skydda köttigt sår mot insekter?

Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Det beror ju på lite vad man har för häst med...

Jag har tröttnat på evig lymfangit för minsta småsår hos min häst och lägger hellre på ett lager socatyl i förebyggande syfte än att det blir veckolånga behandlingar med diverse antibiotika och ett antal veterinärbesök...

Men varar såret mycket använder jag hellre juvanesta, så det får lufta, jag tror inte heller det är bra att täppa till...
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Thera skrev:
Be veterinären skriva ut en tub Socatyl, den bör finnas i varje hästägares apotek.. tvätta noga innan och sen på med ett lager.

Den lägger sig som en skyddande hinna (ser nästan ut som tunt gips) och påskyndar läkningen. Jag använder den till allt!

Hejsan!
Jag försökte köpa socatyl när min häst fick ett par ytliga köttsår men tyvärr verkar det vara recpetbelagt. Varför kan man fråga sig när det inte handlar om en farlig prudukt?!
Hur som helst så fick jag "tjuva" lite av en stallkamrat. Annars har jag även haft på "hästsalva", en svart burk med tjärliknande salva som ska vara bra mot både det ena och det andra, då bl a som hovsalva, perfekt för karlederna.
Viktigt är att göra rent ordentligt med asholsprit och sedan ha på salvan.
Lycka till!

Mvh Thomas
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Thera skrev:
Det beror ju på lite vad man har för häst med...

Jag har tröttnat på evig lymfangit för minsta småsår hos min häst och lägger hellre på ett lager socatyl i förebyggande syfte än att det blir veckolånga behandlingar med diverse antibiotika och ett antal veterinärbesök...

Men varar såret mycket använder jag hellre juvanesta, så det får lufta, jag tror inte heller det är bra att täppa till...

Jag vet,min häst har haft lymfangit och det är inget jag vill ska hända igen, men jag tycker fortfarande inte att det är en ursäkt för att missbruka Socatylen. Den salvan jag fick utskriven hette Celeston Valerat Comp. Såren har nästan försvunnit på bara ett par dagar, hade det varit socatyl hade jag nog fått hålla på hela sommaren (vilket jag också gjorde förra året och i vintras, mixade iofs lite med Juvanesta).
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

Hejsan!
Jag försökte köpa socatyl när min häst fick ett par ytliga köttsår men tyvärr verkar det vara recpetbelagt. Varför kan man fråga sig när det inte handlar om en farlig prudukt?!

Läkemedel är receptbelagda av en anledning, att de inte ska användas i onödan t.ex. :smirk:

Hade du kontaktat een veterinär och denna hade tyckt att du behövt Socatyl hade du säkerligen fått ett recept...

Eller brukar du ha penicillin hemma och ta en slurk när du själv tycker att det behövs?
 
Sv: skydda köttigt sår mot insekter?

*kl*

Socatyl i all ära, men gillar juvanesta bättre.
Men om nån av mina hästar har ett sår på kroppen som flugorna gillar brukar jag limma på en luftig kompress med hjälp av textillim (som nån annan tipsade om tidigare i tråden) Funkar jättebra.
Om även det har svårt att sitta kvar på tex. ett ben så kan man använda Snögg spenplåster. det är som ett smalt bandage gjort i skumgummi typ. Det fäster bra i sig själv, kanar inte så mycket på pälsen, andas osv. Räcker att linda bara nåt varv...

Vid muggliknande sår så lägger jag lökomslag. Det drar ut det mesta och det hela läker av tämeligen fort.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 397
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp