Skumma symptom!

Hagens_Zorba

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet stod hästis inne man han åt inte sitt hö.
Han brukar alltid vräka i sig, och vräka sig ut boxen när man kommer, för att spana efter andras höpåsar osv, nu stod han bara och hängde.

Ingen feber och massa kurr i magen, bajs i boxen osv.

Igår fick han skor med broddar och snösula.
Han har bara haft skor en vinter tidigare i hela till liv (nu är han 7 år).
Han var varm i båda fram, hov och framben men inte så svullen.
Kall i båda bak.

Haltade ej så jag red en sväng, mest skritt, 2 små galoppsträckor, då var han glad och ville verkligen springa fort.

När vi kom hem åt han glatt kraften, han åt även på höet och var pigg igen i boxdörren, snodde av andras höpåsar osv.
Men efter 5 min när jag kom tillbaks så stod han bara där inne och åt inte av sitt hö.

Vad kan det vara?
Inte halt, inte kolik.
Kan han vara deppig?
Konstigt att han är så deppig att han inte ens äter isf,
han älskar att äta, det är verkligen stor skillnad från t ex igår,
konstigt om han blivit totaldeppig över en natt.
Känns som att det borde ha ngt med skoningen att göra eftersom det var igår och att han var varm fram, men han tyckte ju om att vara ute och röra på sig.
Nån som har några ideer?

Sv: Skumma symptom!

Det höet som du hade i boxen från början... var det samma han åt av när han kom in igen ?
I bland kan ju stallkatterna varit på höet och kissat ( eller andra djur )
Det har hänt oss och då har hästarna inte velat äta !

Hej från hambo

nejdå, inget sånt.
idag var han inte varm längre.
han åt höet när jag tog in honom, men slutade efter några minuter.
samma sak när vi ridit, då åt han hö när jag tagit in, men slutade fort och lät det ligga.
han kan väl inte helt plötsligt tycka att det är äckligt, efter 1½ månad? :S

Mitt råd till dig. Be någon kolla tänderna på honom. Kan va ngt problem inne i munnen. Foderinpackning/vassa kanter m.m Kraftfodret är lättare för dom att svälja men höt måste de verkligen tugga. Har du en duktig veterinär så kan du be honom/henne titta annars finns det utbildade tandläkare att vända sig till. Jag har varit med min valack flera ggr hos en sån eftersom han hade just foderinpakningar. Lycka till!

Hej! Min häst skoddes häromdagen, och då fick han sulor fram och snösulor bak. (han kan inte ha snösulor fram, för de trycker för mycket, han har tunn sula) Han var varm i bägge fram några dagar efter. Det kanske är så att din häst reagerat på snösulorna, eller skoningen? Det kan vara bäst att låta dem ta det lugnt efter skoningen, om de är varma tycker jag, men som sagt min häst är ju så känslig. ;)

Har ingen aning om vad det kan vara för fel på din häst men, jag har varit med på två saker som kan vara ett tips för dej

1. Jag skodde min förra häst med snö sulor och allt första vintern jag hade henne. inga problem den dagen, men dagen efter så kunde den inte gå. Såg ut som fång fram och krosryggsförlamning i bak. tillkallade vet omedelbart då den inte kunde röra sig. speciellt inne på stallgången. Den gick som om att den vore blind och skulle gå ner för en trappa. Skit läsigt.
Vet Kliade sig i huvudet och sa ojojoj vad är nu detta. Smärtstillande och blodprov.
Resultat. Ej van med silikonsulor och det blev fel tryck i hovarna. det visade sig mer tydligt någon dag efter så den kunde springa i hagen, men inte gå inne i stallet.

Nr2
Nya hästen, äter sakta... tänker hm.. måste kolla tänderna. Åker in på en torsdag och kollar, tänderna är fina. dock så är en tand missfärgad, men inget galet. fick bananlack =)
Söndagen kommer och hästen ratar lunch höet. Jag nojjar och börjar fundera om det är kolik... bjuder på gräs, hästen blir över lycklig. jag dra slutsatsen att mitt hö är dåligt, byter hö. tar ny höbal. Hästen äter igen..
går en sväng, hästen är pigg och glad, magen kurrar och bullrar. allt ok
kvällen kommer. Stallägaren ringer - hästen ratar all mat!
Åker ut, ser en pigg och glad häst med bullrig mage. Tänker - hm... tänderna.. går en sväng. hästen go och glad,, pigg och springer gärna i kapp om den hamnar efter.
tänker hm.. måste tempa. 38.6c ojoj tänkte jag. Måste ha blivit nått med tänderna, en inflamation.
ingen mat på kvällen åt hästen, hästen pigg och glad.

Morgon, hästen är jätte hungrig. äter jättebra.
lunch. äter höet i hagen, tvär slutar och går sin väg och ställer sig i ett hörn. Jag skit rädd, detta är inte rätt, tar in och tempar 38,6 shit, ringer vet. Vet - kom akut så där ska den inte må.
Hästen bajjar både vid lastning och i transporten. skönt ingen kolik tänkte jag...

Åker in, hästen har alltså bindtarmsförstoppning hade dock världens tur att jag läst av min häst så fort.

vätskade och grejjade i två dagar, rehab i två månader innan den var tillbaka i normal form igen.

oj det blev långt... men ja tänkte bara berätta från min syn..

oj, låter inge vidare :/
men eftersom min pålle bara var varm en dag och är väldigt pigg och så som vanligt så kan det väl inte vara nån fara med hovarna nu? känns som att han bara var ovan och fick lite ont första dan pga det.

ah, det är ingen kolik iaf, det vet jag.
och ingen feber.
han brukar käka sina kompisars hö i hagen, som är ett "bättre" hö.
kan det vara så att han ratar sitt hö för att han 3 timmar tidigare ätit ett mkt "godare" hö?
vad hade hänt om du inte åkt in?
åt din pålle kraften?

Foderinpackning: Det har bildats fickor i tandköttet nära tanden/tänderna för att mat fastnat där. Torrt foder fastnar lättast som tex stråfoder, torra pellets m.m. Ligger det kvar länge kan det bli inflammerat och göra väldigt ont. I vissa fall måste det behandlas med antibiotika. I min hästs fall uppkom det av hans sneda tandrad. Tandläk gjorde rent och korrigerade lite. Fick blöta kraftfodret samt bara fodra med hösilage. Nu är tandraden ok igen (efter 4 besök) men vi ska ändå på återbesök årligen så att det inte ska hända igen. Inte säkert det är tänderna på din häst men det skadar aldrig att kolla. Om inte annat så kan du ju utesluta det efteråt.

han käkar fortfarande inte allt mellishö, men morgon och kväll käkar han.
han kanske bara inte är hungrig :/

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 116
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka