Skydda mig?

A

anny

Idag var jag med om ngt konstigt. Jag gick och hämtade hästen som vanligt från hagen. Jag gick på hans vänstra sida och på hans högra sida stod det en annan valack och tittade på oss. (Staket emellan) Och då..när hästen började följa efter oss ju längre vi gick, började happe stryka öronen tillbaks och slå med huvudet mot honom. Jag fick känslan av att han ville skydda mig.. eller att han var avundsjuk.. Är detta bra eller dåligt? Jag vill ju inte att han skydda mig. Då är det ju inte jag som är ledaren..någon som vet varför hästar gör så? tack på förhand.. (lite nyfiken )

Sv: Skydda mig?

Så där gör min medryttarhäst också när jag hämtar honom i hagen.
Dessutom brukar han jaga bort dom som står i närheten när jag kommer med grimman.

Jag tolkar det som:
"Ge fan i min husse!"
:)

Han vart kanske lite allmänt sur och störd över att den andra hästen följde efter honom? Han hade helt enkelt ingen lust att bli förföljd.

ska jag måtta mellan tumme och pekfinger så har det inget med beskydd att göra.
För länge sedan när hagen jag hade häst i då var minst sagt disfunktionell så tog jag och spände fast ledarhästen och började gå. de uppstudsiga ranglåga såg det som att ledarhästen var inte lika farlig när han var på väg in -dvs det är fritt fram att smyga fram bakom och se ifall man inte också kan tänkas få gå in.
I vanliga fall hade ledarhästen gjort ett utfall för att köra iväg rumptafsarna men det enda som han kan göra i grimskaft är att slänga surt med huvet och veva med svansen.

Sedan har det där funkat tvärtom, en ranglåg häst i repet kan våga sej på att muppa på väg ut -det är en icke-farozon.

Att en häst vill skydda en människa, oavsett denne är ranghög eller låg, har jag svårt att tänka mej.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar