Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kom att diskutera på styrelsen i föreningen igår.
Är det mest ekonomiskt att slå av varmvattenberedaren mellan uthyrningarna? Eller låta den stå på hela tiden?
Varmvatten behövs 2-4 ggr i månaden.
Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.Vi kom att diskutera på styrelsen i föreningen igår.
Är det mest ekonomiskt att slå av varmvattenberedaren mellan uthyrningarna? Eller låta den stå på hela tiden?
Varmvatten behövs 2-4 ggr i månaden.
Fast det är verkligen inte tillrådligt. 40 grader är mumma för många bakterier och bakterietillväxt i en varmvattenberedare vill man verkligen inte ha.Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.
Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.
Jag vet bara att min familj gjorde så när jag bodde hemma och vi reste bort. Elpannan stängdes inte av utan man bara sänkte temperaturen på utgående vatten.... men det stämmer att det kan bli växande bakteriekultur.Fast det är verkligen inte tillrådligt. 40 grader är mumma för många bakterier och bakterietillväxt i en varmvattenberedare vill man verkligen inte ha.
Eftersom det är en allmän samlingslokal så vill vi definitivt inte riskera att nån blir sjuk av vattnet.Jag vet bara att min familj gjorde så när jag bodde hemma och vi reste bort. Elpannan stängdes inte av utan man bara sänkte temperaturen på utgående vatten.... men det stämmer att det kan bli växande bakteriekultur.
Ja. Tyvärr gör endel så i sin okunskap men det är verkligen inte tillrådligt. Det står till och med på instruktionerna på de varmvattenberedare jag har haft och har i min ägo.Jag vet bara att min familj gjorde så när jag bodde hemma och vi reste bort. Elpannan stängdes inte av utan man bara sänkte temperaturen på utgående vatten.... men det stämmer att det kan bli växande bakteriekultur.
Strålande exempel på vad uttrycket "dumsnål" innebär.Min hyresvärd (i det lilla huset jag hyrde en tid) brukade stänga av min varmvattenberedare i smyg om hon visste att jag skulle vara bortrest flera dagar. Under tiden frös ledningarna....
Hur kan det ha med varandra att göra? Varmvattnet från varmvattenberedare brukar ju inte cirkulera i ledningarna.Min hyresvärd (i det lilla huset jag hyrde en tid) brukade stänga av min varmvattenberedare i smyg om hon visste att jag skulle vara bortrest flera dagar. Under tiden frös ledningarna....
Nej men det svalnar. Om @Otherside lät kallvattenkranen stå och droppa men struntade i varmvattnet så kan det resultera i att det fryser.Hur kan det ha med varandra att göra? Varmvattnet från varmvattenberedare brukar ju inte cirkulera i ledningarna.
Detta var längesedan (typ 30 år sen...!) så jag minns inte exakt. Men det kan ha varit så, att jag med tanke på den lilla stugans ledningar i norrländsk vinter, lät kranen droppa lite men då kallvattnet. Mycket tänkbart. Så hyresvärden kanske var oskyldig ändå...!Nej men det svalnar. Om @Otherside lät kallvattenkranen stå och droppa men struntade i varmvattnet så kan det resultera i att det fryser.
*spekulerar*