Släktforskningsprogram för hästar och härstamningsdatabaser.

Santos

Trådstartare
Jag har börjat med en nygammal lite nördig hobby. Jag har börjat utforska ridskolehästarnas stamtavlor. Har bara kommit lite tillbaka i tiden på hästarna.

Men till mitt problem jag har inte hittat något bra program att lägga i stammarna i, just nu använder jag släktforskningsprogram för människor. Men jag vill ha möjlighet upptäcka släktskap mellan de olika hästarna bättre och kanske se inavelsprocent. Finns det härstamningsprogram som inte är svindyra och som fungerar för djur/hästar?

Min andra fråga är om ni har tips på sidor där man kan söka på häststammar?
Ridskolans hästar är en blandning av allt möjligt.
Polska, irländska, holländska, tyska, svenska hästar tror jag det är.
Jag har hittat några sidor att söka på, som Sporthorse, Rimmondo, Bazakoni och pzhk.
Några hästar jag också hittat på blup.se eller blå basen.
Men finns det fler sidor, både svenska och utländska?

Hoppas jag lyckats lägga tråden i rätt forum.
 
Gratis stamtavleprogram: MATS (eller, det var iaf gratis sist jag använde det för några år sedan).
Ursprungligen för marsvin, men det spelar ju ingen större roll :)
Lättförståeligt och lättanvänt, men har inte riktigt alla funktioner jag önskade, det är därför jag har bytt.
 
Jag använder mig av holger. Kostar en slant, men fördelen är att när något kraschar (vilket det tyvärr gör då och då) så får jag direkt hjälp av supporten att återställa databasen. Jag har hållit på sedan 2001 med min forskning och har i dagsläget 50 484 individer, men numera har jag sällan tid att uppdatera annat än fjordhästar.
 
Jag har börjat med en nygammal lite nördig hobby. Jag har börjat utforska ridskolehästarnas stamtavlor. Har bara kommit lite tillbaka i tiden på hästarna.

Men till mitt problem jag har inte hittat något bra program att lägga i stammarna i, just nu använder jag släktforskningsprogram för människor. Men jag vill ha möjlighet upptäcka släktskap mellan de olika hästarna bättre och kanske se inavelsprocent. Finns det härstamningsprogram som inte är svindyra och som fungerar för djur/hästar?

Min andra fråga är om ni har tips på sidor där man kan söka på häststammar?
Ridskolans hästar är en blandning av allt möjligt.
Polska, irländska, holländska, tyska, svenska hästar tror jag det är.
Jag har hittat några sidor att söka på, som Sporthorse, Rimmondo, Bazakoni och pzhk.
Några hästar jag också hittat på blup.se eller blå basen.
Men finns det fler sidor, både svenska och utländska?

Hoppas jag lyckats lägga tråden i rätt forum.
Finska stamtavlesidan sukuposti.net tycker jag är suverän. Stor databas med tillförlitliga uppgifter och många olika raser. Sidan är i huvudsak på finska, men det finns en del översatt till svenska eller engelska, behöver du hjälp med finskan kan jag (och garanterat nån till) hjälpa till :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp