Asko

Trådstartare
Jag vill först bara säga att jag är helt grön på området om skydd, det närmsta jag har kommit är youtubevideor med filmer på tävlingar :D

Men jag är nyfiken och efter ha läst en tråd om skydd häromdagen (jag minns inte var) så började jag att undra. Det verkade för mig att i tråden så uppskattades det inte att träna skydd utan att använda hunden i arbetet eller på tävlingar. Min fråga är varför inte?

Jag menar, i t.ex. spår eller lydnad kan man träna hunden utan att för den sakens skull använda hunden i ens arbete eller tävla. Förståeligt så kan man inte träna "halv-taskigt" med hunden i skydd då det skulle kunna skada andra människor men om man tog det på allvar och hade den lydnad som krävs på hunden så undrar jag av ren nyfikenhet varför det inte skulle kunna gå att "bara" träna i skydd?

Tacksam för svar! :)

Sv: Skydd

Jag kan säga som så att MÅNGA tävlar och tränar skydd/IPO utan att använda hunden i tjänst.
Men träna utan att tävla tror jag få gör då det är ett enormt jobb med licenser runt omkring, figgar etc.

Oj :eek: Tack för sidorna, det känns verkligen som eliten det där. Nu förstår jag att mödan som man lägger ned på träningen skulle nog inte vara värt det utan arbetet/tävlingarna. Tack för svaren ni båda två :)

Jag är lite nyfiken ändå på vad som krävs av ett ekipage att få komma med i en träningsgrupp? Nu när du säger att det inte är det lättaste :)

Enligt min erfarenhet så gör man en bedömning av ekipaget. Har dom något sånär bra lydnad? Har hunden någon social kamplust och iaf hyfsat släppande? Osv osv. Lite beroende på gruppen som testar.

Anledningen till att folk inte tycker att vem som helst ska träna det hur som helst är nog för att hundens naturliga bithämning mot människor suddas ut till viss del. Det är ivf vad jag har lärt mig av gamla skyddsutövare + att jag även av den ringa erfarenheten jag har i ämnet anser det stämma.

Vad har du för hund? Vilken skyddsform skulle du vilja köra med hunden?
Att bara vara med och titta brukar inte vara några problem. Skulle man vilja utbilda sig till figurant så är det bara ett pkus.

Och därför måste man såklart ha bra pli på hunden när den naturliga bithämningen suddas ut ... jag förstår.

Oh nej, jag har ingen hund (än!) och om jag någon gång skulle börja med skydd så skulle det vara om flera år och efter mycket mera hunderfarenhet än den jag har :) Jag är bara helt enkelt riktigt nyfiken :D

Finns det olika skyddsformer? Det uppfattade jag inte av sidorna tidigare, jag trodde att det fanns bara den där nationella(?) tävlingen i skydd och IPO, så att man tränade bara med de två som mål.
Vad för skyddsformer finns det?

Senast ändrad:

KL

Om man nöjer sig med att träna ärmarbete (bita-släppa-bevaka) så visst kan man träna det utan att ha tävlingsambitioner. Däremot är det väl lite mer tveksamt om man ska ge sig på korgarbete för skojs skull. Korgarbetet handlar ändå om man hunden ska göra bitförsök på oskyddad person.

Fast jag måste ändå säga att det beror ganska mkt på hundens mentalitet om det kan tänkas bli några problem i vardagslivet. De flesta skyddshundar jag känner är godmodiga trevliga hundar som vem som helst med lite hundvana kan hantera och som man kan släppa in på vilket dagis som helst. De skyddshundar jag känner som inte är lätthanterliga hade varit svåra hundar även utan skyddsträningen...

Svårigheten att få komma med på träning handlar mer om att det alltid är brist på figuranter och att de som figgar tycker att det känns mer meningsfullt att göra det för ekipage som ska tävla/gå i tjänst. Det säkraste sättet att få komma med i en träningsgrupp är att köpa en hund från en kennel som erbjuder skyddsträning och som inte ligger för långt bort från där man bor. Men lite vanliga ärmövningar kan vem som helst lära sig att göra med sin egen hund, det behöver man ingen figurant till :-) Det är rolig och bra träning för (nästan) alla hundar!

Korgarbetet, vad är det? :o

Men är kennlar som erbjuder skyddsträning vanliga? :crazy: Jag menar, de som föder upp hundar för skydd tänker väl sig mera att de ska gå till de som vill tävla eller arbeta med dem? Då kanske inte en möjlig matte/husse som kanske "bara" vill träna med hunden ligger så bra till?

Det du sa om vanliga ärmövningar, man måste väl ändå vara försiktig och vara erfaren nog för att vara noga med när hunden får göra det eller inte?

Och tack för länken vallhund, än en gång :D
Men jag såg att det stod (förutom mondioring) :
1. Det ”Svenska” skyddet.
2. IPO.
3. BHP
Det "svenska" skyddet är det "vanliga" skyddet som står under skyddshundgruppen? Vad är BHP? :o

Hoppas att ni inte har något emot mina frågor, jag är bara så frågvis :angel:

IPO/BHP är egentligen same same. Det är ett internationellt brukshundsprov där spår, lydnad och skydd ingår. Skyddet ser annorlunda ut och bedömningen sker också på ett annorlunda vis. I skyddsdelen på denna sport finns inget munkorgsarbete.

Tänkte illustrera med lite film här. Detta är från VM där ekipaget har fått fullpott på poängen i skyddsdelen. Det sammanfattar hur ett IPO skydd ska se ut på ett bra sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=8XyZu2IOO2c

Försökte hitta en fullständig film på Towa och Arko som skulle få representera svenskkskyddet också, men hittar bara småklipp. Någon annan kanske kan bidra med någon bra film som representerar svenskskyddet på ett bra sätt? (skyddsdelen)

Korgarbetet, vad är det? :o

Men är kennlar som erbjuder skyddsträning vanliga? :crazy: Jag menar, de som föder upp hundar för skydd tänker väl sig mera att de ska gå till de som vill tävla eller arbeta med dem? Då kanske inte en möjlig matte/husse som kanske "bara" vill träna med hunden ligger så bra till?

Det du sa om vanliga ärmövningar, man måste väl ändå vara försiktig och vara erfaren nog för att vara noga med när hunden får göra det eller inte?

Korgarbetet är när hunden angriper en figurant som inte har någon ärm på sig utan hunden biter/stöter var som helst på kroppen.

De flesta kennlar som erbjuder skyddsträning vill ju ha ut sina hundar till brukstävlande, men om man kör spår, sök, rapport eller skydds (eller IPO) spelar nog inte så stor roll. Det är klart att de prioriterar dem som vill tävla skydds på sina träningar men ofta kan man säkert få prova på lite skydds med sin hund även om man inte vill tävla.

Lite vanliga ärmövningar blir ingen mentalt bra hund farlig av men det är klart att om man märker att hunden blir svårstyrd och börjar kampa i kläder eller annat eller om man har svårt att få kontroll på den i övningarna så ska man ju inte hålla på själv och laborera.

Det var precis det jag tänkte kommentera - med munkorg, va? :D
Så enligt dig bör man vara "försiktigare" med korgarbetet än ärmarbetet? Hur kommer det sig, hunden försöker väl bita figuranten i vilket fall som helst?

Men om man inte har några tävlingsnerver (som jag :angel:) och ändå vill gärna träna spår, sök, rapport och/eller skydd då? ... Tänker också på att uppfödare med bra hundar knappast prioriterar att sälja valpar till såna personer?

Det var det jag tänkte, att hunden blir svårstyrd eller så - då kanske man borde först kunna "utvärdera" hunden för att se om den passar. MH?

MrsScabtree, tack för länken till filmen - det där var helt fantastiskt! :eek: Och hunden verkade ha kul! Jag blev oändligt nyfiken och fascinerad på hur man kan träna en hund till det där - men det skulle väl kunna ta upp flera böcker så jag ställer inte den frågan :D

MrsScabtree, tack för länken till filmen - det där var helt fantastiskt! :eek: Och hunden verkade ha kul! Jag blev oändligt nyfiken och fascinerad på hur man kan träna en hund till det där - men det skulle väl kunna ta upp flera böcker så jag ställer inte den frågan :D

De flesta grupper som tränar skydd har öppna träningar, du kan ju alltid fråga om du får komma och kolla på någon träning?

Svaret på hur man tränar en skyddshund går inte att återge i en liten text på nätet. Sammanfattningsvis kan jag dock säga att du får vara beredd på träning alla dagar i veckan. Det är slitsamt, men förbannat roligt för både hund och förare :) .

Skulle vilja lägga till tjänsteskyddet för du kör inte riktigt lika där som du gör för att köra upp en tävlingshund oavsett tävlingsinriktning.

/Camilla

Tänker du på att man tränar mer i olika miljöer på en tjänstehund, ganska många tävlar ju även med sina väktar/polishundar. Skyddsgrenar finns i ytterligare ett antal varianter utöver de som nämnts här, men de är förmodligen inte aktuella i sverige.

På tal om svenskskyddets signum, korgarbetet, finns det risk att hunden blir "personlighetsförändrad" av detta, läste en artikel om munkorgsarbete som påstod detta, men jag antar att det beror mest på hur korgträningen bedrivs.

De flesta grupper som tränar skydd har öppna träningar, du kan ju alltid fråga om du får komma och kolla på någon träning?

Svaret på hur man tränar en skyddshund går inte att återge i en liten text på nätet. Sammanfattningsvis kan jag dock säga att du får vara beredd på träning alla dagar i veckan. Det är slitsamt, men förbannat roligt för både hund och förare :) .

Var kan man leta efter såna grupper? Hade inte planerat det men kan vara roligt att veta ifall man får för sig det i framtiden :)

Skulle en sådan träning alla dagar i veckan räcka för en brukshund? Jag bara undrar då de typerna av hundar verkar kräva så himla mycket träning.
Får jag fråga om du har sysslat (då det verkar som det) med detta? :)

Det var precis det jag tänkte kommentera - med munkorg, va? :D
Så enligt dig bör man vara "försiktigare" med korgarbetet än ärmarbetet? Hur kommer det sig, hunden försöker väl bita figuranten i vilket fall som helst?

Den stora skillnaden är att vid bitarbete i ärm läggs fokuset på ärmen. Den är "byte" och belöning, figgen är mindre intressant. En hund enbart tränad på ärm skulle sannolikt aldrig komma på tanken att bita i en mäniskoarm utan ärm.

Vid korgarbete däremot ska hunden agera mot en oskyddad figurant, alltså försöka bita i personen, inte i en ärm.

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar, tränar inte skydd själv, men har bekanta/familjemedlemmar som gör :)

Du har redan fått många kloka svar här så jag drar lite kort här vad jag tänker kan vara viktigt för din del;

Mentaltesta hunden - utvärdera resultatet med någon kunnig person.

För att träna skydd men hunden är min erfarenhet att den viktigaste och absolut nödvändigaste biten det är att hunden har en bra kamplust. Har den bara den så kan man bygga vidare på det.

Börja din "bana" inom skyddet genom att erbjuda din hjälp i någon skyddsgrupp, se och lär samt ställ upp och hjälp till med det du kan. Verkar det vara ngt du vill veta mer om - gå en figurantkurs. Figga för andra, du lär dig massor.

Har du en hund av bruksras som är frisk; både fysiskt (i god kondition, bra HD/AD status) och psykiskt (mentaltestad) så starta med lydnadsträning - spår - sök, bygg sen på med skyddet. Kamplekar kan du med kunnig handledning starta med redan när hunden är valp.

När det gäller att komma med i skyddsgrupper så är min erfarenhet att trägen vinner; visa att du vill hjälpa till, lära dig något, är seriös med din hund, och sist men inte minst; kontakter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 747
Senast: Bexzor
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar