Skydd i dressyren, vad gäller egentligen??

glitter

Trådstartare
Har varit i fälttävlanssvängen ett tag nu och ibland händer det att det kommer in ett ekipage på dressyrbanan med lite grejer på benen. (Även landslagsryttare!!)
Någon har full mundering med lindor, annan lite snygga dressyrskydd, någon har kotringar eller litet bandageliknande skydd.

Vad gäller??TR säger väl 2 straff??
Får man alltid bara 2 straff av domaren eller kan man bli utesluten?
Har bara sett dom få straff, eftersom dom det gäller glatt har hoppat vidare...

Tacksam för svar.

Sv: Skydd i dressyren, vad gäller egentligen??

Från FT TR:
Damasker, boots och lindor är tillåtna under uthållighets- och hoppningsprovet. Dessa är förbjudna
under dressyrprovet. Att rida på dressyrbanan med sådan utrustning bestraffas som felridning.

Jag har dock aldrig sett någon rida dressyrmomentet med skydd. Det är ju att "ge bort" poängen. Speciellt i högre klasser är det så himla jämnt att man oftast inte har råd med det, om man vill ha en bra placering.

Jag håller med dig, och jag har bara sett det upp till 100cm.
Men min fundering är ju vad som händer... straff eller utesluten??

HAHAHA, ödets ironi slog mot mig i helgen.

Första fälttävlan på 1,5 år. Ringsrostig, stressad, hungrig.
Jag tänker skylla på det mesta :p
Men in på dressyren med kotingarna kvar på.
Domaren poppar ut efteråt och ifrågasätter men sätter två minus. Och jag skäms... :o

Efter hoppningen kommer ÖD och TD fram och säger att jag är utesluten pga av kotringarna men att jag får rida terrängen utom tävlan. Jag ber (ödmjukt!!) om att få läsa vart det står i TR eftersom jag läst att det ger 2 straff och de tittar förvånat på mig. De lovar att återkomma till mig men gör aldrig det. Inte ens inför terrängen. Mitt resultat står så fint i listan (inte placerad dock). En annan tjej struttar ut från dressyrbanan med spö och säger glatt till sin medhälpare att "de va det värt, det ger ju bara 2 straff!!"

Min klubbkamprat va ute i skåneland för ett tag sen och rapporterade att där red massa folk med skydd. SÅ, kan ÖD/TD utesluta mig?? Eller blir det bara 2 straff enligt TR, eller får dom skita i TR och tolka fritt??

tacksam för svar från trött men glad ryttare....

Efter hoppningen kommer ÖD och TD fram och säger att jag är utesluten pga av kotringarna men att jag får rida terrängen utom tävlan. Jag ber (ödmjukt!!) om att få läsa vart det står i TR eftersom jag läst att det ger 2 straff och de tittar förvånat på mig. De lovar att återkomma till mig men gör aldrig det. Inte ens inför terrängen. ..

Haha kan nästan gissa var du varit nånstans.... :devil:

Det är 2 straff som gäller för både spö och skydd, men som din kompis att kunna tjäna på det är ytterst ovanligt då det vanliga är att domaren ser detta i början av ritten och blåser felridning, åtminstånde för spö, så får du rida ut och ta av/lägga ifrån dig

Vägrar du att göra det då kan du bli diskad, inte annars

Ok, känns lite luddigt.
Om domaren blåst mig så hade jag fått gå ut och ta av ringarna, hade jag vägrat hade ÖD haft rätt. Men om domaren bara antecknar 2 i avdrag så kan jag inte bli diskad i efterhand?
Å hon med spöt ( Inte min vän ;) ) hade alltså lyckats rida hela/elelr blivit avblåst och fått slänga??
Inte konsigt att jag inte såg ÖD mer den dagen då...:grin:
*vill fatta*

Väljer att putta upp tråden igen eftersom jag inte fick svar på mitt sista inlägg.

Stämmer det som jag antar i mitt förra inlägg, att ÖD inte hade rätt att utesluta mig, men om domaren hade blåst mig och bett mig ta av ringarna och jag sen vägrat, då är jag utesluten. Annars skriver domaren bara 2 fel för felridning??

Tacksam för svar...

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Fiachi
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 593
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025