Skummar i munnen

polly p

Trådstartare
Undrar lite om det här med att skumma mycket i munnen då min poppsa gör det.. Lite " läppstift" är ju bra men tkr att min skummar väl mycket. Är nogrannt tandkollad hos riktig tandhästveterinär. Kan det bero på andra spänningar/iver? Upplever inte att hon går och spänner sig i nacke rygg heller..Kan vara lite spänndare i skritten ioförsig och gapa lite i halterna men övrigt känns hon "lugn" i munnen. Rider idag på tredelat eggbett.
Red ut med en kompis idag och hon rider ganska "skarpbetslat" men hennes häst var helt torr i munnen. Finns det andra bett att prova?
Kan hästar ha olika stor salivproduktion?
Tkr inte heller att jag rider med särskilt hård eller spännd kontakt?
Tycker också hon skummar lite mer påhögra sidan än vänstra.
Har bara ridit med hackamore som bettlöst alternativ och det fungerar inte för hon lägger sig och blir framtung och jag har svårt att få en bra kommunikation.

Sv: Skummar i munnen

Ja olika hästar kan ha olika salivproduktion, jag har en häst som är ganska torr i munnen vid ridning kan öka något mer om man pressar honom. Sedan har vi nästa häst som skummar ganska ordentligt vid ridning, och uppvisar ett klart salivöverskott utan att det är onormalt. Som man förklarat för mig så tittar man på hur saliven ser ut, oftast rinner det ganska klar saliv när hästen är irriterad i munnen medan en mun under arbete ser mer ut som tvålblandning.

Mitt sto som jag red tidigare kunde börja skumma bara jag satte på sadeln och träns, men hon var lite spänd vilket oftast släppte efter en stunds ridning.

Senast ändrad:

Tackar för svar :)!
Jo, skummet är väl lite tvållödderaktigt;). Får väl tro att det är normalt men att hon har mer salivproduktion än medel..

Pinky: Bettet är placerat ganska långt ner enligt rekomendation från tandläkaren, alltså inte det "klassiska" två veck i mungipan, utan ligger mer an mot huden..

Hon blir mindre skummig när jag tränar i ridhus för min instruktör och mer vid uteridning och kan också vara lite småtittig men inte så jag upplever henne direkt spännd..

Jag skulle inte bry mig ett smack om inte hästen verkade irriterad av bettet på något sätt. Vissa hästar skummar mycket, andra lite. Att hästen skummar mer ute ser jag som ytterligare en anledning att inte oroa sig. Min häst flappar med underläppen när hon blir nervös, din tuggar lite mer på bettet. Nä som sagt, jag skulle inte oroa mig om jag var du. Du har ju kollat tänderna och munhålan, och följer veterinärens råd ang. var bettet ska placeras :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 428
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 160
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 002
Senast: Líf
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 354
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka