Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

S

Summercloud

Min dröm har gått i uppfyllelse, jag har blivit erbjuden en lovande 3-åring ridponnyhingst :D

Men till problemet, vi har inte stall eller gård själva så jag måste stalla in han någonstans. Men jag började fundera, hur många stallägare vill egentligen ha en unghäst och dessutom hingst i stallet? :crazy:

Bör kanske tillägga att det är en mkt väluppfostrad hingst, vuxen blivande ägare/ryttare om det nu spelar någon roll? Skulle ni ta emot en sådan häst som inackordering? Hur tänker ni? Vill veta allt... ;)

Sv: Skulle ni ta emot hingst som inackordering?

Jag har inget stall själv men jag svarar ändå :p
I mina trakter tror jag att det skulle bli svårt att hitta stallplats, det är inte många som har lämpliga hagar osv.
Hoppas du hittar något!

Nä det var också min tanke... Blir kanske klurigt att hitta något, vill verkligen inte behöva tack nej till denna häst så det måste lösas ;)

Jag skulle göra det OM ägaren var villig att ordna hagar och liknande extra arbete, samt vara berdee på att alla kanske inte vill hantera hästen och då acceptera det och då sköta de sakerna själva.

Skulle även lägga stor vikt vi personen, intryck, erfarenheter mm

Jag har inget eget stall men stallet hästen står i tar inte emot hingstar eller ens unghästar under 3 år.. (Uppsala)

Har eget stall och jag tar inte emot hingstar. Anledningen är att jag vill ha stora hagar och hästarna i samma, altså inte ha uppdelade småhagar.

Jag har tagit emot hingstar. Dels för att ägaren inte hittat någon annan stallplats och dels för att vi har hingstar själv så det gör ingen större skillnad för oss.
Men det är på vissa ställen klara problem med att hitta stallplats till en hingst.

Om du tar den här hästen, så kanske du ska överväga en kastrering. Vilket ju ändra hela situationen med en gång.

Jag har ju stall hemma med bara tre boxar, men skulle utan problem ta emot hingst sålänge jag bara har valacker i stallet (som nu). De inackstall jag stått i har inte tagit emot hingstar.

Absolut skulle jag ta emot en hingst. En väluppfostrad hingst är bättre än ett typiskt märrigt sto.
Sen så är det bara ett plus om ägaren står för höga staketstolpar mm så att jag inte behöver anpassa allt pga hingsten.
Det är bara att se till att den står där det inte är så mycket spring med alla hästar, och är det bara vuxna hästkunniga som handskas med en unghingst ska inget gå fel.

Hingstar är inte blodtörstiga monster, utan väldigt sympatiska vid rätt hantering.

Sen så vill man inte som stallägare behöva stå för uppfostran, det är ägarens jobb.
Har haft två hingstar som mest i stallet och det funkade alldeles utmärkt, trots ston i boxarna jämte.(i ett stall på 5 boxar)

*kl*

Mina föräldrar hade under ca 5 års tid en inackorderingstall och hingstar var lika välkomna som andra hästar. Hagarna var inte speciellt anpassade utan vanligt elstaket, och det har aldrig vart något problem med att någon hingst rymt. Då var stona värre med att förstöra staket och ge sig ut på tur själva.

Så hade jag haft eget stall och varit intresserad av att hyra ut boxar så hade absolut hingstar varit välkomna.

Om du tar den här hästen, så kanske du ska överväga en kastrering. Vilket ju ändra hela situationen med en gång.

Det är inget alternativ, det är en lovande hingst som ska visas. Om det är så att jag inte kan hitta stallplats till honom som hingst så låter jag hellre honom gå till någon som kan behålla honom som hingst. Förstår såklart vad du menar med poängen är ju att han ska visas och jag är inte intresserad av att bara ha en vanlig ridponnyvalack, liksom uppfödaren inte är intresserad av att sälja en av hennes mest lovande hingstar för att han sedan ska kastreras...

Det var därför jag skrev kanske;)
Misstänkte att tanken på att visa honom fanns även om det inte framgick av tråden.

Aha.. men då förstår jag :)

*kl*

Mina föräldrar hade under ca 5 års tid en inackorderingstall och hingstar var lika välkomna som andra hästar. Hagarna var inte speciellt anpassade utan vanligt elstaket, och det har aldrig vart något problem med att någon hingst rymt. Då var stona värre med att förstöra staket och ge sig ut på tur själva.

Så hade jag haft eget stall och varit intresserad av att hyra ut boxar så hade absolut hingstar varit välkomna.

Detta är en hingst som inte har några hingstfasoner för sig, och d-ponny så hoppa över staket har jag svårt att tro att han skulle göra, han vet knappt vad sto är för något. Men det finns lite "hingstskräck" bland stallägare verkar det som... men tydligen inte alla, vilket känns positivt :)

Skulle helt klart ta emot en hingst. Jag har både hingst och sto själv och ser inte något problem i det. När jag arbetade i stall så hade jag som mest tre hingstar i stallet, en på 5 år och två på 3 år. Totalt i stallet stod där 31 hästar varav ca 10 st ston och det vara aldrig några problem, det gäller bara att uppfostra dem men det gäller å andra sidan ston och valacker också.

Om jag hade stall så jo, så länge hingsten är väluppfostrad och lätt att ha att göra med är det inget problem, men så har jag samma regel med alla hästar. Det fanns så många ouppfostrade "falska" kräk där jag hade killen senast att det rann ut genom öronen till sist. Clydesdalehingsten i ett stall var jag hyrde box ett skede var som en liten bäbis och hur lätt att hantera som helst, då hade de vanlig eltråd bara, sådana hingstar skulle vara välkomna!

Jag skulle nog kunna tänka mig att ta emot en hingst(syrran är det dock inte), men då får hingstägaren stå för att staketen höjs med en tråd till.

Nej, det skulle vi inte. Vi har i o f s hingsthagar och lätt att konvertera en box till hingstbox, men det är på tok för mycket ansvar och klydd med att ta in en hingst.

Hejsan :D

Väldigt intressant att läsa den här tråden, då jag för ca 10 år sedan hade samma problem med min första hingst. Alla som jag vände mig till var jättetrevliga att prata med när jag sa att jag letade boxplats, men när jag sa att jag hade en 4-årig hingst var det oftast totalstopp! Nej nej, det gick ju inte alls, jag fick då höra alla möjliga förklaringar till varför det inte var möjligt. "Hingstar ställer bara till problem, rymmer ur hagar, hoppar på och attackerar varje häst de ser osv osv osv.. " Wow tänkte jag, är det verkligen möjligt att folk uppfattar hingstar som monster?? Tydligen är det många som är rädda för dem och jag antar att det beror på okunskap.

Jag har alltid jobbat med hästar och speciellt med hingstar, och visst måste man alltid behandla hingstar som det de är, det går inte att släppa på säkerheten i något fall, men jag har också jobbat på stall runt om i världen där hingstarna står i samma stall, en bit ifrån ston såklart men detta funkar! Just nu har jag på min egen gård två hingstar och två ston i samma stall, mina hingstar är lugna och väldigt väluppfostrade och ställer inte till med något :)

Så, jag antar att det jag skulle vilja säga till dig är att det finns en hel del ställen som tar emot hingstar, kommer någon till mig med en hingst så tar jag alltid emot den, så länge det inte är en hingst som inte borde vara hingst om du förstår vad jag menar ;)

Kram och lycka till med din fina pålle :D

Blir så glad av att läsa ditt inlägg :) Man blir rätt deprimerad av att leta stallplats som en tok och bara få nej nej nej hela tiden.

Detta är inget odjur utan en mkt trevlig liten 3-årig ridponnyhingst, men det tycks inte spela någon roll. Så fort stallägarna får höra att det är en hingst så är det tvärstopp och förskräckta miner. Han har delat stall med ston/hingstar/valacker och föl, det har aldrig varit något problem från hans sida iaf. Han har gått i vanliga hagar med andra hästar, och jag skulle vilja påstå att han är mer väluppfostrad än många andra valacker/ston är.

Men men... Jag letar vidare och hoppas någon trevlig stallägare ser honom för den trevliga häst han är och inte bara för hingst = livsfarlig och besvärlig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama