Skyddar flugtäcke mot värme?

K

Karin_F

Skyddar flugtäcke hästen mot stekande sol eller blir den bara ännu varmare? Tycker att min häst verkar plågad av hettan och det är dåligt med skugga i hagen. Tror ni att ett flugtäcke hjälper eller gör det bara saken värre? :confused:
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

jag funderar på hur ett tunnt, ljust täcke som andas kan vara så mycket värre än en mörk päls?
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Hörde av en i stallet att han hade köpt ett flugtäcke som reflekterade bort solen. Har inte sett täcket själv, men han säger att det funkar bra.
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

joneya skrev:
jag funderar på hur ett tunnt, ljust täcke som andas kan vara så mycket värre än en mörk päls?
Ja, det är ett ljusgrått täcke i nylonväv. Min tanke var att det kanske kunde fungera som när man tar på sig en tunn skjorta när det är stark sol ute. Fast då använder man ju bomull och inte nylon...
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Inte det vi hade iaf.

Ni har ingen möjlighet att sätta upp några stabila stolpar eller liknande å bygga ett billigare tack över det?

Det ultimata tycker jag är skugga å ha vattnet i skuggan. Så har vi det hemma hos oss å hästarna stog alltid uppskattande uppe i skuggan under dom varmaste timmarna å vattnet var några grader svalare iochmed att det inte blev lika varmt.
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Är täcket ljust så skyddar det mot värme. Varför tror du araber går i lösa vita kläder? det är föratt det blir svalare så.
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Jomen, pälsen plattas ju till av täcket, således förstör man hästens egna skydd mot värme. Tror jag på iaf.

Min svarta häst går i ett vitt, tunt täcke som andas (horseware dustbuster plus), han anser definitivt att det är varmare än att slippa täcket.
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Har du någon bild på araber i lösa vita kläder, aldrig sett en sådan. fast du kasnke menar araber människan å inte arab hästen :D
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Känner du dig svalare i en t-shirt/linne än i bara bh:n när det är 30 grader varmt? :D
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

När jag tog av min pålle sitt flugtäcke idag var hon svettig under :crazy: så hon får inte ha det ute mer när det är så här varmt
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

haha jaaa jag menar människor, funderade på om jag skulle ändra och lägga till det men var för lat... :p
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Fast hästarna på gården som står utan flugtäcke var synbart svettiga idag medans min som har flugtäcke endast var svettig i bogen och mellan bakbenen.
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Ante mig, jag satt å funderade först å kom på att det nog var människor du menade när jag satt å skrev inlägget :D
 
Sv: Skyddar flugtäcke mot värme?

Jag hämtar in hästarna när det är som varmast... Har heller inte tillgång till bra skugga hela dagarna
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 113
Senast: Badger
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp