skydda skinn mot väta

Milosari

Trådstartare
hur gör man bäst? jag tycker jag smörjer och smörjer, men efter en lång promenad i regnet bli kopplena stela ändå. kan jag använda tassvax när fettet torkat in? andra tips?
 
Sv: skydda skinn mot väta

hur gör man bäst? jag tycker jag smörjer och smörjer, men efter en lång promenad i regnet bli kopplena stela ändå. kan jag använda tassvax när fettet torkat in? andra tips?

Köp bättre läderkvalite nästan gång det hjälper mycket.
Sen använd viking skofett det har jag till både hetssele o koppel.
 
Sv: skydda skinn mot väta

Bra läder och smörj UTAN mineraloljor brukar funka väldigt bra. Sedan är jag ett väldigt fan av att använda flytande oljor. Men hellre då vanlig matolja än sånt som innehåller mineraloljor, paraffin och vaselin och liknande. Då blir det bara torrt. Och massa "krimskrams" i smörjet gör bara att det härsknar.

Hälsa tok-Loke!
 
Sv: skydda skinn mot väta

Som piru sa. Det enda man kan göra är att köpa bättre kvalitet på kopplen. Blir samma om man köper billiga träns- Då är lädret ofta stelt och bättre blir det inte förutom att det bleknar fort´.
Det här är för övrigt ett läderbalsam som är överlägset bäst!

708509.jpg
 
Sv: skydda skinn mot väta

Mina koppel är alltid fina tycker jag!! Visst kan de bli lite stela, men de är ju mjuka igen bara man gått med dem i några minuter. Ändå köper jag koppel som bara kostar kring 100:- styck.
 
Sv: skydda skinn mot väta

Mina koppel är alltid fina tycker jag!! Visst kan de bli lite stela, men de är ju mjuka igen bara man gått med dem i några minuter. Ändå köper jag koppel som bara kostar kring 100:- styck.

100?

Mina koppel kostar allt från 200-600:-

kortkopplen jag har för lydnad ca 200:-

hetskopplen på 270cm kostade ca 600:-

Då är det bra kvalite på kopplen.

Även om Piru´s munkorg är av bättre kvalite i lädret för o göra den styv vid korgstöten, smörjer även den med vikingfett samt hetsselen.
 
Sv: skydda skinn mot väta

Vad är problemet med det?? Jag förstod inte riktigt varför du anmärker på att jag köper billiga koppel? Men jag har å andra sidan säkerligen köpte fler koppel i mina dagar så för mig är det ingen big deal :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: skydda skinn mot väta

jag har Jokkekoppel, så kvalitén är det nog inget fel på. men jag var slarvig i början och fettade inte in ordentligt. jag anväder ett minkoljebaserat läderbalsam, men det är flera hundra år gammalt (nästan). får väl köpa nytt. men tror ni att vax kan skydda ytterligare?
 
Sv: skydda skinn mot väta

Jag gick och funderade på det där idag. Jag köper till och med svarta koppel och de brukar ju som regel vara sämre än bruna. Jag hävdar fortfarande att mina koppel håller sig jättefina i flera år trots att jag aldrig gör något med dem. Så då började jag fundera på om det har med förvaring att göra? Du kanske jar dina koppel för varmt? För torrt? Blött läder ska jag torka långsamt. Jag har mina koppel i en plastlåda med lock och det kanske det som är hemligheten att de torkar långsamt och håller sig fina? Ingen aning. Men jag använder de ju i ur och skur utan att vara rädd om de alls.
 
Sv: skydda skinn mot väta

ja, det kanske kan stämma. mina hänger i hallen och där är det varmt och torrt. jag har också haft billiga koppel som har hållit länge, men billiga hakar har tyvärr en tendens att gå sönder.
 
Sv: skydda skinn mot väta

ja, men de har också en ledad del och det är där de går sönder. det senaste gick av av sig självt, jag hörde bara hur det plötsligt skrapade i marken bakom mig. de jag har nu har en riktigt kraftig hake och det känns lite säkrare.

kan tillägga att Loke har dagit sönder hakar rakt av, på det tjockaste stället på metallen. det är skillnad på metall och metall.
 
Senast ändrad:
Sv: skydda skinn mot väta

Men det som troligast hänt är att lädret har fått torröta. Det händer om man inte smörjer på ett tag eller så. Och då hjälper det inte hur mycket man än smörjer, lädret tar inte åt sig ändå. Det har liksom "dött". Så mitt tips är att köpa nytt koppel och smörja vidare med BRA oljor. Vax kan hjälpa till som skydd mot regn, det lägger sig som ett skyddande lager mot smuts och väta. Men då ska du ha oljat och fettat in lädret ordentligt ett par gånger innan och gärna använt det.
Och vatten är egentligen inte skadligt för väloljat läder i bra kvalitet. (Finns massa bra tips i nålad tråd på Utrustning)
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp