Pierre dömdes för djurplågeri – frias

Sommaren 2020 stängdes Pierre Nyström av i tre månader för drivning under ett lopp.
Tre år efter händelsen dömdes travtränaren för djurplågare i tingsrätten och fick samtidigt djurförbund.
Nu har förvaltningsrätten i Linköping upphävt beslutet.
– Trogna hästägare har stöttat mig under den här tiden, säger Nyström till Travronden.
 
Så trött på sådana som pratar om hur synd det är om dom för att dom blivit avstängda och anmälda osv, liksom hästarna då som han orsakat smärtan på, det är dom det är synd om. Dessutom verkar han ju inte övht erkänna att det han gjort är fel.
 
"Jag har jobbat som banveterinär i 31 år och aldrig sett så många märken på en häst, berättade banveterinären Caroline Eklund för Travronden."

Solklart djurplågeri alltså, vilket han även dömdes för. Huruvida det ska ge djurförbud eller inte med en sådan dom är jag kluven till, och lutar nog mot samma som FR att det är för hårt. Tror samma sak hände i Skåne också? Att FR upphävde ett djurförbud efter en djurplågeridom som skett under ett lopp.
 
Högtid att förbjuda pisk inom svensk travsport och ta galopp mednär vi ändå är igång. Minska risken för at hästarna pressas för hårt om inte annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tränaren och kusken Pierre Nyström stängs av i tre månader. Anledningen: drivningen bakom egentränade Timo Lane i ett lopp på...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp