Skulle ni låna till konsumtion med bostaden som säkerhet?

Låter som mig, med den skillnaden att jag är född -97 och inte i början av decenniet. Det iaf mina föräldrar sagt är i princip att CSN-lånet blir en extrem belastning för dig såtillvida du inte tjänar typ 50k+ från den dagen du tar examen tills dagen du går i pension. De säger att det är något av de absolut värsta lånen man kan ta, då de inte heller kan skrivas av/man inte kan få skuldsanering på de osv. osv. Absolut om man ska studera på annan ort - då är det ett nödvändigt ont. Men allra helst man öht inte studera på annan ort om högskola finns "i närheten".
Och ja, de ska betala mitt uppehälle i 3 år till, och nej - de tycker inte ens att jag ska ha ett extrajobb. Jag ska ha fullt fokus på mina studier och min häst, enligt de.
(För egen del så tänkte jag kanske vänta med extrajobb iaf fram tills runt halloween/jul då jag hunnit "känna på" studierna lite innan. Men annars har jag för avsikt att jobba extra också på något sätt om det funkar tidsmässigt och mina föräldrar tillåter det.).

I all välmening, det stämmer inte riktigt och jag rekommenderar att du tar reda på saker själv och inte sväljer det dina föräldrar säger rakt av. De kan dessutom inte få dig att göra något eller hindra dig, du är vuxen och myndig.

Låter som mig, med den skillnaden att jag är född -97 och inte i början av decenniet. Det iaf mina föräldrar sagt är i princip att CSN-lånet blir en extrem belastning för dig såtillvida du inte tjänar typ 50k+ från den dagen du tar examen tills dagen du går i pension. De säger att det är något av de absolut värsta lånen man kan ta, då de inte heller kan skrivas av/man inte kan få skuldsanering på de osv. osv. Absolut om man ska studera på annan ort - då är det ett nödvändigt ont. Men allra helst man öht inte studera på annan ort om högskola finns "i närheten".
Och ja, de ska betala mitt uppehälle i 3 år till, och nej - de tycker inte ens att jag ska ha ett extrajobb. Jag ska ha fullt fokus på mina studier och min häst, enligt de.
(För egen del så tänkte jag kanske vänta med extrajobb iaf fram tills runt halloween/jul då jag hunnit "känna på" studierna lite innan. Men annars har jag för avsikt att jobba extra också på något sätt om det funkar tidsmässigt och mina föräldrar tillåter det.).
Men snälla! Läs för guds skull på om csnlån.
Dina föräldrar är så långt ute och cyklar att jag inte ens vet var jag ska börja;(

Jag blir faktiskt ledsen på riktigt.

Vet du vad jag blir? Jag blir förbaskad!
Så många lögner alternativt okunskap att jag blir mörkrädd.
I all välmening, köp inte det dina föräldrar säger. Ta reda på fakta själv. Det de säger är nämligen fel.

Ett måste för vaddå? Jag tänker att man måste ha en bil som funkar för att kunna ta sig till jobbet om ingen kollektivtrafik finns eller/om man inte har möjlighet att bo nära jobbet så man kan gå eller cykla. Allt annat är ju val man gör, liksom. Det finns inga måsten i livet förutom att jobba så man överlever, och ta hand om sina avkommor om man har valt att skaffa dem krasst sett. Och sen dör man, typ. Häpp gud va kul inlägg det här blev då.

Precis som jag skrev, för att jag är beroende av en bil som går och som alltid startar. Jag kan inte riskera att bli fast hemma som pendlare. Därför äger jag inga skrothögar. Det är ingen "pryl" på något sätt utan en nödvändighet om man bor som jag. Kan inte heller använda mig av kollektivtrafik då det skulle suga ut betydligt mer tid, som ju som sagt är värdefull. Dessutom har jag hundar som jag tränar med och därför blir bil väsentligt.

Jag lånade när jag läste in naturvetenskaplig på Komvux, det hade inte fungerat annars. Studielån är något av det viktigaste som infört för att få bort klassklyftorna i samhället. Jag är arbetarklass (visserligen med akademikermamma men hon var den första med högre utbildning i familjen) och vi hade aldrig haft råd att studera utan lån. Två av mina yngre kusiner är ingenjörer och en yngre kusin utbildad inom ekonomi. Samma där, de har alla tagit lån.

Min pappa var väldigt duktig i skolan och hans lärare ville att han skulle studera vidare. Det var inte en chans att det gick, han var född -26 av en ensamstående mamma så efter 7 år i skolan var det bara att börja jobba.

Jag tror inte någon av mina föräldrar nånsin lånat en krona. Jag pluggade helt på eget initiativ å är den första i släkten med eftergymnasial utbildning (sen har det kommit fler :)).

Dags att bilda sig en egen uppfattning? Dina föräldrar har fel o är långt ute o cyklar. Jag hade fullt studielån på två utbildningar enligt olika regler (2,5 + 3 år), jag betalade av allt innan jag fyllt 45 på en ssk lön.

@Dressyrtjejen_97
Jag förstår om du känner dig påhoppad, med snälla TITTA på den här länken!
https://www.csn.se/rut/beviljningResultat.do?metod=initResultat
Jag har räknat på att du är född 1997 och ska läsa sex terminer!

Det blir en dryg tusenlapp i månaden som mest.
Det verkar som du dessutom kommer läsa något där du tjänar rätt bra, så du kan betala tillbaka det snabbare om det krävs.
Och om livet (och därmed ekonomin) fullständigt kraschar så
https://www.csn.se/aterbetalning/nedsattningStart.do?javascript=on

Dina föräldrar måste vara unika som inte tillåter dig att ens ha ett jobb vid sidan av studierna.... :crazy: De flesta föräldrar hade väl jublat över företagsamma och flitiga barn?!

Just det där är mina föräldrar (tyvärr) experter på att göra. Även nu, när jag snart fyller 20 år.
(Och inte bara vad det beträffar CSN-lån utan även mycket annat också...)

Du är myndig. Och jag tycker nog att du har en skyldighet att ta reda på korrekt fakta när du presenterar saker och ting, inte bara gå på vad dina (tydligen rätt vrickade) föräldrar tutar i dig. Du blir ju matad som ett spädbarn, och bara suger i dig - nöjd med dosen.

Dina föräldrar väljer att fjättra dig hemma genom lögner och halvsanningar, och du verkar tycka det är OK. Du får själv välja hur du vill leva ditt liv, du är myndig. Varför väljer du detta sätt?!

Du är myndig. Och jag tycker nog att du har en skyldighet att ta reda på korrekt fakta när du presenterar saker och ting, inte bara gå på vad dina (tydligen rätt vrickade) föräldrar tutar i dig. Du blir ju matad som ett spädbarn, och bara suger i dig - nöjd med dosen.

Dina föräldrar väljer att fjättra dig hemma genom lögner och halvsanningar, och du verkar tycka det är OK. Du får själv välja hur du vill leva ditt liv, du är myndig. Varför väljer du detta sätt?!
Om @Dressyrtjejen_97 s föräldrar inte klarar av att klippa navelsträngen får hon göra det själv. Snacka om att sätta krokben för sin avkomma.

Om @Dressyrtjejen_97 s föräldrar inte klarar av att klippa navelsträngen får hon göra det själv. Snacka om att sätta krokben för sin avkomma.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Hade det inte varit för att det ser suspekt ut att ha sin dotter i rosa fluffigt koppel hade de säkert haft det också. Jag är verkligen "deras lilla hundvalp" och så varit hela livet... Kanske har att göra med att jag är ensambarn eller något...:cautious:

@Dressyrtjejen_97

Du borde flytta asap. Hur kan du inte ens vilja det själv? Lockar det verkligen ingenting att få sköta dig själv, göra precis vad du vill (typ sex på köksbordet mitt på dan om andan faller på), att få skapa ett eget hem? Klart det är gött att bo gratis, men det är ännu roligare att bo själv/flytta hemifrån.

Well. Har man levt med två extremkontrollerande "vakter" till sk. "Föräldrar" i nästan 20 år så reflekterar man inte över tillvaron. Och det jag skrev om i denna tråd är knappast ens toppen av ett isberg. Det finns saker som är långt värre än att jag inte får ta CSN-lån och inte ska flytta hemifrån.

Helt osökt kom detta i mitt flöde..
20621321_1884882248283366_8334440822312172039_n.jpg

Dina val definierar vem du är. Är du den personen du valt att vara?

Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det? Naturligtvis då givet att det finns utrymme för det.
Vet att min mor gjort det, men förvisso var huslånet nästan avbetalt vid det tillfället. Skulle nog göra likadant själv. :)

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Hade det inte varit för att det ser suspekt ut att ha sin dotter i rosa fluffigt koppel hade de säkert haft det också. Jag är verkligen "deras lilla hundvalp" och så varit hela livet... Kanske har att göra med att jag är ensambarn eller något...:cautious:
Din prioritet borde vara:
Flytta hemifrån, kosta vad det kosta vill. Dina föräldrar är en barlast, en black om foten som förhindrar din möjlighet att bli en vuxen o självständig person.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka