Skum grej, vad kan det vara?

Miran

Trådstartare
För några månade sedan upptäckte jag en konstig knöl på min hästs bog. Den var hård och det var typ en svart skorpa på den, blödde när jag pillade bort skorpan.

När vet var här sa han att det var en ink. I stället för att operera/bränna bort den använde han sig av något kemiskt för att bränna bort den.

Efter det har knölen funnits kvar, dock något mindre. Igår kände jag värme runt knölen och hon reagerade för tryck, tyckte att det var obehagligt när jag klämde på den.

Idag när jag hämtade henne i hagen hade hon blött från knölen.

Uppför sig verkligen inkar så här ibland? (den förra hon hade var bara torr och ful) Kan inkar bli inflammerade? Kan de bli det om de är bortbrända? Hur ska jag behandla det hela?

Ska förstås ringa veterinären, men tänkte att någon av er kanske har erfarenheter på området? Kan det vara något annat än en ink?

Sv: Skum grej, vad kan det vara?

Japp låter som en ink, var säkert Xxterra han behandlade den med dock låter lite knas att den bara fick en behandling, xxterra skapar en inflammation i inken som skall göra att den så småningom dör och försvinner. Men det skall den göra med en intensivbehandling det verkar vara där något blivit fel med din.

Själv undviker jag att bråka med inkar om de inte sitter så till att de är i vägen för sadeln eller hela tiden går sönder och blöder. Inkar är ett virus och det verkar ha en förmåga att jävlas tillbaka om man jävlas med dem. Vet många som drabbats av att de bråkar med en så dyker det istället upp typ 5 nya någon annanstans på kroppen. Har själv en just nu på en unghäst just på bogen, full som stryk är den och jag ger den onda ögat varje dag och har xxterra hemma men den får sitta där den sitter inte i vägen för någonting mer än möjligen klippmaskinen vilket ännu inte varit akutellt för den hästen. Jag är som sagt lite väck inte den björn som sover med inkar och försöker hålla sams med dem istället ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka