Skumt "ordererkännande" i mailen??

Lena Furberg

Trådstartare
Idag fick jag ett konstigt email, ett "Ordererkännande" från nån Kricke Lindqvist på Tvättex.se Det är en pdf som jag inte vill öppna; i och för sig ska väl pdf:er vara safe, men jag har redan mist precis allt i min dator i år då jag "råkade" öppna en zip file som tog över och låste alla mina dokument. Så jag är lite försiktig, så att säga.

Men jag har verkligen inte gjort nån beställning hos Tvättex (som säljer diverse rengöringsmedel). Är detta nåt ni också har fått? Är det i själva verket en reklamgrej, "bara"? Jag vill INTE ha nåt paket med nåt jag inte beställt, men jag vill heller inte öppna nån pdf som jag inte vet vad den innehåller. BLÄH!

För att kontakta deras kundtjänst måste jag fylla i adress etc och det vill jag inte heller göra. :cautious::rage:

Idag fick jag ett konstigt email, ett "Ordererkännande" från nån Kricke Lindqvist på Tvättex.se Det är en pdf som jag inte vill öppna; i och för sig ska väl pdf:er vara safe, men jag har redan mist precis allt i min dator i år då jag "råkade" öppna en zip file som tog över och låste alla mina dokument. Så jag är lite försiktig, så att säga.

Men jag har verkligen inte gjort nån beställning hos Tvättex (som säljer diverse rengöringsmedel). Är detta nåt ni också har fått? Är det i själva verket en reklamgrej, "bara"? Jag vill INTE ha nåt paket med nåt jag inte beställt, men jag vill heller inte öppna nån pdf som jag inte vet vad den innehåller. BLÄH!

För att kontakta deras kundtjänst måste jag fylla i adress etc och det vill jag inte heller göra. :cautious::rage:
Ring
Telefon: 08-659 61 00 - enligt google.

Du ska inte göra något alls. Egentligen skulle du inte ha öppnat mailet heller. Men du ska inte öppna det som de skickat med. Företag som du inte mailat med ska du inte öppna mail ifrån.

Du ska inte göra något alls. Egentligen skulle du inte ha öppnat mailet heller. Men du ska inte öppna det som de skickat med. Företag som du inte mailat med ska du inte öppna mail ifrån.
Men vad sägs om lite vanlig medmänsklighet?

Företaget kan ha tryckt galet på en enda bokstav och på det viset hamnat i fel mailkorg. Den som verkligen vill ha produkterna får sedan trassla för att det ska bli rätt.

Men vad sägs om lite vanlig medmänsklighet?

Företaget kan ha tryckt galet på en enda bokstav och på det viset hamnat i fel mailkorg. Den som verkligen vill ha produkterna får sedan trassla för att det ska bli rätt.
Jag menade inte att vara otrevlig. Jag menar bara att inte göra något och strunta i spam-mail för man inte har något att oroa sig för är det bästa. Släng spam-mail direkt när man får dem så har man inget att oroa sig för. :up:

Oftast är det inget att oroa sig för även om man öppnar ett mail. Så det är nog lugnt.

Man ska generellt sett inte klicka på länkar eller öppna bilagor från företag som man inte har en upparbetad relation till. Och fundera en gång extra på om man verkligen ska öppna när man inte är helt säker på att det är en faktisk och riktig mailadress kopplad till det riktiga företagen.

Men som sagt, oftast har man inget att oroa sig för.

Ett bra tips är dock att använda sig av tvåstegsverifiering på iTunes och konton kopplade till Apple t.ex.

Jag öppnar ALDRIG länkar, typ zip folders, längre. Varesej i datorn eller i Messenger etc etc. Vis av skadan..... Att enbart öppna ett email trodde jag var ofarligt, att det är bilagan man inte ska öppna? Jag får massor med email från kunder, företag som vill ha kontakt osv osv och kan inte radera dem utan att veta vad de rör sig om. Gjorde jag det skulle jag inte ha nån business längre... Men jag är SÅ misstänksam numera! Öppnade i vintras en zip folder som jag TRODDE jag visste avsändaren på - och ett dygn senare var hela min dator låst och jag skulle behöva skicka bit coins till ett värde av 8000:- ungefär till nån skum aktör nånstans i världen, för att denne skulle låsa upp allt igen. Vilket jag givetvis inte gjorde. Så jag förlorade allt, inklusive foton sedan 13 år tillbaka. Tack och lov hade vi sparat en massa på en disk, annars hade det varit nästan tragiskt.

Att automatiskt spara alla nya dokument etc varje dag (som många gör) hade inte heller hjälpt - det tog ett dygn för skadan att få full effekt och vid det laget hade eländet även laddats ner på den andra disken.

Tänk att det finns folk som livnär sig på sånt här! O_o

Har du kollat mailadressen, alltså det som döljer sig bakom Från: Kricke Lindqvist (eller vad han nu hette).

Jag fick för ett tag sen en orderbekräftelse från telia, med ett par bilagor. När jag klickade på Från: Telia kom en idiotadress upp, typ 936xbon@trallala.com. Solklar phishing, sannolikt.
Ja, emailadressen är ett tvättmedelsföretag, Tvättex.se Hoppas bara att det inte dyker upp en DHL-pall med fyrahundra liter diskmedel imorgon...

Man kan bli helt skadad av all denna försiktighet man ska tillämpa, nyss fick jag ett tjockt brev i posten från en okänd avsändare och min första impuls var att slänga i papperskorgen utan att öppna! :p

Så rädd behöver jag nog inte vara för mjältbrand... :D

Har du kollat mailadressen, alltså det som döljer sig bakom Från: Kricke Lindqvist (eller vad han nu hette).

Jag fick för ett tag sen en orderbekräftelse från telia, med ett par bilagor. När jag klickade på Från: Telia kom en idiotadress upp, typ 936xbon@trallala.com. Solklar phishing, sannolikt.
Brukar jag också göra, jag får aviseringar från PayPal hela tiden att det skulle vara något fel på mitt konto.
Oftast är det skumma addresser, men någon har en som låter som det skulle kunna vara paypal själva. Det är det dock inte..
Är det någonstans man har ett konto så rekommenderar jag I stället att gå till sidan och logga in.
På de flesta får man ju information att kontot är avstängt/begränsat eller dylikt och orsak.
@Lena Furberg Tvättex däremot låter ju mest som någon skickat fel.
Jag hade nog ringt dem.

Ett tips om du verkligen vill öppna är att göra det på en smartphone, jag slänger allt som jag inte beställt eller är känt men det blir besvärligt att sortera.om man kommunicerar.

Ett tips om du verkligen vill öppna är att göra det på en smartphone, jag slänger allt som jag inte beställt eller är känt men det blir besvärligt att sortera.om man kommunicerar.
Det blev lite tokig formulering, det är färre virus i smartphones än på datorer och mindre som kan bli förstört men det finns risk där också.

Liten uppdatering: Jag mailade företaget igår och fick svaret (med en ursäkt) att mailet gått till "fel Lena". Det var ju bra, men förstår liksom inte hur de kunnat få tag i min emailadress och råkat skicka nån annan Lena:s orderbekräftelse till den??

Whatever.

Liten uppdatering: Jag mailade företaget igår och fick svaret (med en ursäkt) att mailet gått till "fel Lena". Det var ju bra, men förstår liksom inte hur de kunnat få tag i min emailadress och råkat skicka nån annan Lena:s orderbekräftelse till den??

Whatever.

Lätt hänt. :)
Man kastar om ett par bokstäver. Elelr skriver .se istället för .com .net eller vad i h-e som helst.

Så har jag lyckats

Whatever.

Jag råkar ut för sånt supermycket! Eller ja, det är en annan kvinna som får många av mina mail, då våra adresser är förnamn.efternamn @gmail.com, bara det att jag stavar efternamnet med ett S och hon med två.

Så med lite slarv från avsändaren som inte korrläser mailadressen rätt, så vips hamnar mail fel. Hon har fått mååååååååånga hundrelaterade mail kan jag lova :D !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka