Skulle ni...

S

snuffo_12

...kunna ha en shettis-hingst i samma hage som en d-ponny som är sto?

//snuffo_12 :)

Sv: Skulle ni...

Skulle jag inte våga mig på.
If there is a will, there is a way....;)
Tycker mig minnas att jag sett en del annonser på korsningsponnyer med shettispappor och mammor som varit islandshästar, nordsvenskar, new forest mm. Så att hingsten är mycket mindre verkar inte vara något bra preventivmedel...

Nej, aldrig hingst och sto ihop, om idén inte är att få ett föl.

Nej, absolut inte:) Vet bara en som har det, iof sig så är stoet 25 år och shettisen är hur lugn som helst och har aldrig ''klättrat''( ;) ) på henne men man vet ju inte...

Skulle jag inte våga mig på.
If there is a will, there is a way....;)
Tycker mig minnas att jag sett en del annonser på korsningsponnyer med shettispappor och mammor som varit islandshästar, nordsvenskar, new forest mm. Så att hingsten är mycket mindre verkar inte vara något bra preventivmedel...

Haha, vet själv två stycken som är korsade med tinker och shettis. Hur fan gick det till var min första tanke :D ;)

Aldrig i livet. Räcker med att stoet lägger sig, eller går ner i ett dike. De kan om de vill - och vill vill de om det är fertila.

Min granne hade sitt fullblodsto tillsammans med en shettishings. Det gick framt tills hon hade slutat brunsta första gången (tillsammans). Då kom han på att han var ju en hingst:idea:

Så nä det e nog inte en lyckad ide.

Om jag av någon outgrundlig anledning skulle tycka att det var en trevlig korsning, så ja.

Förra året tog sig en shettishingst in till mitt sto då hon var i början av brunsten. Han var rätt på och blev illa slagen av henne...

...kunna ha en shettis-hingst i samma hage som en d-ponny som är sto?

//snuffo_12 :)

Nej, hästar kan alla knep och mer därtill, så jag skulle INTE riskera det, vare sig ur risk att få ett oönskat föl eller för att riskera att få två söndersparkade hästar.

ABSOLUT INTE
Varför skulle man det förresten?? Även om hingsten inte skulle lyckas betäcka så är det fruktansväd stress för honom att gå med ett sto!
Är det inte det nu, så kommer det.

Mina bekanta som har det har haft lill-hingsten och stoet tillsammans i ett halv år nu, och varken han eller hon har verkat stressade över det.
Han går ofta lite för sig själv.

Visserligen är de båda ''gamlingar'' han på 18 och hon på 25.

Är det någon som vet om det är fysiskt möjligt att en 25-åring kan få föl?

Då har han kanske redan betäckt henne och hon inte brunstar... Det brukar hingstar känna av...
Skulle vilja se den hingst som går i samma hage som ett sto som brunstar och den inte försöker betäcka.

Finns väl iofs vissa hingstar & ston som helt enkelt inte fattar tycke för varandra, är ju ibland ett problem vid fribetäckning, att den kombination människan valt är naturen inte alls med på noterna ang.

Sett det själv på hund för övrigt, vi hade tik och hane ihop i många år, och meningen var ATT de skulle para sig. Icke, de var inte intresserade av varandra. Hanen satte dock på 'i princip allt annat' och var dessvärre även far till två bastardkullar han 'tillverkat' när han rymt. Vi talar en hund som försökte slita sönder Gunnebostängsel om han kände lukten av en löptik - bara det inte var 'hans egen'. Tiken flirtade gärna med andra hanar. Men de bara ville inte, av outgrundlig anledning. (Antagligen någon som faller under 'naturen vet bäst')

Dock är det mycket troligare att man ang det du svarade på inte sett när de kurtiserat dock..

Som jag sa innan: Min granne hade en hingst och ett sto tillsammans stot brunstade (hon tom tryckte upp rumpan i ansiktet och pissade ner honom), men han bryde sig inte om henne.

Det var först när hon hade brunstat klart som han kom på att han faktist var en hingst(:idea:). Och då skulle sätta spå henne. Vilket stot inte var intresserad av.

Nu mera kan hon inte ha dom tillsammans mera då riskten för en bebbe e stor.

Haha, vet själv två stycken som är korsade med tinker och shettis. Hur fan gick det till var min första tanke :D ;)

Ja du, precis som flera andra redan sagt. Det har bevittnats allt från att stoet knäar, lägger sig, eller kliver ner i ett dike för att få till det. Inga ovanligheter!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 747
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar