Skydda hagar från mask?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare super mario
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 527
S

super mario

Vi kommer att ha 2-4 hästar hemma som kommer att gå i en hage på ca 2000m2 höst/vintersäsong. Hagen är väldigt kuperad med en hel del träddungar, buskar och en hel del ytor med gräs.
Mellan ca juni- september kommer hästarna att gå på bete i annan stor beteshage.
Min fråga är hur man bäst skyddar hagarna mot maskangrepp mer än att göra träckprov innan och efter betessäsongen och avmaska? Det är ju väldigt jobbigt att mocka hagarna när de är så stora och det känns lite onödigt eller?
Skulle också vilja veta om hästarna ska gå i tex paddock några dagar efter avmaskningen för att man inte ska få masken i någon av sina vanliga hagar? (paddocken mockas ju).
Tacksam för svar. :confused:

Sv: Skydda hagar från mask?!

vi släpper våra hästar i en mindre hage i fyra dagar efter avmaskningen.
i denna hage sladdas sedan skiten ut och ingen går där på hela sommaren.

Har det gjorts träckprov på dem redan?

För att hindra smitta får man hålla borta äggen. Avmaskningen tar bort vuxna maskar som släpper ägg. Säg att du avmaskar i juli med Cydectin, då släpper hästen inga ägg förrän i oktober, och är hösten och början av vintern som förra året så kan man göra träckprov i månadsskiftet januari/februari för att kolla om de börjat sprida ägg än, annars är det ju lugnt. Normalt är det kallt den tiden på året och maskarna ligger och vilar och släpper inga ägg.

är du säker på att det är 2000 kvadratmeter? Det är ju bara 0,2 hektar :crazy: det är ju inte ens 50 gånger 50 meter :confused:

Om det är en så liten hage till 2-4 hästar borde det inte vara några problem att gå och mocka i hagen regelbundet, men å andra sidan blir ju parasittrycket och slitaget på hagen stort när den är så liten...
Du kanske menade 20 000 kvadratmeter? ;) Dvs 2 hektar.

Men att mocka hagen har ju visat sig i studier vara effektivt.
Det är drygt som fan, men vi mockar och sliter i hagarna, i år behövde endast 4 utav 14 hästar avmaskas i vårt stall, visade träckprovet... :bow:

Ja, har man inte tillräckligt med mark för ordentlig betesrotation eller växelbetnig så är det ju mocka som gäller...

Sara

Att bara sladda 1 gång gör ju så att ni enbart sprider smittan på större område. Ska det ha någon effekt med sladdning ska detta göras regelbundet och inte bara nångång.

Ja, jag menade 20 000kvadratmeter, hoppsan:o

Madick: Kan du förklara?
Om vi gör träckprov innan betet ca slutet på maj och det påvisar mask som vi avmaskar bort, vad händer sedan? Behöver vi inte göra nytt träckprov efter betet? När gör man det i så fall?
:o Hagen är ca 10000m2, kollade med sambon....

Madick: Kan du förklara?
Om vi gör träckprov innan betet ca slutet på maj och det påvisar mask som vi avmaskar bort, vad händer sedan? Behöver vi inte göra nytt träckprov efter betet? När gör man det i så fall?
:o Hagen är ca 10000m2, kollade med sambon....

Om träckprovet visar att det är tillräckligt mycket för att ni behöver avmaska så beror det på vilket medel ni använder, hur mycket mask hästarna hade och hur stor hage de går i, samt om det gått hästar i den tidigare.

När man avmaskar får man inte bort all mask, utan antingen vuxna, vuxna och ynglingar eller vuxna, ynglingar och ett sent larvstadie, detta beroende på vilket medel man väljer. Beroende på medel har man alltså ägg igen efter 4, 8 eller 12 veckor.

Ok, så man kan välja ett "supermedel" som gör att man inte behöver avmaska förrän efter 12v igen?
Det har inte gått hästar i hagen förut bara kor och den är ca
20000m2.
Ska hästarna stå i annan hage när man avmaskat för att inte få mask på betet?

Bara klargör att vinterhagen är 10000m2 och sommarhagen ca 20000
m2:angel:

Madick: Nu har jag kollat runt lite på masktråden och SVA mm så jag har lite mera sammanhang så nu ska du få min exakta situation att råda i; Vi kommer att få hem två helt nya hästar till gården där inga hästar betat på minst tio år! Det kommer att finnas en vinterhage och en sommarhage.
Min tanke är att släppa dessa nya hästar i en liten enskild hage först, göra träckprov och sedan ev. avmaska mot det som behövs och sedan släppa hästarna i ordinarie hage.
Fråga; Om hästarna har mask som man avmaskar mot och sedan följer intervallen på det medel man använder behöver man då ställa hästarna i enskild hage när man avmaskar varje gång för att inte få ut mask i vanliga hagen?
Fråga; Står det på förpackningarna hur många gånger man måste avmaska under intervall?
Efter att "kuren" av avmaskningen är klar med alla sina intervall så tänkte jag göra nytt träckprov för att kolla om de är parasitfria.
Fråga; Om de är parasitfria efter avmaskning så utgår man väl från att hagarna är parasitfria om hästarna är det eftersom inga andra hästar gått där? Och i så fall räcker det väl sedan att ta träckprov en gång om året bara för kontroll? Eller?
Sista frågan; Om det sedan kommer flera hästar ett eller flera år efter, räcker det att de träckprovas och ev. avmaskas en gång och sedan släpps med de andra och därefter träckprovas en gång om året?:confused:

Jag vet faktiskt inte om intervallen står på förpackningarna. Har inte tänkt på det.

Normalt ska man inte behöva byta hage när man avmaskar, men vill man vara absolut säker på att inte få ut något i hagen och har möjlighet så ser jag inga hinder för det.

Dessvärre är det så illa att lilla blodmasken kan ligga vilande tarmslemhinnan i flera år, så även om de är rena efter ett års intensivbehandling så kan det ploppa fram nya maskar när man minst anar det. Dock - om man inte avmaskar alls så brukar detta hålla sig i schack. Det normala är att ca 10% av hästarna behöver avmaskas regelbundet.

Med nya hästar så skulle jag ta träckprov och om de inte behövde avmaskas då, följa upp med höstprov, och om de avmaskas så träckprov när intervallet gått ut om man inte tänkt avmaska hela säsongen.

Blir hästarna alltid parasitfria när de genomgått en "kur" med avmaskning?
Vad händer om de inte är parasitfria? Börjar man om med ny avmaskning direkt?

Blir hästarna alltid parasitfria när de genomgått en "kur" med avmaskning?
Vad händer om de inte är parasitfria? Börjar man om med ny avmaskning direkt?

Nej. Som jag sa ligger det larver kvar i tarmslemhinnan som man inte kommer åt med något medel, och som kan ligga där i flera år.

Avmaskningen är i första hand för att hindra smittan, dvs ta bort ägg som kan infektera markerna. Så länge hästen inte har ägg i träcken behöver den alltså inte avmaskas.

ok, nu förstår jag! Tack så mycket för alla svaren, tur att någon kan ordentligt!;)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
888
Senast: Lucifer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 788
Senast: Ajda
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 411
Senast: Madick
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 100
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka