skulle vilja ha nått litet

Gravinda

Trådstartare
vill ha en till vovve, har min blandras tik (labrador+ bordercollie/schäfer) som behöver mycket stimulans och aktivering. Och att ha en till med samma behov går icke, har inte den tiden/orken/kreativiteten. Utan hon tömmer mig rätt bra.

Så nästa vovve vill jag ska vara en pigg sällskaps hund.
Litet format, skulle vilja kunna plocka upp och bära vid behov.
Päls, har jag inga större krav på, visst är det skönt med en lättskött päls, men kan lägga tid på att sköta den.
Så frisk hund som möjligt.

vill ev. ställa ut (beror på hur pälsen ska vara och om det går ihop med praktisk hundhållning)
vill inte spåra mer (det gör jag mycket med Ella)
vill nog köra lite agility, vill jag även med Ella.
Vill inte jaga, viltspåra eller dyl
vill ha en till individ
vill ha en till som kan vara med i vår lilla familj
vill nog kanske inte ha valp, iaf inte en 8 veckors, utan mer 6-12 månader.
vill ha en hund som är mer värmetålig än nuvarande.

En hund som kan hänga med oss och hålla vårat tempo, men som inte kräver så mycket. En maskot typ.

Funderar på nästan allt och alla, cavalierer, chi's, shi tzu, bichoner, kineser, pommar, italienare, DP's, frallor...
Men har inte fastnat för nån direkt.

personliga drag: positiv, framåt, clownig, förig, soffpotatis med påknapp.

Tips??

Sv: skulle vilja ha nått litet

Jag var lite inne på att skaffa en mindre hund ett tag och fastnade för affenpinscher. Tycker de verkar vara otroligt trevliga, roliga, personliga små hundar som har lite skinn på näsan och är ganska robusta trots sin litenhet. Nu har jag bara träffat några som hastigast på utställning så jag har inte så stor personlig erfarenhet men av vad jag hört och läst om dom så verkar dom störtsköna!
Dom har ju utseendet lite emot sig (beroende på vilken smak man har ;)) och de kräver en del pälsvård, men annars låter det som att en affen skulle kunna passa dig :)

hm affenpincher, har jag faktiskt inte tänkt så mycket på. Har aldrig träffat en sådan. Ska läsa lite och kolla lite. Tack för tipset.

Jag tänker direkt: Pudel! En dvärg eller mellanpudel.
Vill man hålla dem i utställningsskick krävs det naturligtvis en del pälsvård, men annars är det enkelt att hålla nedklippt, de hänger lyckligt med på Allt du kan tänkas hitta på men är också nöjda hemma i soffan.

tack men nej tack, ska jag ha pudel nån gång så blir det en storpudel. Har inga bra erfarenheter av de mindre varianterna. Not my cup of tea.

En chihuahua!

De är personliga, hänger med på det mesta, är tuffa och roliga och väldigt lätta att sköta om på alla sätt och vis.

Här är min:
13733_169595977476_707427476_3343179_6818029_n.jpg

n707427476_1507688_2187.jpg

n707427476_1507687_1910.jpg

n707427476_1507672_6066.jpg

Min är med i stallet, hon hänger med på långa promenader, hon är en enorm personlighet med massor av egen vilja. Hon hänger med på det mesta faktiskt, men hon kräver det inte. Hon mår lika bra mentalt av att sova på soffan och mysa hemma. Men hon älskar att vara ute i trädgården och hitta på egna grejer.

det där lät typ exakt det som jag söker, jätte fin är hon också. Hur är det med sjukdomar och uppfödare.

Har bekanta som har chi's och uppfödning men min uppfattning om hundar passar inte med deras, deras hundar blir skräckslagna över att bli placerade på golvet. Det har väl gett mig lite förutfattade meningar om chi ägare och uppfödare.

personliga drag: positiv, framåt, clownig, förig, soffpotatis med påknapp.

Tips??

Lancashire heeler. :D Jag har en sån nu som komplement till min jaktgoldentik. Han är liten och smidig men kavatt nog att kunna busa med tiken och hänga med ute utan problem. Framåt, förig, rolig till tusen och jag tycker han är väldigt enkel mycket troligen pga vallhundsegenskaperna som hänger kvar. Ingen direkt jaktlust och håller sig i närheten.

haha, jag har läst dina trådar/inlägg om honom. Virvelvinden som kastar i sig bajs utomhus :p
Han verkar vara väldigt rolig, men jag funderar på om dom kanske är lite mer aktiva än vad jag önskar?

Jag tycker det låter precis som om du vill ha en liten Uno, en chihuahua alltså!
Finns dock en hel del skit i rasen, men eftersom du vill ha en lite äldre så kan du ju bara se till individen :)
Finns dessutom en hel del chihuahuor på blocket och andra annonsplatser som är unghundar eller unga vuxna hundar.

om du är intresserad av affenpinscher så var MYCKET noga med val av uppfödare... har träffar rätt många från en specifik uppfödare, där hundarna definitivt inte är som de ska mentalt, mycket rädslor. de jag träffar från andra uppfödare (inte alls lika många) har varit trevliga hundar.. lite lång nos för min smak bara ;) (har griffoner, vilka jag tycker passar in alldeles utmärkt på din beskrivning, och de raserna är mycket lika utseendemässigt)

Aj fan, avslöjad... :D Nä men skämt åsido, lilla kräket är bara 4 mån än och blev "tonåring" tidigt. Men jämfört med mina tidigare valpar (spaniel och retriever) är han ändå enklare och mindre krävande än dem alla. :) Jag sökte dessutom efter en fräsig valp då jag vill ha något att träna med så jag fick den som redan som 4v krabat gick under epitetet Vilden. Hans bror är betydligt lugnare och mer en ferdinandkaraktär vad jag förstår.

Rent aktivitetsmässigt så hakar han på min golden och får det fysiska där. Det mentala finns förstås men det gör det ju i alla raser, vi kör lite lydnadsövningar då och då och jag har också klickat in honom.
I min bok hamnar han under "enkel och icke-krävande" hund. Men vill man så kan han! ;)

Dvärg Pincher , visserligen är dem inte värmetåliga men kläder finns ju och dem orkar otroligt mkt . lekfulla , arbetsvilliga :laugh:

Australisk terrier?

27-9036-1.jpg

27-9060.jpg

MEd mammas pudelkorsning :)
090517-Buster276.jpg

Otroligt personlig hund, med på allt, men kräver ingenting (mer än att få sova på huvudkudden på natten ;) ) Robust liten hund, jag har med min i stallet varje dag, hon har täcke när de får sitta själva i stallet (Det har min stora med), annars inget alls. Frisk och sund ras.

Ena dagen är hon med i stallet sex timmar, sen maskot på klubben en stund, och skogen nån timme, hon orkar, fysiskt sett lika mycket som min stora, andra dagen ligger hon på soffan precis hela dagen :D

Kräver egentligen ingenting mentalt, soffhund av stora mått.

Senast ändrad:

En ferdinand skulle nog passa mig. Ella vill ju ha en vilde, hon har ju ingen, men jag har ju henne så jag behöver ju ingen mer. Så hundlek kommer bli en stor del av motionen. Finns ju liksom inget fysiskt slut på henne.
Mentalt så blir det säkert nått varje dag. Men vill inte ha nån i samma nivå som Ella.
Dock vill jag ha förighet och möjligheten att träna, det är ju genom träning och målsättning som man skapar starka reltioner, men vill inte ha nån som letar efter utmaningar på andra sätt/ställen om jag inte erbjuder det.

australiensk terrier verkar vara trevliga hundar dock så tilltalar de inte mig, vet inte varför... Vet inte om jag är rasist mot färgen på dom, känner flera, alla bra och trevliga, men kan liksom inte se mig själv med en.

Dock vill jag ha förighet och möjligheten att träna, det är ju genom träning och målsättning som man skapar starka reltioner, men vill inte ha nån som letar efter utmaningar på andra sätt/ställen om jag inte erbjuder det.

Och precis så uppfattar jag heelern, dvs vallhundskaraktären. :)
Nu ska jag hålla tyst. :D

Korthårig Tax i normalstorlek :love:

De är hur coola som helst! Min mamma tävlade lydnad på hög nivå med vår tax, den var stencool. De är lite egensinniga men de är faktiskt väldigt duktiga på att jobba och trots sin litenhet, håller de bra tempo.

Ofta starka personligheter och folk brukar väl säga "mitt namn är tax, kommer strax" men det är en sanning med modifikation i mitt tycke. :)

jo kanske ska tillägga, jag bor i en etta, och jag hör grannens väckarklocka, så kanske inte direkt en skällig ras... Tax är coola, men ska jag ha tax så ska jag nog jaga.

Synd att pudel inte är för dig. Bara sådär av ren nyfikenhet - vad är det du känner inte klaffar?

Annars kom jag att tänka på American Eskimo, en kusin har en tik som är absolut underbar och ledigt följsam. Jag är visserligen inte särskilt insatt i rasen men har aldrig upplevt henne som en särskilt krävande hund.
Lite pälsvård får man visserligen på köpet men inte överdrivet avancerad sådan.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka