Sv: Skydd

Mycket bra förslag som uppskattas! Jag hade inte planerat att börja med skydd, men jag är lite nyfiken så dina tankar ska jag spara inför den tid som jag vill börja med det :)

Paradox: Det där lät ju klokt, så är det nog! :D
Men de som jobbar i tjänst då? Alltså främst polishundar och vakthundar, de bör väl kunna bita i människoärmar? (förlåt mig om jag låter helt okunnig :o)

Nu kanske är det här en urkorkad fråga :angel: Men om det är en hund av en annan ras än brukhundsraserna som har bra kamplust, mår bra fysiskt och mentalt - alltså passande på alla möjliga vis utom det att det inte är en brukras, skulle det inte gå att träna med den hunden?
Skulle det vara mycket svårare att komma in i en träningsgrupp med en sådan hund eller är det rent av inte möjligt? Alltså, står det i reglerna att bara brukraser får träna med sådant?

Var kan man leta efter såna grupper? Hade inte planerat det men kan vara roligt att veta ifall man får för sig det i framtiden :)

Skulle en sådan träning alla dagar i veckan räcka för en brukshund? Jag bara undrar då de typerna av hundar verkar kräva så himla mycket träning.
Får jag fråga om du har sysslat (då det verkar som det) med detta? :)

Du kan börja med att kika runt på olika brukshundklubbar om de bedriver svensksskyddsträning. Det kan förekomma IPO träningar på dessa också, men det är inte lika vanligt förekommande. Jag vet att det körs svenskskydd på min hemmaklubb i Botkyrka en dag i veckan, och om jag inte missminner mig bedriver de IPO träning på Örebros BK, det har det iaf gjort.

Du kan även skriva och fråga olika schäferklubbar om de bedriver IPO alt svenskskyddsträning (länkar till dessa kan du hitta på schäferhundklubbens hemsida). Stockholmsavdelningen och Solna BK bedriver både svenskskydd och IPO tror jag?

Skyddshundsträning skulle jag säga generellt är den mest omfattande träningen för en brukshund. Detta eftersom att den inte enbart innefattar skydd, utan även lydnadsdel och en spårdel. Du tränar med andra ord endera spår, lydnad eller skydd om dagarna, någon gång ibland är det viktigt att träna samtliga. Alla grenar är under rätt förutsättningar både mentalt krävande för hunden, men i synnerhet även fysiskt krävande och slitsam.

En brukshund som inte är nöjd med detta nöjer sig nog inte med någonting, :) och ja jag har tränat IPO med min schäfertik upp till Klass II. Hon är dock diagnosticerad med spondylos varför vi aldrig kom till start. Trist då detta är det bästa vi båda vet!

Tänker du på att man tränar mer i olika miljöer på en tjänstehund, ganska många tävlar ju även med sina väktar/polishundar. Skyddsgrenar finns i ytterligare ett antal varianter utöver de som nämnts här, men de är förmodligen inte aktuella i sverige.

På tal om svenskskyddets signum, korgarbetet, finns det risk att hunden blir "personlighetsförändrad" av detta, läste en artikel om munkorgsarbete som påstod detta, men jag antar att det beror mest på hur korgträningen bedrivs.

Dels tränar du mycket mer miljöer precis som du säger, och sedan måste hunden kunna jobba utan att veta vad som kommer ske på ett helt annat sätt, både svensk skyddet och Ipot har ju ganska fast scenarion för vad som kommer ske och i vilken ordning, bara för att det ska bli likvärdigt för alla tävlande.
Så i alla fall hos dom vi har som kör Ipot kan man se att deras hundar kan momenten så pass bra att dom vet hela tiden precis vad som kommer härnäst, och har sett att många av dom inte klara hålla ihop om du bryter mönstret för dom. Det har blivit lite av ett "skyddstrick" av det, för tjänstehunden måste du generalisera träningen mycket mer.
Och en sak som jag kan känna gör en ganska stor skillnad är att färre och färre kör med ett passivitets släppande, utan har jag ansett att det är befogat att släppa på hunden i bett då ska den sitta kvar tills jag ber den släppa oavsett vad...
Och sedan har vi det där med figurantrespekt som tyvärr lärs in på en hel del sporthundar, vilket jag inte under några omständigheter vill ha på en tjänstehund, utan ju mer en figge går på hunden ju mer SKA hunden svara upp och ta i.
Och du har en hel del övningar som du lär in på tjänstehund som aldrig sporthunden får testa ens, för det finns ingen anledning.

Så skillnader blir det fram för allt för sporthunden känner sin övning, och ska visa fram ett snyggt och detaljstyrt framförande, tjänstehunden behöver bara göra det den ska om sedan inte blir så snyggt eller klockrena bett är mindre viktigt.

/Camilla

Jo, håller med dig om dessa skillnader, men trots detta finns det ju både väktare och poliser som tävlar med sina tjänstehundar, kanske främst i svenskskyddet, så det borde gå kombinera tjänst/tävling tycker man.

Tack för tipsen och svaren. Jag kan gissa hur krävande det kan vara på ägaren också med all den träningen :grin:

Men vad synd att du inte kunde fortsätta med din schäfer :( Är lite nyfiken (vet inte riktigt vad för sjukdom spondylos är) och då jag undrade om man kunde bara träna utan att tävla, tränar du fortfarande ungefär som i IPO träningen trots diagnosen?

Tack för tipsen och svaren. Jag kan gissa hur krävande det kan vara på ägaren också med all den träningen :grin:

Men vad synd att du inte kunde fortsätta med din schäfer :( Är lite nyfiken (vet inte riktigt vad för sjukdom spondylos är) och då jag undrade om man kunde bara träna utan att tävla, tränar du fortfarande ungefär som i IPO träningen trots diagnosen?

Javisst, vill man hålla på med den typen av bruks på allvar ska man "leva hund" tycker jag. Men det beror naturligtvis också på hur pass högt man vill satsa. Det är en väldig skillnad på att "klara" ett prov och att vilja nå fullpott i alla discipliner.

Ang spondylosen och träningen så nej. Vi tränar inte skydd alls längre då spondylos är en diagnos där hunden får förändringar i ryggen genom att det bildas broskbryggor mellan kotorna i ländregionen framförallt. Från fall till fall kan spondylos vara allt från fatalt till (tack gode gud) som i mitt fall. Grima och jag kan fortfarande spåra och tävla vanlig lydnad, sistnämnda håller jag på att skola om henne i :) . Hon skulle gladeligen träna skydd om hon fick välja själv då hon bortser från smärtan. Det är dock så att spondylos gör ont, och vid extrem påfrestning kan brosket brytas vilket kan skapa oerhörd smärta. Då skydd är en så pass stor påfrestning på kroppen så är risken för stor helt enkelt att hon skadas, och det vill jag ju inte :).

Jo, håller med dig om dessa skillnader, men trots detta finns det ju både väktare och poliser som tävlar med sina tjänstehundar, kanske främst i svenskskyddet, så det borde gå kombinera tjänst/tävling tycker man.

Helt klart, man får helt enkelt lära hundarna att skilja på tjänst och tävling.
Vet faktiskt inte riktigt hur dom lägger upp det, men kan tänka mig att det innefattar olika tjänstetecken och olika kommandon.

/Camilla

Den stora skillnaden är att vid bitarbete i ärm läggs fokuset på ärmen. Den är "byte" och belöning, figgen är mindre intressant. En hund enbart tränad på ärm skulle sannolikt aldrig komma på tanken att bita i en mäniskoarm utan ärm.

Vid korgarbete däremot ska hunden agera mot en oskyddad figurant, alltså försöka bita i personen, inte i en ärm.

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar, tränar inte skydd själv, men har bekanta/familjemedlemmar som gör :)
Vet att det är en gammal tråd men hajjade till på den kommentaren. Jag skulle säga nja, det beror helt på hunden. Jag har iallafall aldrig tränat enbart byte på hunden trots att jag håller på med IPO.

Har helt motsatt i sådant fall, tränar både med malle och dobbisfolk och de har inte kört enbart byte på sina hundar iaf.

..och inte hört mycket om det i övrigt heller kan tilläggas. Inte att förarna valt att köra så specifikt med just de raserna.

Mallarna är ju rena byteshundar generellt och att köra en dobermann i aggression är bara korkat. De har alldeles för svårt att växla. Vad kör de hundarna i om inte byte?

Jag som själv har en oerhört figurantlåst hund ser ingen som helst fördel med det. Kunde jag skulle jag träna om honom till byteshund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 747
Senast: Bexzor
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar