slå på tappsko

U

Uddatyp

om hästen tappar en sko när den är nyskodd sen typ 2 veckor.
slår man på en ny sko då..måste man inte liksom vinkla den eller nåt sånt då?
eller är de bara att slå på den?
för när hovis kom så titta han bara så de var rätt storlek och sen slog han på den?
kom på sen att måste man inte passa in den på nåt sätt?
eller kan hästen ha sånna hovar som gör att de e lätt att bara slå på den?
 
Sv: slå på tappsko

Skon KAN passa utan att man riktar den, men i allmänhet behöver den riktas.
 
Sv: slå på tappsko

Ja, hästen *kan* ha hovar som stämmer med ett visst skomärke - alla skor ser inte exakt likadana ut. T ex KW är lite rundare i formen än Mustad eller Kaerchart. Om det var så i ditt fall har jag inte en blekaste aning om, ofta behöver dock skorna riktas lite.
 
Sv: slå på tappsko

va händer om man inte riktar den?
kan de bli stora fel då?
 
Sv: slå på tappsko

Har nog aldrig hört talas om att man har slagit på tappskon utan att rikta den först. Skon blir ju oftast böjd när hästen trampar av den.. Om man inte riktar den så ligger den inte an helt jämt över hoven, ingen större fara egentligen, bara att den nog inte sitter så bra och kan lätt trilla av igen..
 
Sv: slå på tappsko

Uddatyp skrev:
va händer om man inte riktar den?
kan de bli stora fel då?
De kan helt enkelt vara fel form. Om de tex ligger för mycket utanför, ökar risken att hästen tarmpar av sig skon på nytt. Om skon är för trång, hämmas hovmekanismen, och hur hoven växer påverkas, så att den blir trängre, vilket i sin tur påverkar hovmekanismen.
 
Sv: slå på tappsko

Som någon skrev innan, skon kan passa utan att man riktar den, beroende på hästens hovar men vanligtvis så behövs det att man riktar den..
 
Sv: slå på tappsko

jag har slagit på en sko på min som inte behövde riktas.. däremot har han trampat av sig skor fler gånger då hovis måste komma och rikta samt slå på den igen
 
Sv: slå på tappsko

man slår alltid på samma sko, är den sne eller ojämn så riktar man den bara.. om man inte har möjlighet att göra det själv så får man väl ringa hovslagaren som får göra det åt dej..att slå på en ny sko är bara onödigt och kanske för att hovslagaren ska tjäna lite extra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: slå på tappsko

Om man HITTAR tappskon så riktar man den och slår på den igen. Ofta har det blivit "vinge" på skon då den rivits av och det måste man förstås räta ut.

Hittar man den inte så måste man slå på en ny sko och som sagt så finns det väl hästar där skon passar direkt men jag har mycket svårt att tro att om man har liiiite högre krav på passformen att man inte får rikta iaf något.

Om den passar hyfsat och hästen inte ska gå med den så länge till så gör det inte någon stor skada om den inte är riktad till perfektion.

Kolla om skon ligger lite utanför hoven hela vägen och lite mer utanför från mitten av hoven och bakåt. När du tittar på den bakifrån så ska mitten på hovväggen i traktstödet ligga under mitten av trakten på skon. Då ligger den bra.

/Camilla
 
Sv: slå på tappsko

En del hovisar verkar efter skon ist. Riktar alltså aldrig, känner själv till ett par som gör så. Inte utbildade.
 
Sv: slå på tappsko

jo, det är väl ganska självklart...och om man kan rikta själv så går det få till det lika bra som en hovslagare annars hade gjort det..men kan man inte så är det inget man ska ge sig in på..då är det bättre att ringa hovslagare..sj har jag tappskolicens och riktar och slår på mina tappskor själv..
 
Sv: slå på tappsko

Varför anlitar man en sån "hovslagare" ?

Är man snål eller okunnig?
Min hovslagare är extremt petig med att rikta skorna ordentligt. Annars skulle jag byta DIREKT!

/cj
 
Sv: slå på tappsko

Ingen aning, men det är ju som sagt ingen hovslagare. I alla fall allar jag dem inte det. En kompis har en av dem till sina hästar. Själv håller jag mig till de som kan sitt yrke.
 
Sv: slå på tappsko

Uddatyp skrev:
va händer om man inte riktar den?
kan de bli stora fel då?


Givetvis skall skor riktas om det behövs. Jag har en häst som jag inte alls behöver rikta skorna på då märket och storleken är perfekt. Men en sådan häst har jag aldrig haft förut. Man verkar ju först hoven som den skall vara och sedan tar man en sko med storlek och modell som passar just den hästen bäst och sedan riktar man skon.

Om det var din hovslagare som slog på ny sko och du aldrig förut har haft några problem med denna hovslagare så behöver du ju inte oroa dig.

Hälsning Maja
 
Sv: slå på tappsko

Allmänna svar

Om hästen tappar en sko så blir den oftast skev och måste planas innan man slår på den igen

En ny sko måste nästan alltid riktas/formas. Detta för att sömhållen skall hamna rätt - man skall spika i något som heter vita linjen- samt att traktarmarna skall formas så att de inte sticker ut, men ändå räcker till tills dess att hästen skall skos igen.


Detta med var man spikar är viktigt. Väggen är inte så tjock och spikar man - som jag sett - innanför vita linjen så kan man sätta sömmet i köttet på hästen - inte att rekomendera. :o

Man bör nog ha tappskokompetens om man skall sätta på tappskor själv så att man har koll på var man spikar.
 
Sv: slå på tappsko

man får inte lära sig att göra nya hål(inte i den utbildningen jag fick iaf), utan man slår i sömmen i de gamla sömhålen..
 
Sv: slå på tappsko

min kille är hovslagare, och jag har aldrig hört att han inte riktar skon, och han brukar tillomed putsa av hoven (om det behövs) och rengöra den ordenkligt innan han slår tillbaka skon.. och så brukar han fila till skon så den inte har en massa kanter utanför hoven som hästarna kan trampa på..
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 925
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp