Skydda operationsärr

desiree

Trådstartare
Min hund opererade bort ett melanom i torsdags, den satt strax bakom revbenen på ena sidan. Han har ju tratt på sig dygnet runt osv men eftersom såret sitter så pass långt bak som det gör så verkar han kunna komma åt och klia på det med bakbenet. Har ni något bra tips på hur man kan skydda såret och stygnet?

Sv: Skydda operationsärr

Testa att sätta en tjock strumpa på tassen han kliar med. En hög som du knyter åt högst upp. Det är ju inte optimalt men bättre än att klia med klor

om hunden är i lämplig storlek kan man dra en t-shirt över och göra hål för framben och bakben så att den sitter kvar. det går ju tyvärr att klia genom en sådan också, men då har man större chans att kompresser eller annat täckande material sitter kvar över såret.

om hunden är i lämplig storlek kan man dra en t-shirt över och göra hål för framben och bakben så att den sitter kvar. det går ju tyvärr att klia genom en sådan också, men då har man större chans att kompresser eller annat täckande material sitter kvar över såret.

Smart idé! Tyvärr är min hund ganska stor så jag tror inte t-shirts räcker. Vi får se om strump-tipset duger annars får jag väl sy ihop nåt. :D

Alt 1/ Informera hunden om att man inte rör stället.

Alt 2/ Dra på hunden ett par gamla byxor, ev med upplagda byxben, som hålls på plats med korslagda remmar över hals/bog. Plus informera hunden om att det ska sitta där. Fungerar garanterat.

LIA

Alt 1/ Informera hunden om att man inte rör stället.

Alt 2/ Dra på hunden ett par gamla byxor, ev med upplagda byxben, som hålls på plats med korslagda remmar över hals/bog. Plus informera hunden om att det ska sitta där. Fungerar garanterat.

LIA

Han är informerad om att han inte får röra där och det gör han inte heller när jag är där men jag var mest orolig för tex nätterna. Nu verkar det mesta kliet ha gått över eller så har han bara gett upp efter att ha varit purken på strumpan ett par dagar för han har inte försökt något mer. :)

Vilken smart grej! Synd att inte min veterinärklinik sålde dem, nu kommer jag ju inte hinna få hem den förens såret är läkt.
Det var precis samma sak för mig, att de inte skulle hinna med, dessutom skulle man bara betala via bankgiro och de skickar när de ser pengar... men du kan spara det för ew framtidens operationer :devil:

Kastration av tik, linne och två bommullsband runt rumpan.
Nykastrerad2.jpg

Sen får man ta fram symaskinen och sy om samma tröja vid ett brutet ben
Julen092.jpg

När vi opererade våran för en lös ben bit i bogen så blev jag informerade innan, så jag köpte ett BoT täcke, nättäcket så det skyddade över såret, dessutom sydde jag om en tshirt oxå för att ha att växla emellan när man behövde tvätta täcket. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Doris har opererat bort en knöl under ögat idag och har nu ett par stygn där. När jag hämtade henne hade hon fått en tratt för att hon...
2
Svar
22
· Visningar
4 002
Senast: Wingates
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden