Skyddsboots bak och passtakt

peperoni2

Trådstartare
Jag har en 5-årig islandshäst riden i 1,5 år ungefär.

När man travar ute så har han tendenser till att trampa sig på insidan bakhovarna, precis i kronranden. Än har det inte blivit några skador dock, bara lite kapat hår.

Troligtvis gör han detta när han drar iväg lite och blir obalanserad, men det är ju svårt att alltid undvika det och få en såpass ung häst att alltid jobba korrekt. Pga detta vill jag därför ha skyddsboots på honom bak och använder ett par neoprenboots.

Nu till min fråga. Hästen är femgångare och har tendenser ibland åt passtakt och ibland åt travtakt i tölten, mest åt passtakt. För att underlätta takten för honom, borde man i så fall ha skyddsboots fram också för att få jämn vikt? Även om han inte slår sig där?

/Linda

Sv: Skyddsboots bak och passtakt

Jag tycker inte att tölttakten påverkas så mycket av skydd bak, har själv ibland ridit min femgångare med strykkappor bak och märker ingen skillnad i takt jämfört med när jag rider utan skydd. Skyddsboots, strykkappor etc är ju också i allmänhet rätt lätta.

Jag har alltid hört att när man ska träna takt och få hästen att förstå vilken takt som gäller så är viktboots ett bra hjälpmedel. Skyddsbootsen är ju som sagt väldigt lätta och ska inte ha någon betydelse.

Tack för svaren. Då fortsätte rjag helt enkelt med mina boots enbart bak.

/Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat

Tillbaka