skydda köttigt sår mot insekter?

N

Naggur

Vad är det bästa att göra åt ett köttigt sår för att skydda det mot flugor? e väl inte så bra att stänga in det om det ska torka å läka ihop. inte så trevligt när flugorna lägger ägg där i:crazy:
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

och på vilken "kroppsdel" är såret på då?
och hur pass stort/köttigt såret är...
svårt att veta..hade nog antigen lagt på sån dära lila sårspray för att minsta infektionsrisken å ev helosan på...
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

usch ja, min fd häst hade ett stort öppet sår på kotan/kronranden som en tjej som tog hand om henne över ett par dagar la ett omslag på, med typ gasbinda och kompress. när jag sen tog bort det krälades hela såret av små äckliga larver, jag har nog aldrig varit så nära att spy av äckel i hela mitt liv :crazy:

undrar också hur stort såret är och var det sitter.
skulle antagligen haft på bakteriedödande, och sen någon sårspray, om möjligt någon (finns det?) som håller flugorna borta.. försök ha det luftigt så det torkar som sagt.

aloe vera är bra både mot flugor och för att "dra ihop" sår.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Naggur skrev:
Vad är det bästa att göra åt ett köttigt sår för att skydda det mot flugor? e väl inte så bra att stänga in det om det ska torka å läka ihop. inte så trevligt när flugorna lägger ägg där i:crazy:

Du kan klistra på kompresser med textillim ( de ska sitta löst över själva såret så att de inte spänner) så kommer inte flugorna åt det och hästen tar ingen skada. gjorde det på min häst efter rek. av veterinären och det läkte fint. Se bara till att inte ta för mycket lim (behövs inte så mycket för att det ska sitta) det är jobbigt att få bort överflödiga rester.

Hon hade för övrigt inte ett "köttigt" sår men väl ett öppet.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Nä fy f*n vad äckligt !

Min häst fick en skada i hagen igår, ett ganska otäckt jack strax under kotan. Hon är inte halt men det är otäckt ur infektionsrisksynpunkt. Jag tog ut veterinären, som la ett bandage med kompress-bomull-gasbinda-vetflex, och jag byter det varje dag när jag tar in henne från hagen. Kompressen fastnar inte i såret och allt annat andas, så såret bör läka och hålla sig rent.
Men nu blev jag nervös för maskar och äckel :crazy: Men hon kanske inte hade bytt bandage på ett tag, eller så hade det kanske blivit blött?
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

det sitter på kotan, som en tiokrona ungefär. det är inte min häst som har det men det ser inte färskt ut. ser ut som flugorna fått kalasa ett tag:crazy:

ägaren gjorde rent med sårsprit och sprutade på Tar plaster. är det bra å göra så? vet inte hur pass tar plaster andas men det kyddar ju mot flugorna i alla fall...
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

nä hon hade bara låtit det vara. bara tvättat med vatten. det är inte djupt och han är inte halt.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Be veterinären skriva ut en tub Socatyl, den bör finnas i varje hästägares apotek.. tvätta noga innan och sen på med ett lager.

Den lägger sig som en skyddande hinna (ser nästan ut som tunt gips) och påskyndar läkningen. Jag använder den till allt!
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

det bandaget hade nog suttit i 2 dagar, och det var väldigt varmt, och såret var väldigt stort, (1dm i diameter ca)
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Socatyl som Thera skrev om är jättebra! Tills du får tag i Socatyl är Tarplaster ok.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Annars kan du tvätta rent såret ordentligt, lägga på en kompress och linda ett par varv med fixomull. Det är en tunn självhäftade tejp som andas (är ca 1 dm bred). Sitter kvar jättebra överallt på hästen:) Köps på apoteket.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Socatyl :bow: :bow: min häst ser ut som en vandrande flugsvamp med alla sopcatyl prickar :p
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

*KL*

Tar plaster använder jag för mindre sår, det andas.

Socatyl är bra MEN att som någon skrev 'använda det till allt' är INTE att rekommendera. Få resistenta bakterier är himla onödigt.

Ett tips från veterinär är att stryka ivomec (avmaskningsmedlet alltså) RUNT sårkanterna (inte i) för att hindra flugorna att vara där. Fick tipset när flugäcklena la ägg i ett operationssår på en hund efter att llivmodern plockats bort.

Men jag använder Tar Plaster på små sår (sprayar på flera omgångar med TP, låter torka emellan), lindar större som sitter så det går att linda och byter dagligen, försöker låta det lufta några h/dygn med, t ex inne i stallet. Större sår som sitter så det inte går att linda stryker jag ivomec på runt kanterna. Redan infekterade sår får socatyl.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Jag hade haft det omlagt med ett luftigt bandage de första dagarna, med daglig rengöring och byte. Sedan bara göra rent och lägga om vid behov, kanske när flugorna är som värst. Fixomull och en bomullstuss är bra!

Sedan på med Nelex/Lotagen så fort det går, då bildas en skorpa över såret och du blir av med ev. svallkött.

Hör med en veterinär!

Till er som rekommenderar/använder Socatyl:
Är inte det en penicillinsalva? (Eller är det Sulfa?:confused: )
Det ska väl inte användas i minsta småsår till höger och vänster, det tar man till när det verkligen behövs.

Annars har vi samma risk som med t.ex. maskmedlen, bakterierna blir resistenta och då står vi där...
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

det är en penicillin salva o man ska va sparsam med användandet. Jag har det påp sår på benen på min otroligt klumpiga häst eftersom det är nästintill omöjligt att få dem att läka annars. På övriga småsår är det fyra ess som gäller.
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

pinky skrev:
Jag hade haft det omlagt med ett luftigt bandage de första dagarna, med daglig rengöring och byte. Sedan bara göra rent och lägga om vid behov, kanske när flugorna är som värst. Fixomull och en bomullstuss är bra!

Sedan på med Nelex/Lotagen så fort det går, då bildas en skorpa över såret och du blir av med ev. svallkött.

Hör med en veterinär!

Till er som rekommenderar/använder Socatyl:
Är inte det en penicillinsalva? (Eller är det Sulfa?:confused: )
Det ska väl inte användas i minsta småsår till höger och vänster, det tar man till när det verkligen behövs.

Annars har vi samma risk som med t.ex. maskmedlen, bakterierna blir resistenta och då står vi där...

Socatyl är en salva som innehåller sulfa, inget annat och precis som du säger ska man nog inte ha den på minsta lilla sår, det finns ju en anledning till att den är receptbelagd.

Som jag har sagt på flera andra trådar här, socatyl är inte så bra som alla säger. Den bildar ett lock som stänger ute allt! även syret som behövs för en snabbare läkning (har fått medhåll av flera veterinärer angående detta), vet även många veterinärer som inte gillar socatyl av denna anledning.
Ska man ha en bra salva tycker jag nog att Juvanesta är bättre, det är en penicillinsalva (även den receptbelagd) men den bildar inget syrehämmande lock.

Min häst har en massa småsår och ja, jag har Socatyl i sjuklådan, men sist jag var hos vet. bad jag att få någon annan för att jag inte gillar Socatyl och inte tycker att den hjälper så bra.
Hon skrev då ut Celeston kräm åt mig, denna tänker jag endast anväda som hon föreskrivit och inte plutta på på minsta lilla sår.

KOM IHÅG! All sorts medicin och salvor på recept skall användas på veterinärens inrådan, alltså är det inget man ska använda som universalmedel mot alla sår!
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

fy fan, det äckligaste jag vet är larver...jag hade svimmat...iiii :crazy:

till TS jag hade tvättat rent och sprutat på lilasårspray, fungerar jätte bra och flugorna kommer inte i närheten :devil: jag tvättar varje dag och lägger på nytt. Använder ej sårsprayen i mer än 2-3 dagar och då brukar de ha läkt. Hoppas de går bra
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Alsolsprit!
Dränk in en kompress och lägg mot såret, en indränkt bomullstuss utanpå, bandagera med co-flex och låt sitta i ett dygn. Alsolspriten torkar ur såret som får en skorpa och kan sedan (förhoppningsvis) läka ifred.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 397
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp