skulle vilja ha nått litet

Sv: skulle vilja ha nått litet

mycket osäkerhet, gapiga, verkar vara skadedrabbade. Som sagt jag har nog för mycket dåliga erfarenheter av dom. Träffat fel sorts individer, finns säkert bra och trevliga småttingar, men jag har inte fått möjlighet att se det i verkligheten.

Jag har en mops och tycker de är klart underskattade. Vår kille är ett energiknippe som gillar att hänga med på det mesta. Dessutom är han lättlärd. Vår har varit en enkel hund från start. Mopsar är som regel orädda hundar och typiskt sett inte skälliga. När de väl skäller hörs det inte långt eftersom skallet är tyst och dovt. De har ingen jaktinstinkt, så man behöver aldrig oroa sig för att de ska sticka efter vilt. Otroligt sociala och positiva hundar som inte vet vad agression är. En typisk mops älskar allt och alla, inte minst barn och andra hundar.

Nackdelarna är värmekänslighet och de utsatta ögonen som man måste passa på. Eftersom det finns vissa hälsoproblem i rasen är det såklart också superviktigt att välja uppfödare med omsorg.

Sedan får man vara beredd på att det är en extremt sällskaplig och kelig ras. De vill helst vara med sina människor så mycket det bara går.

jo kanske ska tillägga, jag bor i en etta, och jag hör grannens väckarklocka, så kanske inte direkt en skällig ras... Tax är coola, men ska jag ha tax så ska jag nog jaga.

Det var därför jag skrev korthårig ;)
Det är väldigt mycket jakt i de strävhåriga men de korthåriga är inte alls lika jaktiga (min egen uppfattning) och bjäbbigheten är faktiskt vad man tillåter och inte. Våra skällde enbart när någon ringde på dörren och i övrigt var de väldigt tysta.

Hade jag bara fått för sambon så hade jag köpt en tax omgående men ha tycker att tre hundar är för mycket så det får förbli två, tills jag kommer fram till lämpliga argument för en tax :angel:

det där lät typ exakt det som jag söker, jätte fin är hon också. Hur är det med sjukdomar och uppfödare.
Trots allt är chihuahuan än frisk ras. Problemen som finns är patella, men det har genom åren blivit betydligt bättre sedan kravet på patellaundersökning innan avel. Sen har du ju som med alla småhundar problem med luftstrupen, men de allra flesta vavvor har inga symptom eller lever väldigt bra liv i alla fall. Det finns ju sjukdomar inom alla raser, men vavvan är trots allt ganska så frisk. Sen beror det ju på vilka linjer man köper och av vilka uppfödare. Vissa uppfödare har problem med tandstatusen hos sina hundar, andra med mentaliteten. Men de allra flesta uppfödarna har bra koll. De flesta vavvauppfödarna är gamla i gemet och har hållit på i 20-30 år. Flera i 40 år. De kan sina linjer, både svenska och internationella.

Har bekanta som har chi's och uppfödning men min uppfattning om hundar passar inte med deras, deras hundar blir skräckslagna över att bli placerade på golvet. Det har väl gett mig lite förutfattade meningar om chi ägare och uppfödare.
Det finns puckon i alla läger förstås. Min chihuahua och Ainons chihuahua är två aktiva hundar som fungerar som vilka andra hundar som helst. Precis som de flesta andra chihuahuaägare jag känner.

Sen är det ju alltid så att storkennlar har alldeles för många hundar för att ha en individuell hög kontroll på hundarna som finns. Det är vanligt att chihuahuauppfödare har 20-30 st hemma utan att tycka att det är konstigt. Jag skulle tippa på att de flesta har 5+ vavvor som föder upp.

Jag är egentligen ingen chihuahuamänniska alls. Det mest bara blev så. Det var egentligen min mamma som ville ha en chihuahua och jag mer eller mindre gapskrattade åt henne och tyckte att hon var fjantig. Men sen fick jag min och hon är världens tuffaste! :love: En av de absolut roligaste hundarna jag haft i mitt liv och då har jag ändå haft Jack Russell i många år, vilket är roliga, personliga och aktiva individer. Men i personlighet slår min chihuahua min Jack Russell terrier med hästlängder. Numer säger jag att alla hundmänniskor ska ha en chihuahua. De är roliga!

usch kollad lite snabbt på blocket nu och det är ju bara valpar högt och lågt :S
De är verkligen jätte fina, och jag älskar att pussa på valpar, men jag vill inte ha valp, jag vill ha hund.

Är det chihuahua cirkeln som är rasklubben? Hittade inga direkta omplaceringar där.
Vill inte ha ett avelsavtal heller med bibehållen rätt för valpar alt. parning.

Har tik nu och vill nog helst ha en tik till, även om jag måste erkänna att jag likagärna kunde haft en bortbyting när hon löper..Och därför är inte en hanhund uteslutet. Löpperioderna kan vi lösa. Sen blir det inte så många mer löp för fröken här hemma eftersom hon blir helt förändrad.

egentligen så blir det mer kontroll om man köper en 8 veckors, man skapar allt från början, men man blir ju så låst och jag tror inte att det funkar med nuvarnde hund, hon kan liksom inte ta mamma ledigt för att vara lugn och stilla pga valp.

Jag tycker du ska ta en titt på dansk-svensk gårdshund, dom låter som dom skulle passa dig;):laugh:

En mittelspitz! :D

Jag har två st hanar. 1 år resp 2,5 år, de är aktiva sällskapshundar som gärna hakar på överallt. Hade tidigare med båda till stallet och ut på ridturer, nu är jag väldigt sällan i stallet längre och därför är inte hundarna det heller ;) Inga problem med att haka på vid en vanlig ridtur som innehåller "lagom" mycket av alla gångarter.

Pälsvård = väldigt lite. Borsta igenom någon gång ibland, resten sköter sig självt nästan.. Jag klipper tasshår någon gång ibland också.

Inga kända sjukdomar (vad jag vet).

Jag viltspårar och tränar tävlingslydnad med min ena och den äldre hakar bara på när jag tränar med den andra. Han får gå nått spår ibland och lite tävlingslydnad också, han får mest springa och busa. Agility funkar hur bra som helst med dessa hundar, pigga och väldigt mycket fart!

Pälsen gör det ju lite jobbigt för dem på sommaren, men min yngre (som är huuur välpälsad som helst) har inte visat några större problem med värmen. Kylan är definitivt inte ett problem iallafall :p

Skäller, ja, men det är en uppfostringsfråga också..

Liten jaktinstinkt, stark flockkänsla (utom min lilla idiot som drar iväg på egna äventyr ibland - men han kommer alltid tillbaks inom 5 min)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka