Slå hö när d regnar???

Nenneh

Trådstartare
Blir d inte sämre värden när man slår sitt hö/ensilage i ösregn å sen låter d ligga i regnet för att sen plasta in d i regnet oxå????
Eller e d bara jag som fått fel för mig???

Sv: Slå hö när d regnar???

E d verkligen INGEN som vet om d e bra eller dåligt att slå å plasta in hö/silage när d regnar?????????????????

Om grönmassan (slaget gräs på fält) ligger i regn så kan den till viss del bli urlakad på socker (lättlöslig kolhydrat) och vattenlösliga vitaminer. Alltså kan fodrets energi- och vitamininnehåll sänkas något. Dock, om mycket av sockret försvinner kan ensileringsprocessen bli dålig, eftersom de "goda" mjölksyrabakterierna inte kan överleva och producera mjölksyra. Mjölksyran gör att pH sjunker och oönskade mikroorganismer inte kan föröka sig. Det är bara mjölksyrabakterier som trivs och kan föröka sig i så lågt pH.

Viktigt att tänka på är att om grönmassan är så blöt att det blir pressvatten vid pressning så kommer allt för många oönskade mikroorganismer trivas och föröka sig, vilket förstör fodret och gör det otjänligt. Se också upp för tecken på cellandning (varmgång) i grönmassan.

Nej d e inte jag som slått d utan mina grannar som har slått d å jag red förbi ena ängen dom hade slagit å jag personligen tycker d såg himla dåligt ut all färg borta å dygnsurt i med d låg i regnet i 2 dagar :S Dom strängade även d i regnet å plastade in d :S

Jag skulle inte köpt foder av din granne. Det låter som mest vatten för pengarna.

Nej fasen jag ska inte köpa av dom har redan slagit mitt hö :D
Nej d e ingen risk mina hästar får äta d...
Men tycker mer synd om deras hästar å får som får äta d i vinter så kan man ju hoppas på att d inte blir sån vinter vi haft dom senaste 2 åren....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama