själv är jag nojjig med att ha 'saker' i hagen tex stenar, åkeröar med 'grejer på' osv Jag är den första att springa omkring och såga bort alla utsickande grenar på alla trä mm. Detta för att min erfarenhet säger att skaderisken är högre, men den erfarenheten baserar sig endast på att jag har EN häst som lyckats göra sig illa på precis allt.

Visst finns det risker, men det gör det med precis allt. Frågan är HUR stor risken är att det går galet.

Håller dock med om att ett nytt sto med föl inte är lämpligt att släppas ihop med befintlig flock, av flera orsaker.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

jag släpper ihop sto och föl med resten av flocken efter ca 3 veckor och det har funkat för mig,då jag ej bor där hästarna är så gör jag det när jag vet att jag är kvar flera timmar då det blir ganska mycket spring i början...nu vet ju inte jag hur ditt sto är som mamma,min är erfaren och ser till att fölis är på rätt sida om henne då flocken kommer och väldigt uppmärksam på föl och flock :)

Har du gjort detta flertalet gånger? Det har funkat utan problem?
Min fundering var också att låta sto och föl vänja sig vid utelivet och varandra, samt att fölet blir stadigare och starkare innan jag introducerar det för de andra. (dvs. om det inte blir något med det andra sto't)
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Nu får alla mer än gärna rätta mig om jag har fel. Detta är en vild gissning!

Borde det inte gå att släppa dom tillsammans med den ranghöga valacken som hon redan är bundis med? Om han får se fölet före resten av flocken och lära känna den nya medlemmen så kanske han tar både sto och föl under sina vingar och håller resten borta? Dom lär ju inte ta en kamp om denne står i vägen för fölet? Som sagt, en vild gissning!

det var lite så jag hade hoppats. men nu undrar jag om inte det kan bli tvärt om. att han ser fölet som ett hot och vill ha sto't för sig själv. :crazy:
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag skulle inte ha ston med föl och valacker ihop.
Det är en alldeles onödig risk att ta för sin egen bekvämlighets skull.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Det är ju en risk.. Usch vilken knepig sits :/ Du kan inte dela av en bit av hagen och låta sto+föl gå där och den ranghöga utanför? Så att dom får hälsa genom staket först? Då får du ett hum om vad han tycker samtidigt som han inte kan komma åt dom om han nu skulle tycka illa om fölet.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

mina tre föl som jag haft har gått ihop med min andra flock av både sto och vallack,jag har som sagt aldrig haft problem med detta, min nordis vallack är ledaren och sen är det mitt avelsto som kommer i rang efter om det har någon betydelse vet jag inte.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag tycker inte ens att det är knepigt.
Alla kommer att få sällskap så det finns ju inte någon större anledning till att sätta ihop stona med föl (för det kommer ju en utifrån också) med valackerna
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag har alltid släppt ihop mitt sto med andra då fölet varit tre veckor och det har aldrig varit några större problem. Första dagarna har hon talat om att det är hennes unge, sen har hon slappnat av och njutit av vuxet sällskap :)

Däremot skulle jag aldrig någonsin riskera fölet genom att släppa in en valack, det är inte värt att chansa och man skulle aldrig kunna förlåta sig själv om det händer fölet något.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag har också lite funderingar kring detta, jag ska ju stalla upp mitt sto hos föräldrarna (bara våren bahagar komma så jag kan bygga hagar.... :mad: ) och ska få låna en vallack hon gått med tidigare som sällskap, det är dock en B-ponny på 3 år. Nu har jag iofs inte tänkt ha dem i samma hage när fölis kommit, utan dela av hagen så det redan från början finns 2, en som de står i tills fölis kommit, och sen i varsin.
När fölet är stort nog är tanken att de ska få stå på bete (detta är inte säkert än, det beror på hur deras beteshage ser ut till våren) med en annan B-ponny och hennes föl, som är beräknad en månad tidigare än min.
Har ni någon erfarnhet av att ha föl tillsammans som är så olika stora? Det blir ju en B-ponny och en storhäst, är det en dålig idé eller ingen fara alls? Tänker väl mer på om mitt föl mejjar ner ponnyfölet när de leker eller nåt... :p
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Blandflockar är ett otyg!

Om du går i de där funderingarna enbart för att det är "bekvämt", så tycker jag att du inte borde skaffa föl!

Det är en sak att släppa med ston, men aldrig i livet ett litet föl bland valackar!

Jag släpper inte ihop vuxna ston med valackar heller.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Jag har haft mina storhästföl med ponnyföl och det har gått bra. Fölen har lekt bra med varandra trots skillnaden i storlek. De minsta har varit shettisföl.
 
Sv: Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?

Vårt sto och föl har fått gå i egen hage ca 3-4 veckor intill övriga flocken. sedan har de varit tillsammans. Jag har inte uppfattat det som något problem alls. Det har tagit någon timme sedan är lugnet åter. Flocken är både valackar och ston. De har ju varit väldigt intresserade av den ny medlemmen men stoet har hållt dem på avstånd tills hon tyckte det var ok. Nu är ju vårt sto flockledare så de andra lyder henne alltid ändå så de skulle nog inte våga sätta sig upp mot henne minst av allt när hon har föl.
Så jag tror det beror på stoet själv också. Är det hennes första föl kanske hon blir mer stressad av andra än när hon varit med om det förr. Vilken rang har hon normalt i flocken har nog också betydelse. Sedan upplevde jag att fölet tyckte det var ganska kul att ha någon annan än mamma hos sig.

Vi har alltid haft ston och valackar tillsammans och det har aldrig varit något problem. Varför skulle det vara problem???
 

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 921
Senast: Dopy
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 100
Senast: Carlsson000
·
Avel Hjälp ! Fick mitt efterlängtade stoföl sjunde maj . Hon ser ut som en broiler - ardenner i kroppen och är pigg, busig och underbart fin...
Svar
7
· Visningar
3 453
Hästhantering Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp