Skyggt föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare towe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 054

towe

Trådstartare
Mitt föl som är en vecka är väldigt skygg. Hon kan nosa på min hand men vänder sedan helt om och tuggar underlägset. Försöker jag ta på henne så hoppar hon iväg. Första dagen hade jag grimma på henne och var tvungen att ge henne microlax, men nu känns det helt omöjligt att få på en grimma.

Jag har dem inne på natten och pysslar med mamman varje dag och igår kväll fick jag faktiskt klia fölet vid svansroten och hon tyckte det var jätteskönt. Men Efter det var hon lika skygg som vanligt.

Hur gör ni andra? Kommer hon att bli modigare med tiden eller är det något man måste ta tag i nu?

Sv: Skyggt föl

Att nyfödda föl är skygga är naturligt, en överlevnadsstrategi. Det kommer att gå över ju mer du pysslar med det, men det kan ta nån vecka, så var inte orolig

Jag skulle, i motsats till ovanstående svar, låta fölet vara. Det gör inget om man inte pysslar med det varje dag!

Det finns en äldre tråd, som nog ändå inte är så många sidor bakåt just nu - har för mig att jag såg den nyligen - som heter "hantera fölet eller inte" eller nåt liknande. Läs i den och begrunda!

jag kan dock tala om att jag har haft ett avelssto som själv inte gick att fånga i hagen (som fick gå lös in till stallet). Hennes föl har blivit handerade första 2-3 dagarna innan de släppts ut på bete = går inte att hantera eftersom mamma inte går att fånga. Och alla 6 avkommorna har självmant sökt upp mig i hagen vid 2-3 månaders ålder. Ingen av dem har blivit svårhanterlig eller asocial... Trots att de inte hanterats de första månaderna och har en mamma som undviker mänsklig kontakt...

Låt som ett alldeles jättenormalt föl.
Låt det ta den tid det tar. Ta det stegvis och stressa inte upp dig över det, då börjar du jaga det istället.
Jag hör till dem som ser flera fördelar med att hantera föl så de inte blir livrädda den dagen de måste till veterinär, på visning eller följa mamma till seminstation. Men andra får trevliga hästar på andra sätt.
Stressa inte upp dig, fölet är helt normalt.

Det är en fördel OM man kan hantera dem, men faktum är att jag haft några som - trots hantering - tyckt att mänsklig kontakt varit jätteläbbigt under i princip hela första året...
Med det vill jag säja att det inte är säkert att hanteringen hjälper, alla gånger.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 569
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 914
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka