Slå ett slag för...

Elinkan

Trådstartare
... idag vill jag slå ett slag för spiltan!!

Helt suverän för ungästarna, lär sig stå uppbundna, att man kommer "in" och ger mat och klappar/myser lite grann. De vänjer sig att det händer saker bakom rumpan på dem och dessutom lär de sig att stå lite "trångt" vilket jag upplever är till fördel vid lastning osv.
Därför slår jag ett slag för spiltan idag!

Vad slår ni ett slag för??

Sv: Slå ett slag för...

min skötare! som tar hand om min häst över helgen så jag kunde åka hem och övningsköra en massa:D

Håller med om spiltan. Fler hästar borde lära sig att stå uppbundna och i spilta. Därav betyder det inte att den ska bo i spilta men just för sakens skull. Det kan komma tillfällen då den ska stå uppbunden men inte kan.

... idag vill jag slå ett slag för spiltan!!

Helt suverän för ungästarna, lär sig stå uppbundna, att man kommer "in" och ger mat och klappar/myser lite grann. De vänjer sig att det händer saker bakom rumpan på dem och dessutom lär de sig att stå lite "trångt" vilket jag upplever är till fördel vid lastning osv.
Därför slår jag ett slag för spiltan idag!

Håller med!
Vi har alla unghästar på spilta minst en vinter vardera. Oftast första vintern, därefter lösdrift. Blir en väldig skillnad på dem efter de bott i spilta en vinter.

Håller med!
Vi har alla unghästar på spilta minst en vinter vardera. Oftast första vintern, därefter lösdrift. Blir en väldig skillnad på dem efter de bott i spilta en vinter.

Redan som åringar eller vintern mellan 1 och två?

Håller med om spiltan.
Där jag jobbade togs årsfölen in och fodrades två gånger om dan och fick då stå i spilta. Den lärdomen hade de med sig hela livet.

jag tycker inte att man ska behöva ha en häst i spilta för att lära hästen att stå uppbunden. har man en bra relation till sin häst ett bra ledarskap och förtroende mellan båda parterna så ska hästen acceptera att stå uppbunden utan egentligen så mycket träning.
och för övrigt så tycker jag inte att spilta är något bra sätt att ha hästar på. om man måste ha sin häst inne flera timmar varje dygn (vilket inte är speciellt natruligt eller bra för hästen) Så ska den åtminstonde kunna röra sig lite granna, kunna rulla sig och som sagt kunna röra sig lite grann för att hålla igång någorlunda cirkulation i benen!
Så tycker jag i alla fall :) det bästa för ung hästar och för alla andra hästar för den delen är att gå på lösdrigt i en flock med olika hästar i olika åldrar. Då lär sig unghästarna att fungera i flock och dem utvecklas både fysiskt och psykiskt. och vuxna hästar mår också bäst på lösdrift, dem får röra sig som dem vill och som är natruligt för dem, leva i flock tillsammans emd sina artfränder och få frsik luft. man får en harmonisk och lycklig häst!

Vi har delade meningar av att hålla unghästar i lösdrift.

Jag skull enbart se det som positivt om jag köpte en unghäst och den stått på spilta en vinter hos uppfödaren, jag tycker inte det är rakt av jämförbart med att de står bra i gången. Självklart i kombination med bra utevistelse som annars såklart.

Jag vill slå ett slag för repgrimman. Suverän uppfinning som underlättar så mycket vid markträning. Fick jag bara ta med mej en grej från stallet (utöver kusen då) så skulle det bli min repgrimma!

Vad kul att höra att vi är fler spilt-fantaster!! Till alla tvivlare, vår unghingst går ute 12 timmar om dagen har gått på hingst bete sen maj och kom hem förra veckan, har två herr-kompisar i hagen. Jag tror inte det går någon nöd på honom att stå över natt i en stor spilta.

Redan som åringar eller vintern mellan 1 och två?
Han blir två nu vid årsskiftet, förra vintern stod han i box!

det är inte naturligt att ha bett i munnen heller... eller en sadel på ryggen eller ffa inte naturligt att umgås m människor öh eller ha människorna på ryggen...

Jag vill slå ett slag liknande the_connemaras - att ha en häst som fokucerar, bibehåller lugnet och lyssnar på sin människa i alla situationer. Är så trött på alla hästar som far runt med sina skötare fladdrandes i tyglarna utan minsta respekt för människor, rusar ur transporter, snurrar 15 varv runt runt runt när de ska hanteras... etc etc.

repgrimman är oxå ett bra slag... :D

Håller fullständigt med dig.
Unghästen lär sig att stå uppbunden, blir automatiskt orädd för saker som sker bakom honom/henne, dom lär sig backa på kommando.

Allt detta har man nytta utav när man lastar sin häst i trailern och skall åka i väg.

Som någon skrev innan, så kan man lära sin unghäst detta utan att dom behöver att stå i en spilta, och visst kan man det. Båda sätten fungerar absolut toppen.

Det viktiga i det hela, är att vi gör någonting med våra unghästar. Så vänjs dom sakta men säkert mot målet att bli inriden, när den tiden kommer.

......Men jag slår gärna ett slag för tömkörningen utav våra unghästar!

REFLEXER

Idag såg jag en otäck olycka, då en flicka på cykel blev påkörd av en buss!
(Jag vet inte om hon hade ljus o reflexer)

MEN TÄNK PÅ DETTA! DET ÄR SÅ LÅTT HÄNT EN OLYCKA NU I HÖST MÖRKET!

TA PÅ ER REFLEXER SÅ NI SYNS, BÅDE NÄR NI GÅR, CYKLAR...M.M.M.

Hur föreslår du att man ska göra på natten då - om man nu är tvungen att ha sin häst i spilta? Då är man ju oftast inte på plats för att utöva sitt ledarskap på hästen. Hur länge håller hästen i minnet att ledaren har bestämt att den ska stå där? Jag tror inte att jag riktigt förstår hur du får ihop ledarskap med hur hästen får vänja sig vid saker i lagom doser?

/V

Jag slår ett slag för alla ridskolor och ridskoleryttare! De får ofta oförtjänt mycket klagomål. Många ridskoleryttare rider alldeles utmärkt trots att de inte äger någon häst.

/V

Senast ändrad:

Ja ridskolorna är ett utmärkt slag! En utmärkt uppfostringsskola för alla ungar.
Gud vad trevligt att tråden tagit fart hörrni! Håller med om allt ni skriver.

Jag kan slå ett nytt slag för den utmärkt veterinären som tog bort 4åringens vargtänder. Supertrevlig och jätteduktig!!

Jag vill slå ett slag för SUNT FÖRNUFT, ser tyvärr att det är en bristvara i många situationer...
Jag vill även lägga till RISKMEDVETENHET och att FÖRUTSE DET OFÖRUTSÄGBARA (dvs bättre förekomma än förekommas)

I övrigt håller jag med om reflexer, spiltor och grundlydnad :)

Många slag blir det ;)

Och jag vill slå ett slag för hubertusjakter :laugh:
Utmärkt sätt att komma ut med sin häst utanför tävlingsplats men ändå bland andra hästar. Tycker det är mkt bra miljöträning!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama