Sladda ridhus

H

hubba

Jag tänkte höra om någon i detta avlånga land vet hur man sladdar i ridhuset för att botten inte ska bli förstörd (flytta sig). Jag har hört många olika alternativ, tänkte höra vad ni tycker.

Sv: Sladda ridhus

Vi köpte ett sådant stor gjutgaller på byggvaruhuset, kopplade på kedjor och använde för att sladda. Funkar kanon, drar inte bort underlaget utan fördelar den fint över banan.

Sv: Sladda ridhus

Att sladda är ju inte så svårt, det blir ofta bra bara man har något att dra runt med som släpar. Till vårt ridhus använder vi en gammal kraftig trästege som vi drar med en liten jeep. Det blir som två stockar efter varandra. Har också haft som Boj beskriver ett armeringsgaller och även tidigare som ett "nät" av tunga kedjor.
Kör man i rätt hastighet så inte det man drar runt och sladdar med hoppar, så jämnas underlaget ut fint.

Att harva i ridhuset däremot, kan kräva teknik och bra kunnande beroende på underlag och inte minst, vad underlaget skall användas till. Hos oss har vi t.ex. en botten som är sviktande på djupet men relativt ytfast och så vill vi behålla den. Vi rider dressyr och tölt, hoppar inte. Den bottnen skulle vi förstöra direkt om vi inte harvade på ett speciellt sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II