Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Cosmic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 702
C

Cosmic

Jag har 2 islänningar som tidigare gått på fri tillgång och då har det funkat ok. Då har dom dock gått i större flock, större hage och även fått mera motion än nu. Trots det har dom blivit en del överviktiga.

Nu är dom bara 2 i hagen och hagen är också mindre än tidigare samt att dom tyvärr inte får så mycket motion som dom borde. Vi har inte riktigt hunnit med senaste veckorna så då har dom nästan bara stått i hagen men ska försöka komma igång igen och då är målet 5-6 dagar i veckan i varierande tempo. Vi rider mest ut i terrängen och för tillfället är det rätt lugna turer men det har tidigare varit en del fart på också och det är målet bara vi får vinterskor på nya hästen (han hade tyvärr sommarskor när vi köpte honom för 1,5 vecka sen och pga snön får han gå barfota några veckor till tills det är dags för skoning). Dressyrarbetet vi håller på med är bara i skritt just nu en tid framåt.

Då hästarna går på lösdrift skulle jag gärna ha dom på fritillgång nu när det är så kallt och massor med snö men jag är rädd att dom sväller upp rejält då. Vallacken vi köpte för 1,5 vecka sen är rätt överviktig och skulle behöva gå ner i vikt. Det är också han som är högst i rang så finns det mat så äter han. Stoet vi haft halvår så är nog lite överviktig än hon med men inte så farligt.

Tyvärr är det inte jättebra värden på ensilaget heller.
Ts 64,6 %
5,2 mj/kg hö
20,5g/kg hö
Eftersom det är lågt protein så får dom soja också.
Just nu får dom 10 kg ensilage var.
Stoet får 400 g soja och valacken som behöver gå ner i vikt får 200 g.
Har ni några tips att komma med?

Vågar jag ha dom på fri tillgång?

Sv: Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

Jag skulle absolut inte sätta de på fri tillgång.
Särskilt som du skriver:

"vi köpte för 1,5 vecka sen är rätt överviktig och skulle behöva gå ner i vikt."

För att få ned hästar i hull och hålla de i hull, i synnerhet lättfödda hästar av kallblodstyp som de allra flesta islandshästar, så måste man kontrollera födointaget.

Sen är det ju oerhört individuellt vilken aptit de har.

Du kan ju räkna ut hästarnas behov med hjälp av foderstaten och tex. Hippocampus. Om det står att hästarna kan äta tex. 20-25 kg/hö per dygn så är det kanske ingen fara.. Nu var väl det också att "ta i" men risken är ju att det blir betydligt mer än hästarna har behov av.

Jag har varit en väldig förespråkare av "fri tillgång für alle" men jag är inte det längre. Tittar man i stora flockar på fri tillgång så ser man ofta ett antal extremfeta pållar och några som skulle behöva äta lite mer..

Det är inte så tvär-enkelt som man kan tro alla gånger.

Jag hade mina unghingstar på fri tillgång dock. Men de hade så lite tid att stå och äta (det är ju så kul att spana efter brudarna och busa..) så det var lugnt.
Men valacker/ston... näe...

Sv: Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

Just nu får dom 10 kg ensilage var.
Stoet får 400 g soja och valacken som behöver gå ner i vikt får 200 g.
Har ni några tips att komma med?

jo, en sak till... Varför bara 200 g soja för viktnedgång?
Om de får överdrivet mycket protein sätter förbränningen fart och de går ned i vikt. Det har i allafall fungerat på mina tjockisar! :)

Det är ju MJ som gör de feta - inte protein!

Fast mer proteintillskott ger mer energi, vilket är oönskvärt till en knubbis.
Bättre att lägga proteinet på en vettig nivå i förhållande till hästens arbetssituation.
Har själv provat "proteindiet" på min ponny, fungerade inte alls. Visserligen är han inte helt frisk i metabolismen (ska behandlas med tyroxin på försök) men det är ändå inget ajg skulle rekommendera som åtgärd till en tjockishäst.

TS
Jag hade inte satt hästarna på fri tillgång. Hellre fodra dem ett par gånger om dagen, små givor, och se till att de inte får i sig mer energi än de behöver.
En del funkar bättre när de blivit slanka igen och kanske kan gå på fri tillgång i framtiden. Men långt ifrån alla passar på fri tillgång. Ev fri tillgång till halm?

jo, en sak till... Varför bara 200 g soja för viktnedgång?
Om de får överdrivet mycket protein sätter förbränningen fart och de går ned i vikt. Det har i allafall fungerat på mina tjockisar! :)

Det är ju MJ som gör de feta - inte protein!

Jo jag hade gärna gett honom mera soja men då är väl risken stor att han får för mycket mj totalt eftersom han antagligen äter lika mycket ensilage ändå. Därför tyckte jag det var lättast att ge lika mycket ensilage åt båda och göra skillnaden via sojan. Eftersom han är högst i rang så äter han nog så länge det finns.

Fast mer proteintillskott ger mer energi, vilket är oönskvärt till en knubbis.
Bättre att lägga proteinet på en vettig nivå i förhållande till hästens arbetssituation.
Har själv provat "proteindiet" på min ponny, fungerade inte alls. Visserligen är han inte helt frisk i metabolismen (ska behandlas med tyroxin på försök) men det är ändå inget ajg skulle rekommendera som åtgärd till en tjockishäst.

TS
Jag hade inte satt hästarna på fri tillgång. Hellre fodra dem ett par gånger om dagen, små givor, och se till att de inte får i sig mer energi än de behöver.
En del funkar bättre när de blivit slanka igen och kanske kan gå på fri tillgång i framtiden. Men långt ifrån alla passar på fri tillgång. Ev fri tillgång till halm?

Jag tänkte ge fri tillgång på halm och köpte tyvärr hem en stor bal innan jag räknade på det. Dock efter en hel del räknande på hippocampus så upptäckte jag snabbt att det var bättre att öka på ensilaget istället. Om jag ger halm till så blir proteinet för lågt så då måste jag dra ner på ensilaget och ge mer soja för att få upp proteinet. Då ger jag hellre bara ensilage och soja.

Ja, men då hade du ju en häst som inte var frisk.
Jag har sett helt fantastiska resultat på två riktiga tjockisar på extremt kort tid, ingen av de får motion alls, men ligger bra högt över deras behovsnivå på protein.

Varför provar du inte på "Begränsad fri tillgång" ? Det finns nät att köpa i olika storlekar eller så kan du bygga en höautomat själv. Jag har 2 haflinger ston som går på lösdrift och dom har begränsad fri tillgång och det fungerar jättebra.

Ena stoet blev fet i somras på betet men hon har börjat gå ner i vikt nu. Vi har tagit en sån där järnbur som det är en stor vattentank i och vår järnbur har små rutor. Det optimala är 5x5 cm eller 4x4cm på rutorna. Då får dom ut lagom stor mängd hö per tugga.

När man börjar med höbegränsningen äter dom mycket men när dom ser att höet aldrig tar slut ger dom sej och börjar äta normalt. Det brukar ta några veckor. Men vitsen med begränsad fri tillgång är att höet aldrig aldrig får ta slut!!!

Om du söker på Sund häst så kan du läsa mer. Jag rekomenderar absolut detta!!

Varför provar du inte på "Begränsad fri tillgång" ? Det finns nät att köpa i olika storlekar eller så kan du bygga en höautomat själv. Jag har 2 haflinger ston som går på lösdrift och dom har begränsad fri tillgång och det fungerar jättebra.

Ena stoet blev fet i somras på betet men hon har börjat gå ner i vikt nu. Vi har tagit en sån där järnbur som det är en stor vattentank i och vår järnbur har små rutor. Det optimala är 5x5 cm eller 4x4cm på rutorna. Då får dom ut lagom stor mängd hö per tugga.

När man börjar med höbegränsningen äter dom mycket men när dom ser att höet aldrig tar slut ger dom sej och börjar äta normalt. Det brukar ta några veckor. Men vitsen med begränsad fri tillgång är att höet aldrig aldrig får ta slut!!!

Det låter väldigt intressant och något som nog skulle kunna passa oss riktigt bra. Jag ska forska i det mer så får nog mannen fixa ihop nåt sen. Är praktiskt att ha en händig man :) Tack för tipset!

Jag har begränsad fri tillgång, halm i ett "hus" med galler nertill som gör att hästarna får stå och pilla lite för att få ut det. Vilket förlänger ättiden. Och hö ger jag i hönät med väldigt små maskor. Det gör att mina hästar har tillgång till mat hela dygnet och ändå får dom inte i sig för mkt. Halmen är lite lättare att komma åt än höet men dom ids inte anstränga sig lika mkt för halm som för hö. Halmen tar aldrig slut men när jag har haft hö i samma automat så har det alltid varit tomt. PM:a mig om du vill ha tips på sidor där du kan hitta bilder på olika foderbegränsare.

Jaha nu såg jag du redan fått nästan samma svar innan, sorry. Men jag vill bara säga att vi har 5x5 rutor i halmautomaten och det är för stort för mina hästar. Hönäten har 3x3 och det fungerar mkt bättre men det beror som sagt på hur glupska hästar man har.

Att överdriva proteingivan med hjälp av soja är ingen bra idé om man inte vill ha en sjuk häst.

Att överdriva proteingivan med hjälp av soja är ingen bra idé om man inte vill ha en sjuk häst.

Man måste givetvis hålla sig inom vad som är ok att ge av mängden soja i förhållande till storleken på hästen.

Överdriven proteingiva (med hjälp av soja eller något anant) och MJ i underkant ger en smal häst. En fet häst är också en kanonidé om man vill ha en sjuk häst.

Nu har jag iofs inte lättfödda hästar, men jag ger dem mer än vad som är uträknat, 3 ggr dag, dvs "fri tillgång"

Jag började med det för flera år sen eftersom de blir så aggressiva när de är hungriga. I början kastade de sig i maten, men de vande de sig och nu äter de en stund, vilar, och äter igen.

Nej självklart ska man inte överdriva givan, men om du samtidigt begränsar givan av energi (Mj) till minimi giva på en överviktig häst så får du en bra och stadig viktnedgång men ändå så har du en mätt och belåten häst. Sen behöver ju detta inte nödvändigt vis handla om just soja, det kan handla om vilket fodermedel som helst om du håller ner intaget av energi och ger ett mindre överskott av protein. Men hela tiden ska foderstaten sättas från det grovfoder man ger.

qrumelur, hur stort överskott funkar? Har en extremt lättfödd tjockis som måste bantas. Han ligger på jättelågt MJ och normalt smb.prot.men det händer ingenting med hans vikt. Han är 20 och konvalecent så han rids inte alls.

Nej, att ett litet överskott kan vara nyttigt håller jag med om :) så fodrar jag själv. men att överdriva (för mig betyder överdrift ett stort överskott) är dumt. Om nu inte överdriften råkar komma från grovfodret. Beroende på häst såklart. Qrumelur: jag har inte sagt att det är sunt med feta hästar. Jag sa att det inte är hälsosamt att brassa på med överdriven mängd protein, speciellt när det håller något så koncentrerat som soja, som du skrev. Någon kanske tror att om de slänger till hästen ett par kg soja om dagen så blir den smal.

Detta tycker jag låter otroligt vettigt, speciellt med hästar på lösdrift. Hästar (som vi vet) äter för att hålla värmen.
Jag har själv en överviktig dam som ska gå på lösdrift från januari, jag kommer absolut att ta med mig detta till nya stallet.
Men i vilket fall som helst hästar ska (enligt mig) ha mycket grovfoder och nästan inget kraftfoder (nu ser jag på hästar som rör sig i hobbynivå)
Kraftfodret gör dom fetare än vad många tror... Jag är väldigt inne på det naturliga och hö är det mest naturliga och det hästar i största allmänhet SKA äta.
Nu kom jag ut på lite villovägar, men jag gillade starkt ditt alternativ till fri tillgång ! :)

Feta kan de bli även på enbart hö, eller felutfodrade. Allt hänger ju på näringsvärdet i grovfodret.

Men i vilket fall som helst hästar ska (enligt mig) ha mycket grovfoder och nästan inget kraftfoder (nu ser jag på hästar som rör sig i hobbynivå)
Kraftfodret gör dom fetare än vad många tror...

Med det foder jag har till mina hästar, skulle de ha blivit feta som grisar av att äta "bara hö".
Nu får de exakt den mängd hö som de KAN äta varje dag utifrån innehållet i höet - och dessutom får de kraftfoder varje dag, ca 400 g/häst.

På den dieten har de båda tappat i vikt och fått upp sina "häng-bukar".

Jag har också fått lära mig "fet häst = endast hö, aldrig kraftfoder" och jag var helt hispig när jag inledde den diet de nu har, men nu några månader senare har jag två hästar i väldigt bra hull. Bättre ska det bli men skillnaden är enorm.

Så gammal kunskap är inte alltid den bästa.
Särskilt inte nu när man faktiskt kan titta vad grovfodret innehåller. :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka