Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

Sv: Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

*kl*
Jag tar inte emot hingstar. Jag har svårt att göra plats med en specialanpassad hage till hingst. Jag har jobbat mycket med hingstar och vet hur bra de är att ha med att göra när de väluppfostrade. Men när det är för mycket praktiskt kludd i övrigt och ett större ansvar (som jag ju troligen inte skulle få mer betalt för), så tackar jag nej.

TS: Hoppas att det löser sig för dig och att du hittar ett stall där det redan finns hingstar för då behöver inte stallägaren göra några nya investeringar eller utöka sina rutiner.

Ja men tanken är att innan dess köpt gård så man kan plocka hem honom... ;) Så då löser det sig, men det är fram till dess det blir lite knepigt.

Jag skulle ta emot hingst. Förstår inte varför folk skyller på staket och utökade rutiner. En hingst är en häst likaväl som valack el sto. Hos oss har vi haft 2 könsmogna hingstar samt massor smått samtidigt med valackar och ston. Staketen, 3 rader med el, funkar på alla hästar utom nyavskilda föl som hamnar i "bunkern" med 5 rader tråd. Vi har gångar mellan alla hagar, en rutin jag tycker att alla borde ha, i vårt stall är det stona som är värst. Galler på alla boxar så alla kan stå i alla boxar. Extra rutiner???? Led ingen häst för nära någon annan häst, se till att hålla grimmorna knäppta så ingen häst kommer lös, led i grimskaft, starka och besvärliga hästar oavsett kön har kedja under hakan vid promenader.
Hingstar som inte uppför sig och som är monster ska inte vara hingstar. Hingstar som uppför sig är precis som vilken annan häst som helst.

I vår stall har vi betäckande ston, valackar som gapar o vaktar ston, ungston som kryper genom staket, ston som försöker smita in till hingsten........hingstarna däremot vet man vart man har!

Något jag däremot alltid förvånas över är att många tror att hingstar ska stå i egna hagar. Hos oss går de ihop med ett dräktigt sto alt med andra hingstar.

Det beror väl oerhört mycket på både hingst och ston.

Det finns hingstar som våldtar sina betäckningsston, som klättrar på staketen när man passerar med annan häst. Det finns de som försöker hoppa ut ur 2,5 meter staket för att döda en motståndare. Det finns också de som går fint ihop (hingst med hingst), det finns de som går att släppa med de dräktiga stona på höstkanten när vädret fortfarande tillåter.

Det finns de som vandrar sönder sig och hagarna när de går ute, det finns de som är aggressiva mot valacker.

Alla sorter. Jag har lika stor respekt för alla sorterna, men hade fortfarande inte tagit in en hingst i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama