Skyldigheter som bilsäljare

MissFideli

Trådstartare
Min bil ska bytas in som kontantinsats på en nyare. Det är alltså till en (stor) försäljare, inte privat. Har jag några skyldigheter att uppge ev problem då? Hade jag sålt privat hade jag definitivt gjort det, nu är det mer aktuellt att få så mycket betalt som möjligt 🫣
 
Min bil ska bytas in som kontantinsats på en nyare. Det är alltså till en (stor) försäljare, inte privat. Har jag några skyldigheter att uppge ev problem då? Hade jag sålt privat hade jag definitivt gjort det, nu är det mer aktuellt att få så mycket betalt som möjligt 🫣
Skyldigheter vet jag inte, men samvetsmässigt hade jag gjort det.
 
Jag förstår det. Men då får du ju bestämma dig för vad ditt samvete klarar. Jag mår inte bra på att vara oärlig.

Jag är brutalt ärlig vanligtvis och vet av erfarenhet att det inte alltid är bra ens för mig. Här är det ju ingen utöver en bilfirma som blir lidande, som jag skrev hade det varit en ickefråga om jag sålde direkt till nån.
 
Jag tror man är skyldig att berätta saker man har kännedom om, men beror kanske på vad det är för fel?
 
Köplagen blir tillämplig. Så du kan bli ansvarig att betala felet eller låta dem häva köpet om du skulle ljuga eller påstå något som inte är sant, om du medvetet låter bli att upplysa bilfirman om något rörande bilens egenskaper eller användning som bilfirman "med fog" kunnat räkna med att bli informerad om eller om bilen är sämre än bilfirman med fog kunnat förutsätta.

Fel som skulle upptäckts vid provkörning och normal undersökning kan inte åberopas som fel dock

Så som vanligt blir svaret "det beror på".
 
Min bil ska bytas in som kontantinsats på en nyare. Det är alltså till en (stor) försäljare, inte privat. Har jag några skyldigheter att uppge ev problem då? Hade jag sålt privat hade jag definitivt gjort det, nu är det mer aktuellt att få så mycket betalt som möjligt 🫣
De gånger som jag och mina närstående lämnat bil som inbyte till bilfirma så har bilfirman gjort en besiktning av inbytesbilen, det har inte varit aktuellt att diskutera eventuella fel och problem på annat sätt. Men jag gissar att olika firmor gör på olika sätt och du får självklart inte ljuga om bilens skick.
 
Jag är brutalt ärlig vanligtvis och vet av erfarenhet att det inte alltid är bra ens för mig. Här är det ju ingen utöver en bilfirma som blir lidande, som jag skrev hade det varit en ickefråga om jag sålde direkt till nån.
Ang att ingen utöver bilfirman blir lidande om du ljuger. Det är ju inte säkert. Om bilfirman ovetande om felen säljer bilen till någon privatperson som sen får en massa problem med den så drabbar det privatpersonen med. För även om man kan reklamera osv så är det bökigt och påfrestande och kan innebära inställda planer och semestrar och...
 
De gånger som jag och mina närstående lämnat bil som inbyte till bilfirma så har bilfirman gjort en besiktning av inbytesbilen, det har inte varit aktuellt att diskutera eventuella fel och problem på annat sätt. Men jag gissar att olika firmor gör på olika sätt och du får självklart inte ljuga om bilens skick.
Så har det alltid varit för mig också. Jag har aldrig varit med om att bilföretaget har ställt frågor om bilen. De har gjort en besiktning och fastställt värdet där. Och i de fallen har jag inte känt ansvar för att peka ut kända fel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 598
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 703
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Linser
  • Turister och värmen
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp