I
issikka
Sv: "Slå" vs. inte slå
Jag hakar fast i båda, tränar lite. Men jag har inte bästämt mig för vilken vi ska använda längre framm, jag håller på att bygga stall, så kanniske vi står lösa sen , men vi får se. Och lillpojken så borstar jag bara i boxen. Vi har ännu inte tränat i vattenspiltan. Tycker att NH bara har inneburit bra saker för hästarna, jag blandar gärna lite. Men ALLDRIG att jag skulle slå... Luras lite i bland...
Självklart tycker jag inte att du är en dålig människa eller att du är en dålig ledare. Jag kan inte avgöra om du är ledare för dina hästar, eftersom jag aldrig sett er tillsammans.
Jag tycker det är bra att du inte använder balsnören, men det är min personliga åsikt.
Sedan (och detta är inte riktat till dig) beror det helt på hur kedjorna sitter, om en häst kan slå runt eller inte, och hur man buindit upp hästen.
Många inom travbranschen sätter haken i ringen som sitter högt upp på grimman istället för nere vid mulen, vilket de flesta hästar tycker är mer bekvämt och ger mer frihet. Min unghäst tyckte inte alls om att sitta fast i början (uppvuxen på lösdrift). Efter att jag började fästa honom i ringarna högt upp så tyckte han det var helt ok att sitta fast och efter ett tag kunde jag även för träningens skull fästa honom nertill.
Det jag sett av att fästa hästen i ringarna upptill är bara positivt och det verkar som att hästarna har mindre möjlighet att slå runt.
Jag hakar fast i båda, tränar lite. Men jag har inte bästämt mig för vilken vi ska använda längre framm, jag håller på att bygga stall, så kanniske vi står lösa sen , men vi får se. Och lillpojken så borstar jag bara i boxen. Vi har ännu inte tränat i vattenspiltan. Tycker att NH bara har inneburit bra saker för hästarna, jag blandar gärna lite. Men ALLDRIG att jag skulle slå... Luras lite i bland...