Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

Sv: Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

Ja förstår vad du menar. Min lilla hingst e bara 4 månader men där han föddes var första frågan ja fick när stallägaren fått reda på att föelt blev en pojke, när skall du kastrera då? :eek:
Så jag har flyttat till mer hingstvänlig platts där ingen har problem med kulor... Stallägarna har ett par stycken hingstar själva :laugh:

*kl*

Hade samma problem som du för ett par år sedan.
Ingen ville ta emot min då 10-åriga hingst när vi flyttade till en annan stad.

Det var världens goaste kille som utan problem gick med andra pojkar och som inte brydde sig mer än lite show och lite hummande om ston stod i stallet.
Såg ingen annan utväg än att kastrera honom.
Resultatet blev en sur valack som skaffade sig olater.
Men vi var välkomna överallt -trots att att det fick ordnas specialarrangemang.

Han var ju valack gud bevars..;)

Nej, jag skulle inte ta en hingst som inackordering. För mig är det för mycket jobb. Det beror ju helt på hur stall och hagar ser ut om det är lämpligt för en hingst.

Knapplån

Jag står i ett stall där det finns hingstar, valacker och ston. Förra vintern var där 5 hingstar, 3 ston och 4 valacker. Det var inga problem.

När jag köpte min häst (hingst) så hade jag bokat tid för kastrering långt innan hästen ens kom hem så han var hingst i drygt en vecka i sitt nya hem (hos mig alltså). Min stallägare försökte nästan övertala mig att låta bli att kastrera för han hade aldrig träffat en så snäll hingst.

Så visst finns det stall där hingstar är välkomna. Ett av skälen till att jag kastrerade var dock att det är få stall där man kan komma med en hingst... kanske speciellt med en hingst på närmare 900 kg. Så om vi skulle behöva en annan stallplats någon gång så vill jag ha en valack.

Dessutom tyckte jag inte att en hingst som inte var avelsgodkänd var vettig att behålla som hingst - och speciellt inte som min första egna häst...

Nope, inga hingstar hos oss. Har dels inte staketen för det, och dels har vi ju ston i stallet. Om hingsten skulle komma lös skulle det nog inte vara så roligt för stoägarna med en tjuvbetäckning. Nu kanske jag är cynisk, men hellre det, i vissa fall. Så det handlar inte om att jag upplever hingstar som ohanterliga eller "farliga".

Min sambo har tagit emot hingstar.
FIck jag bestämma så gör vi inte det igen.
Trotts att vi har ett havlblod och ett varmblod på 1 och 2 år själva.

Anledning: För mycket extra jobb och ansvar. FInns inte hagar så att det räcker för alla att gå själv.

Jag har själv 2 hingstar och som mest hade vi 6 hingstar och vi har samma staket till stona som hingstarna. Det enda vi gör är att med hjälp av plaststolpar göra ett extra staket innanför det andra så att de inte kan lukta på varandra. Risk att tråden åker ner då eftersom hingstar slår med frambenet ;)

Stallet har inga extra detaljer utan det kvittar om det är ett sto eller hingst som står i boxen. Men så är det bara mina egna hästar i stallet oxå :)

Det bästa har jag märkt i stallet är att mixa ston med hingstar så att det står varannan. Eller ha rena sto/hingststall

Jag har haft hingstar själv, så ja! Däremot skulle jag inte ha möjlighet till flera på en gång.
Det ÄR svårt att stalla upp hingst, folk nekar (nu har jag eget stall jag hyr)
Tips är att söka sig till större anläggningar, inte ridskolor, men stuteri, "tävlingsstall" eller liknande som oftast har bättre förutsättningar än vad ett vanligt hyrstall har

Eller försök hyra in den i ett travstall. De brukar aldrig bekymra sig över vilket kön det är på hästen.

Vårat stall tar emot hingstar, vad jag vet. I "min" länga så har vi en hingst på sex år. Jag står på en större tävlingsanläggning. De har även lösdrift för unga hingstar :)

Eller försök hyra in den i ett travstall. De brukar aldrig bekymra sig över vilket kön det är på hästen.

Låter som en idé, tveksamt att man finner stall med ridhus då, men det kan man faktiskt ta och skita i bara man får en box ;)

Nope, inga hingstar hos oss. Har dels inte staketen för det, och dels har vi ju ston i stallet. Om hingsten skulle komma lös skulle det nog inte vara så roligt för stoägarna med en tjuvbetäckning. Nu kanske jag är cynisk, men hellre det, i vissa fall. Så det handlar inte om att jag upplever hingstar som ohanterliga eller "farliga".

Då kanske jag bör oroa mig för mitt sto :angel:
Fyra unghingstar 10 meter ifrån hennes hage och en vuxen hingst 30 meter ifrån :cool: Unghingstarna har i alla fall
lika högt staket som alla andra, den vuxna har jag för mig att även han har "normalt" staket, men är inte säker.

Jag känner mig inte ett dugg orolig. Visst att det kan hända en olycka, men jag ser det som något
värre om mitt sto blir betäckt av en valack än av en hingst.

Senast ändrad:

Låter som en idé, tveksamt att man finner stall med ridhus då, men det kan man faktiskt ta och skita i bara man får en box ;)

Går alltid att köra till ridhus och träna ;) plus att hästen blir van vid att åka släp. Värre om man inte har en box :(

Ja exakt, det var en väldigt bra idé faktiskt. Ska börja kika runt efter travstall, har aldrig ens tänkt tanken själv. Men vet du om travfolk vill ha "vanligt ridfolk" i stallet? ;)

Ja exakt, det var en väldigt bra idé faktiskt. Ska börja kika runt efter travstall, har aldrig ens tänkt tanken själv. Men vet du om travfolk vill ha "vanligt ridfolk" i stallet? ;)

Privata stall brukar aldrig vara några problem så länge du inte har extrema krav på vad dom får och inte får göra.

Jag har tyvärr ej kunnat hitta boxplats än, känns aningen hopplöst... får stoppa han i garaget snart ;)

Detta är en hingst som inte har några hingstfasoner för sig

Än... ;) Knatten är bara liten än så länge, vänta du tills (om han nu blir gdk) han börjar betäcka!

I nuvarande stall hade jag tagit emot en hingst, har redan en.
I det förra hade jag inte gjort det. Boxarna har helt utan galler, både mellan varandra och ut i gången. Inte optimalt för hingsthållning, precis...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama